Nu tror jag det gäller!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Kan detta stämma:
Mitt sto (blir 4år) har i princip varit brunstig till och från hela hösten och vintern.
I Januari och Februari hade hon en paus :smirk:.
För Exakt fyra veckor sedan (28 dagar) började hon brunsta och gjorde så i exakt sju synliga dagar.
Idag, exakt tre veckor sedan hon synbart slutade brunsta, så har hon börjat brunsta igen.

Det är väl lämpligt att på detta förstagångssto köra iväg henne till stationen nu redan på tisdag?

Hur många dagar brunstar ett sto och om hon nu började brunsta idag - vilken dag bör hon ur teoretiskt synvinkel vara lämplig att betäcka?

Nu gäller det :bump: :eek:!!

De normala brunstcyklerna brukar ligga på ca 21 dagar, faktiskt samma som för många andra djur!

Det kan vara olika vilken dag stona tar emot, men det finns förmodligen någon med mer erfarenhet här inne som kan säga ungefärligt!

En nog så viktig sak: har hon fällt all vinterpälsen? Vad jag har lärt mig är det ingen större vits med att köra iväg för betäckning om inte vinterpälsen är avfälld. Det har med hormonerna att göra på nåt sätt.

Lycka till! Vilken hingst har du valt? (nyfiken!)

21 dagar?
Men det innebär ju att hon är som en klocka?!

Hon har i princip fällt all vinterpäls, visst fäller hon lite men inga större tussar och hon är nu korthårig och blank över hela kroppen?

Jag har valt Blu Hors Romancier.

Nej, du tänker fel. Att de har 21 dagars brunstcykel innebär att det är 21 dagar mellan ägglossningarna. Är de då brunstiga 6 dagar innan och en dag efter ägglossning finns det bara 14 dagar däremellan utan brunst.

Tack för förtydligandet! För mig är det så självklart, liksom man säger att kvinnor har i medel 28 dagars mens-cykler. Tänkte inte på att det kunde missförstås. :o

Ok.

Så en "normal" brunst är sju dagar lång varpå ägglossning(betäckning) vanligtvis sker sjätte dagen?

Därefter skall stoet "normalt" vara brunstfri i 14 (+7=21) dagar fram till första brunstdagen?

Ja, men det kan också vara så att brunsten är 4+1 dag och alltså 16 dagar brusntfria.
Så här tidigt på säsongen innan stona kommit igång kan de ha långa brunster, utan ägglossning.

Citerar ur Att bli med föl:

En brunstcykel tar ungefär 21 dagar. Den består av ca 5 dagar då stoet visar brunst (östrus) och 16 dagars viloperiod (diöstrus).

Vid ägglossningen slungas ägget ner i äggledaren. De är 20-30 cm långa och ligger slingrade som serpentiner. I äggledarna sker befruktning av ägget. Det ligger sedan kvar där 5-6 dagar och genomgår de första celldelningarna (= embryo) och förs därefter ner till livmodern.

De flesta ston har säsongsbundna brunster, dvs under den ljusa och varma perioden. Under hösten går ca 80% in i vintervila, men cyklerna kan alltså fortsätta hela året om ifall inte stoet blir dräktigt.

Det är först och främst det ökande ljuset som gör att äggstockarna blir aktiva igen. Och det är allmänt känt att det nya gröna gräset på våren hjälper stona att komma i brunst.

Det är dock minst lika viktigt att ston (både gallston och dräktiga) har gott hull eller t.o.m. mycket gott hull. Detta hjälper dem att komma med tidigare och bättre brunster.

Ston som är i dålig kondition, är magra och/eller dåligt skötta har svårare att bli dräktiga och löper större risk att förlora fostret tidigt i dräktigheten.

Ston som inte har fällt sina vinterhår är oftast inte riktigt ur sin vintervila och har då oftast inte bra brunster.

Hoppas det är till någon hjälp! En himla bra bok!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 382
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar