Nu vet jag inte vad jag ska göra

clubman

Trådstartare
Hästen blev lite för smal så jag ökade på högivan till 10 kg och med de extra 2 kg fick hon en kvot på 7.1. Nu är hon lös i magen istället!!!! :confused:
Bakjäst?? Eller ska jag sänka hö givan igen??? :confused:

Sv: Nu vet jag inte vad jag ska göra

Hö 58,0 protein och 8,1 MJ / kg foder
Hon får ett par dl kraft för och blanda ner mineraler och glucosamin i och sen 2 dl ursköljd betfor.

Normalt ska inte hästen bli dålig i magen av lite mer hö. Så har du också koll på de hygieniska värdena på höet?

Nej jag tycker inte heller det.... Nja de senaste balarna var så där får jag ju säga så det kan vara det.. De andra balarna som vi tog ner nu var mycket bättre. Analysen innefattade inte mögel. Men det behövdes inte på de senaste balarna för det kändes. Jag upptäckte det för sent att hon fått av de balarna.:(
Så det kan ju vara en reaktion på att de balarna var kass kanske...

Jag hade inte oroat mig över värdena, det är säkerligen de dåliga balarna som har gjort att magen pajat.

Var bara noga med att hästen får bra hö i fortsättningen så blir magen säkert bra också :)

ja för det kom rätt så plötsligt igår! Hoppas hon är bättre idag! Om hon inte är det kan man ge jäst då kanske för och underlätta för henens mage??

Har ni haft frost? hästarna kan reagera på frostgräs som dom plockar i sig när dom kommer ut på morgonen...

Njae tror att det var första frostnatten inatt...det kan ju ha varit så oxå för det har ju varit kallt ett par nätter nu, men jag tror inte det varit så pass kallt. Men det var en bra tanke!!:laugh:

Anta du har igen vanlig torr hö att ger;
Ta bort ALL TILLSKOTT, ersätt ett par kg. hö med halm och se om magen lungner ner sig.

Tack, jag ska prova detta om hon inte är bättre idag.

Exprimentera inte för mycket med hennes foder. Du har redan skrivit att ni har dåligt hö, där har du också orsaken. Se istället till att få tag i bra foder så kommer magen också bli bra. Men nu är tarmfloran störd och att då hålla på att ändra i hennes invanda foder kommer inte att göra det bättre.
Jäst hjälper till att få tillbaka magen i balans precis som det finns en andra preparat att köpa. Men A och O är att få bort det dåliga höet.

Exprimentera inte för mycket med hennes foder. Du har redan skrivit att ni har dåligt hö, där har du också orsaken. Se istället till att få tag i bra foder så kommer magen också bli bra. Men nu är tarmfloran störd och att då hålla på att ändra i hennes invanda foder kommer inte att göra det bättre.
Jäst hjälper till att få tillbaka magen i balans precis som det finns en andra preparat att köpa. Men A och O är att få bort det dåliga höet.

+1 på den, fodra som du gör nu fast med bra (hygieniskt) hö. :) Som jag skrev innan är det dåliga höet med största sannolikhet anledningen till att magen kraschade. Ge det bara tid (brukar inte ta mer än max ett par dagar) och om du vill kan du hjälpa till med t.ex. jäst. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden