Görel
Moderator
Eller som jag ser det, vilket regelverk den enskilda kommunen har
Det är fint att du begriper mer än du skriver!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller som jag ser det, vilket regelverk den enskilda kommunen har
Precis som sjukskrivna gärna gör hellre än att leva såpass fattigt.De flesta romska tiggare som tillfrågas i media säger ju att de hellre jobbar än tigger..Är det då inte mer korrekt att erbjuda dem tillfällighetsjobb istället för att slänga åt dem en en peng?
Låt se..så vitt jag förstår och...som jag skrivit...är det lagstiftning som gäller i grunden , och på denna , den enskilda kommunens regelverk ( det är ju därför de som inte uppfyller regelverkets krav , inte får hjälp) som reglerar hur och i vilken omfattning stödåtgärder sätts in. Inom dessa ramar har sedan den enskilde handläggaren ett visst spelrum. Rätta mig gärna om jag har felDet är fint att du begriper mer än du skriver!
Skillnaden är väl där att den som är sjukskriven begår ett regelbrott om han eller hon åtar sig arbete under sjukskrivningenPrecis som sjukskrivna gärna gör hellre än att leva såpass fattigt.
Inte? Han är då den enda som suttit och insinuerat att jag bott på institution.Fast jag tycker ju att det är tvärt om här. @landsbygdsbo har inte uttryckt sig mer provokativt än många andra. Däremot blir han rätt angripen och det dras ganska märkliga slutsatser och slängs ut saker om exempelvis romska tiggare. Det är ju inte något som han har dragit in i tråden.
Det var någon annan användare som gav den slängen till honom.
Det beror på det ja, men vi pratar inga jättesummor man får ha på banken innan bostadstillägget påverkas. Det var ju därför jag satt och velade om en bostadsrätt om du minns den tråden, för att kunna bevara de försäkringspengar jag fått ut.Beror väl på hur mycket försäkringen betalar ut, med tanke på framtiden så lär nog privata försäkringar inte vara en så dålig placering eftersom allt fler vill ha från samhällets kassa och i förhållande allt färre betalar till.
Priset på boende beror ju på flera faktorer, efterfrågan, läget och standarden. Det kan knappast anses som rimligt att samhället ska subventionera boende fullt ut i de dyraste områdena, med den högsta standarden och där efterfrågan är som högst..den lyxen anser jag att man får finansiera själv
Ja för taxi och bil är ju nånting folk som är beroende av färdtjänst brukar ha råd medJa och gör då en jämförelse, en taxi samma resa kostar säkert mångdubbelt mer. En egen bil kostar mellan 30 och 50 kronor milen så visst är färdtjänst billigt i jämförelse.
Inte? Han är då den enda som suttit och insinuerat att jag bott på institution.
Det beror på det ja, men vi pratar inga jättesummor man får ha på banken innan bostadstillägget påverkas. Det var ju därför jag satt och velade om en bostadsrätt om du minns den tråden, för att kunna bevara de försäkringspengar jag fått ut.
Men herregud, ingen har pratat om lyxboenden. Själv bor jag som sagt i ett skruttigt miljonprogramområde och är nästan på gränsen för maxtaket av bostadstillägg för min tvåa. Gruppboenden och serviceboenden kostar ännu mer.
Ja för taxi och bil är ju nånting folk som är beroende av färdtjänst brukar ha råd med
Det spelar ingen roll att det är subventionerat när folk inte har råd att åka. Då får man se till att folk har råd antingen med mer subventionering eller högre ersättningar. Man kan inte sitta och jämföra med färdmedel som inte är tillgängliga för gruppen det gäller.1 Var sjutton har jag påstått att du suttit på anstalt eller vårdhem? I din egen fantasi?
2 Jag har inte sagt ett ord om vilka som har råd med taxi, vad jag bara påpekat och som du tydligen håller med om, är att färdtjänst är betydligt billigare än taxi. Och i förlängningen att färdtjänst därför är att betrakta som ett starkt subventionerat färdmedel.
Det vore ju ärligare om du bemötte mina ståndpunkter än de fiktiva uttalanden som du så gärna tycks vilja klistra på mig
Lägenheter med fönster som inta går att öppna...där brukar värden behålla nyckeln och låsa + att de håller med käk så där behöver man nog inte frys
Om du tittar på antalet boenden där man inte kan öppna fönstren (undantaget hotell med flera våningar) så stämmer nog den slutsats jag drog, men var ligger anklagelsen att just du skulle ha bott i en en institution?Det spelar ingen roll att det är subventionerat när folk inte har råd att åka. Då får man se till att folk har råd antingen med mer subventionering eller högre ersättningar. Man kan inte sitta och jämföra med färdmedel som inte är tillgängliga för gruppen det gäller.
Also, efter mitt svar till dig ang att ställa frysen vid ett fönster och täta:
Ditt inlägg var ett svar på mitt där jag skrev att fönstren i min förra lägenhet inte gick att öppna, där ligger det. Det är förvisso onödigt av mig att sitta här och skriva det iom att jag skrev till dig direkt efter dina insinuationer att det var lågt så jag sitter egentligen bara och upprepar mig nu. Den som behöver läsa om och läsa rätt är tydligen du själv istället för att gå på om ömma tår.Om du tittar på antalet boenden där man inte kan öppna fönstren (undantaget hotell med flera våningar) så stämmer nog den slutsats jag drog, men var ligger anklagelsen att just du skulle ha bott i en en institution?
Så läs om och läs rätt ...men eftersom jag tydligen trampade på en öm tå, ...så ber jag om ursäkt för att jag gjorde det.
Jag citerar "där brukar värden " inte ett ord om att det gäller dig och din värd.Ditt inlägg var ett svar på mitt där jag skrev att fönstren i min förra lägenhet inte gick att öppna, där ligger det. Det är förvisso onödigt av mig att sitta här och skriva det iom att jag skrev till dig direkt efter dina insinuationer att det var lågt så jag sitter egentligen bara och upprepar mig nu. Den som behöver läsa om och läsa rätt är tydligen du själv istället för att gå på om ömma tår.
Ja för taxi och bil är ju nånting folk som är beroende av färdtjänst brukar ha råd med
Ingen har pratat om att bli beviljad eller inte, det vi pratar om är att folk som är beroende av färdtjänst inte har råd att åka. De får inte bättre ekonomi för att taxi och bil kan vara dyrare.Huruvida en person blir beviljad färdtjänst eller inte, har ju inte med ekonomi att göra.
Det handlar om en bedömning om huruvida individen har förmåga att nyttja allmänna kommunikationer eller inte.
Så jag tycker nog att kostnadsjämförelsen är relevant.
Och att färdtjänstens vara eller icke vara får sättas i rätt frågeställning.
Du har så otroligt mycket fel i det du skriver. Som sjukskriven får man tjäna upp till en viss summa utan att sjukersättningen försvinner, tror det är runt 40000kr per år man får tjäna. Var det när jag pratade med dom sist iallafall för ett par årsen.Skillnaden är väl där att den som är sjukskriven begår ett regelbrott om han eller hon åtar sig arbete under sjukskrivningen
Du har så otroligt mycket fel i det du skriver. Som sjukskriven får man tjäna upp till en viss summa utan att sjukersättningen försvinner, tror det är runt 40000kr per år man får tjäna. Var det när jag pratade med dom sist iallafall för ett par årsen.
Så nej, en sjukskriven begår inget brott om den tjänar lite extra genom något slags jobb. Ta reda på lite fakta innan du uttalar dig om saker och ting. Att vara sjukskriven på heltid innebär ju bara att det är bedömt att man aldrig kommer kunna arbeta kontinuerligt, inte att man är helt invalid och inte ska kunna röra sig liksom.
Hur föreslår du att man ska göra det?Sedan vet både jag och alla andra att 90% av de som är bedömda helt utan arbetsförmåga faktiskt har viss arbetsförmåga vi borde ta tillvara på.
@sjoberga jag håller med dig till viss grad att de flesta sjukskrivna på heltid antagligen har en liten procent arbetsförmåga kvar, vissa svåra kroniska sjukdomar som ger en 100% fysisk eller psykisk permanent nedsättning uteslutet. Men problematiken ligger i att den svenska arbetsmarknaden idag är omöjlig att kombinera med 100% sjukskrivningar. Särskilt om man lever på mindre orter. Vilken AG kommer att anställa någon som ibland kan jobba 10%, ibland 25, ibland 0? Och dessutom med arbetsuppgifter som måste vara specialanpassade? Det finns inte. Den absoluta majoriteten av sjuk/förtids/långvarigt sjukskrivna vill inget mer än att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Men de har inte den möjligheten och den flexibiliteten som krävs av AG och samhället. Dagens samhälle är byggt på maximal produktion av arbetstagarna vilket inte går ihop med personer som inte kan producera maximalt eller ens på deltid.
Möjligtvis om du lagstiftar, lockar med generösa bidrag till AG skulle det kanske finnas en minimal öppning i storstäder, men ärligt, vilken AG skulle anställa någon som hen inte vet om hen kommer att kunna komma in till jobbet eller utföra sina arbetsuppgifter? På många sätt har samhället gjort det enkelt för sig genom att sjuk/förtids/sjukskriva personer som inte är arbetsföra till 100%. Det kostar, i slutändan mindre än om varje enskild individ fick den hjälp och stöd och flexibilitet som gjorde att hen kunde arbeta under sina egna förutsättningar. Skillnaden är att om du bedöms att ha en viss arbetsförmåga kvar, 75, 50, 25, 10. Så ska du arbeta den procenten. Om fler hade möjlighet och flexibiliteten att utföra sina arbetsuppgifter på sina premisser när de kan skulle antalet möjligtvis sjunka. Men det finns idag ingen möjlighet att vara sjukskriven 0, 7, 23 osv vecka för vecka, ibland dag för dag, med extremt kort varsel.
Ja, vi har gjort det för lätt för oss genom att ge passiva bidrag när det blir lite för jobbigt att stödja en medmänniska till deltagande i arbetslivet. Det gäller rakt igenom, arbetsgivare, facket och samhället.
Jag gillar helt enkelt inte den samhällsmodellen och vill reformera den.
Och jo, det finns ganska många typer av jobb som kan genomföras på helt oregelbunden basis, särskilt om många delar på jobbet. Det gäller mest bara att låta tankarna gå lite utanför boxen och inte tänka omöjligt som första tanke. Samma medskick som man bör ge de som tror sig vara helt utan arbetsförmåga, eftersom det inte stämmer i 90% av fallen. Ansvaret att driva tankar utanför boxen är tämligen svårt att lägga på den individ som är sjuk, där måste vi andra hjälpa till!
Mmm, men de jobben behöver skräddarsys och vad händer om flera delar på samma jobb och en dag kan alla tre/fyra jobba och en dag eller vecka kan noll arbeta? Ska AG kalla in en vikarie som hen inte vet om hen kommer att behöva två veckor heltid, deltid, 25 procent eller en dag? Det är inte så arbetsmarknaden idag fungerar. Och som sagt, var hittar vi dessa jobb på glesorter? Särskilt om mobiliteten är begränsad? Färdtjänst från och till jobbet är naturligtvis möjligt men blir vansinnigt dyrt för individen/samhället. Det blir luftjobb som inte bygger på egentliga behov och därför kommer att behöva bekostas av samhället i stort. Dyrt, dyrt, dyrt.
Fyra eller noll kommer att inträffa så sällan att det inte är ett problem, åtminstone inte större än för normalanställda.
Nej, inte luftjobb, riktiga viktiga resultat men med anpassade tempon och krav.
Dyrt? Ja för vissa , för andra blir det ren vinst. Men det är värt så mycket att få med så många som möjligt. Hellre dubbelt så mycket utbetalt i anpassningar och lön än 1 ggr i passivt bidrag.