Nutrina och unghäst.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Upptäckte en sak precis när jag satt vid nutrina. Jag har en 17 månaders valack som jag försöker få ihop en foderstat åt. Min fråga är, ska jag göra en NY foderstat eller ska jag använda de riktmärken som redan finns på nutrina? Skillnaderna mellan rekommenderade värden är jättestora och jag vill inte göra fel med en så ung häst.

I den 18 månaders rek ska han ha:
(rek minstavärden)
Ts : 3
Energi: 46
Smb rp: 670
Ca: 36
P: 21
Mg : 6
Selen: 0,41

Enligt den nya som enbart går efter ålder, vikt och arbete (antar jag )
(rek minstavärden)
Ts: 6
Energi: 45
Smb rp: 441
Ca: 25
P: 15
Mg: 6,30
Selen: 0,84

Skillnaden är väldigt markant spec i hur generöst man kan ge uppåt och ffa i rek värde protein,fosfor och kalcium.

Vilket ska jag gå efter och hur skulle ni gjort? :confused:

Sv: Nutrina och unghäst.

Jag är en av personerna som utvecklar Nutrina, men jag är inte säker på att jag förstår frågan rätt.

Det spelar egentligen ingen roll om du skapar en ny foderstat eller ändrar i en foderstat du har sedan tidigare. Beräkningen av näringsbehov ger samma resultat så länge foderstatens datum och mängden arbete är lika. För unghästar är det extra viktigt att datumet för foderstaten är rätt eftersom hästens ålder beräknas med hjälp av det datumet. Och näringsbehovet ändras ju när unghästen blir äldre och äldre.

Du fyller i det datum foderstaten är tänkt att användas vid rubriken ”Foderstat för” ovanför rutorna för arbete. Då ska det bli rätt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nutrina och unghäst.

Jag har inte använt nutrina förut eller lagt in någon foderstat innan. Det FANNS redan en med dessa värden som hette :18 månader. Precis som det redan finns inlagt en för 7 månader och digivande/ dräktig för ston. Dessa värden skiljer sig ifrån dem som bli när man gör en helt ny. Det förvirrar mig. Kan printscreena och lägga in.

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama