Shaggy
Trådstartare
Här inne är det många som hjälper folk med foderstater och talar om att kvoten protein/energi ska vara minst 6 och hänvisar till Christina Plancks bok om hästen utfodring. Nu sitter jag med den boken framför mig och eftersom det aldrig nämns någon protein/energi kvot i texten har jag satt mig att räkna ut kvoten i alla hennes typfoderstater. När jag räknar upptäcker jag att det inte i en enda finns någon kvot på 6 . Kvoterna ligger istället LÄGRE än 6 om vi inte talar om högdräktiga ston (kvot på 7,3), digivande ston (kvot på 9,5-10) eller åringar (7,5-8,3).
De kvoter jag hittar är
Underhållsbehov kvot ca 5,5
Häst i lätt arbete kvot ca 5,6
Häst i normalt arbete kvot ca 5,7
Häst i hårt arbete kvot ca 5,9
Varför hänvisar ni till Christina Plank med siffror som hon inte ger? Varför talas det alltid om att hästar som inte får en kvot på minst 6 lider av proteinbrist , trots allt ligger det väl endel forskning bakom hennes resultat.
De kvoter jag hittar är
Underhållsbehov kvot ca 5,5
Häst i lätt arbete kvot ca 5,6
Häst i normalt arbete kvot ca 5,7
Häst i hårt arbete kvot ca 5,9
Varför hänvisar ni till Christina Plank med siffror som hon inte ger? Varför talas det alltid om att hästar som inte får en kvot på minst 6 lider av proteinbrist , trots allt ligger det väl endel forskning bakom hennes resultat.