Nu tänker vi framåt.. Elda gödsel edt.

Blomskan

Trådstartare
Som jag skrev i min andra tråd angående solenergi så vill jag bli mer eller mindre självförsörjande på min anläggning.
Därför har jag kikat lite på att ta tillvara gödseln och elda med denna i uppvärmningssyfte.
Finns här någon som har erfarenhet av att ta tillvara på gödseln i detta syfte?
Planen är att i första skedet ha ett stall med 12 hästar. Detta kommer förmodligen att dubblas inom ett par år. Alltså 24 hästar på anläggningen.

Det som ska värmas upp är
ridhus ca 1600kvm (kanske - beror på hur mycket dyrare det är att bygga ett isolerat än ett oisolerat..)
Sadelkammare, torkrum 30kvm.
Kanske - Gårdsverkstaden ca 200-250kvm.
Bostadshus 250kvm

Hur stora är investeringskostnaderna och vilka är driftkostnaderna?
Hur mycket gödsel producerar 1 häst på ett år? (juni-aug ute dygnet runt. Hagar kommer att damsugas).
Hur räknar jag ut hur stor mängd gödsel det går åt för att få fram tillräckligt med energi för att värma upp sagda anläggning?

Dela med er av er erfarenhet och kunskap tack! :)
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Elda gödsel edt.

Solvalla travbana har ett sånt system. Det fungerar vad jag förstår mycket bra och är dessutom väldigt fördelaktigt för dem eftersom de måste ta hänsyn till att det inte ska lukta och så (Solvalla ligger inom tätort). Det är ju förstås en jätteanläggning, men jag vet att det finns de som försöker få fram mindre system för gödselförbränning, men det verkar ha varit svårt att få fram till ett rimligt pris.

Alltså, någon klocka ringer när jag tänker 7 kubikmeter/ häst och år. Men jag har själv en tio-kubiks-container till mina två hästar och den behöver tömmas 2 ggr per år... alltså ca 10 kubik/häst och år. Då är du nog inte fel ute i alla fall :)
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Elda gödsel edt.

Kan inget om att elda gödsel även om det intresserar mig men hos oss har det de senaste åren producerats 1 kubik gödsel per häst och månad. Vi använder spån, torv eller halmpellets.
Detta gäller när hästarna står på box.
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Elda gödsel edt.

Jag har jobbat ett tag på en anläggning med en sådan panna för att elda gödsel. Det är inte helt problemfritt speciellt inte om man har halm. För halmen kan om den inte har riktigt rätt temperatur liksom glasera istället för att brinna. Vilket gör att man har en hel del underhåll för att knacka bort det och får anläggningen stå stilla ganska länge.
Dom jag vet som har eget "värmeverk" på gården har av den anledningen istället valt att elda med säd, trots att de har hästar och gödsel.
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Elda gödsel edt.

Jag har jobbat ett tag på en anläggning med en sådan panna för att elda gödsel. Det är inte helt problemfritt speciellt inte om man har halm. För halmen kan om den inte har riktigt rätt temperatur liksom glasera istället för att brinna. Vilket gör att man har en hel del underhåll för att knacka bort det och får anläggningen stå stilla ganska länge.
Dom jag vet som har eget "värmeverk" på gården har av den anledningen istället valt att elda med säd, trots att de har hästar och gödsel.

Planerar att strö med spån och pellets så det problemet borde jag slippa.. :-)
 

Liknande trådar

Anläggning Drömmen om den egna anläggningen fortskrider :D. Jag vill dock inte bygga som alla andra utan jag vill gå i spetsen för nytänkande. I...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp