Sv: Nummer elva om våra hästar födda 06
Det kan inte ha varit älglus? Har inte själv drabbats av sådana men man har ju läst här att hästarna kan bli helt tokiga.
*KL*
För vår del fortsätter oturen som 2013 gett sig tusan på att ge mig. Började som kolikkänning den 1/12, in på klinik den 2/12 för att den inte gav med sig trots kramplösande dagen innan. Stod på klinik till den 4/12 för observation och behandling för sin lindriga förstoppning och irriterade tarm. Sätts på 1 veckas ridförbud och jag lägger även in en vecka till eftersom att han skulle ha 2 veckors vila över jul och nyår ändå.
Den 18/12 har han samma symptom igen, kontaktar behandlande vet på klinik, vill ha ut lokal vet som kan ge kramplösande. Får ut distriktare, rektal och sondundersökning, samma symptom som sist.
Står på svält till den 19/12 för ytterligare rektalundersökning, förstoppningen har släppt. Kontaktar ändå tidigare behandlande vet och hör om vi inte ska göra en gastroskopi iom samma symtom trots inget kraftfoder och inte uttorkad någon av gångerna.
Kör upp till klinik, lämnas för gastro dagen efter.
Magsår är diagnosen = väldigt dyr medicin GOD JUL
Dessa veckorna har medfört att min häst inte har en muskel på kroppen längre och 2014 som skulle innebära förberedelser inför bytesträning numera är ren återuppbyggnad.
Jag är en aning bitter men samtidigt så kan man ju bara hoppas på att 2014 för lite mer tur med sig