NU ska jag köpa vagn!

evis

Trådstartare
Hade tänkt ringa idag men fick inte tag på återförsäljaren så det får bli imorgon. Så påpekade en vän nu ikväll att "Ska du verkligen ha en sån vagn?" och strulade till det för mej i huvudet.

Gah så svårt det är!

Det är alltså denna vagn jag spanat in mej på;
CB3.jpg

"Tålig vagn i metall med bladfjädrar och skivbroms.Groomplattan går att ta av inför dressyren. Lamphållare. Lätt att balansera. "

Jag har en 2-årig russhingst som är inkörd i sommar. Vännens fundering var gällande hjulen, hon tycker de är för smala. Jag bor i norra Sverige och har snö rätt många månader per år, vännens fundering gäller alltså hur dessa hjul funkar på snöiga vägar (plogade med mer eller mindre packad snö då)? Hon menar också att såna här hjul är osköna på ojämna skogsvägar?
Jag har enbart ojämna skogsvägar häromkring typ :angel:

Sedan har jag väl själv också funderingar; är det dumt att köpa en såpass stor/tung vagn när han är så ung och nyss inkörd? Är det ens en faktor - OM den är väl balanserad bör den ju rulla bra ändå (ska inte köras i särskilt kuperad terräng), det är väl isåfall bara i starterna från halterna som "tyngden" på vagnen känns av?

Andra synpunkter?

Tanken är att vagnen ska vara kvar i några år, och jag vill gärna kunna träna maraton med hästen; därav valet av vagn. Det är ett stort plus om den duger sedan när han ska tävlas, även om det är ett tag kvar. Men det är mycket pengar så jag vrider och vänder på det hela åt alla håll...

Sv: NU ska jag köpa vagn!

Kan inte mycket om vagnar men vilken läckerbit :d
Ang. att den inte skulle vara skön på ojämnt underlag: den är ju ordentligt fjädrad så det borde väl inte vara några problem???
Och bredden ska väl vara 125 cm när man ska tävla?
Ang. tyngden så får du väl köra korta pass i början tills han byggt upp sig.
Min Nelly som bara är två och kördes in i våras går framför vagnen max 15 min ca. 3 ggr/ vecka för att börja bygga upp musklerna.

Smala hjul i snömodd är väl ingen höjdare, men vanliga vintervägar ska väl inte vara några problem. Hjulen på en speedcart är ju inte så mkt bredare. Och fjädringen på travvagnar" dvs rockarder/speedcartar är ju inte heller så överdrivet dimensionerade och jag har inte haft problem med dessa vagnar i diverse "terränger".
Och som goatlover skriver en välbalanserad vagn är inte så tung att dra, om man tränar hästen för det. Men då ska vagnen vara balanserad till just den hästen.

Och för att fortsätta i goatlovers spår, sicken vagn. Vill ha...... nu när jag blivit tvungen att återgå till tvåhjuligt.

Jag har en maratonvagn med liknande hjul (hårdgummibelagda) och jag har inte hunnit ha den under vinterhalvåret än, så det ska bli spännande att se.... :D Jag bor ju också i Norr med oplogade vägar och blankis och ja... sånt man helt enkelt blir helt knäpp på. Men angående skogsvägar tycker inte jag det är några problem. Vi kör galoppintervallet över stock och sten, och visst känns det lite skakigt när man kör på ojämn mark, men jag tycker inte att det gör så mycket. Det enda jag kan tänka är att (åtminstone min) styr lite i sidled när det är halt eller man bromsar kraftigt. Detta för att det inte är någon mönstring på däcken och det sladdar ju väldigt bra då (bra i maraton!) Men jag tycker det ser ut som en supervagn, om du inte tänkt satsa på både finvagn och maratonvagn? :)

Jag har redan beställt en!!! :rofl: Min blir i svart med mörkröda detaljer o rostfria beslag!:p
Tänkte lika dant, när jag letade vagn till min snart 1½-åriga halvblods-korsning! (Inkörd i sommar.) En vagn som man ska kunna ha i flera år! Och....som ska kunna användas till allt möjligt!
Har inte "fått" den än, men ångrar inte beslutet! Tycker den verkar väldigt gedigen.

Tänk på när du beställer att du får välja färg(-er), beslag(mässing/rostfritt), spårvidd och att du kan beställa vagnen efter mått på häst o kusk!

Glömder fråga! Är det Gunilla (selar.se) el. Ewa Angantyr du försökt få tag på? De tar ju in vagnarna tillsammans. (Gunilla ska väl serva norr om Stockholm och Ewa söder om.) Ren nyfikenhet!;)

Går det inte att ha två uppsättningar hjul till samma vagn???
Finns det inte vinterhjul med dubb??
Så man får hjul som är anpassade efter årstid.

hej Evis! det har ju varit älgjakt så jag har suttit ute i skogen i en vecka:smirk:
Ring till mig i veckan om inte annat men du kan få vagnen med lufthjul/ dubbla uppsättningar och den anpassas i höjd och storlek på hjul efter dig och din häst. Och spårvidden får du också välja.. Mer frågor får vi ta per telefon. /Gunilla

Hmm..De ÄR hög vill ha faktor på den vagnen...

TUR att man inte kan klona sig och köra två hästar samtidigt.. Å de går INTE att sätta i par heller....

Anna-Carin

Japp, man kan beställa luftpumpade hjul om man vill!

Har det blivit någon beställning än??? :confused: Och......vad blev det för vagn??
Undrar en nyfiken i en strut-Fahlis, som väntar på sin vagn.........väntar, väntar, väntar.......suck:rofl:

Jag får väl erkänna att det eventuellt blir en annan vagn...Vill inte säga mer just nu...

Vad kul!! :bump: Nu blir jag ännu mer nyfiken!!

Förresten såg jag på nätet en jättefin beg. träningsgigg + maratonsele för 16 000:- tillsammans. Hade jag inte redan beställt en vagn skulle jag nog övervägt att kolla in den! Men....njae, jag är jättenöjd :love: med min beställning av CB3:an. Just för att den är så "mångsidig" och verkar väldigt gedigen! Och....så blir den nog jättesnygg i svart o rött! :rofl:

NU har jag hämtat hem min vagn!

Det blev ingen CB3 utan det dök upp en begagnad Tidaholmsvagn nr 202 (för A-B-ponny9 här i länet så jag åkte och kikade på den och hämtade hem den. :bump:

Den är så himla fin! Och ikväll har sambon hjälpt till med lite småfix...han verkar tycka att jag äntligen skaffat mej roliga grejer, "sånt där" kan han liksom och hade på eget bevåg när jag var ute och red tagit in den, rondellat av en liten svetspunkt, putsat bort det "vassa", samt målat det som var bortnött på skaklarna. :D

Hoppas han ryms att åka med även när jag har kusk-kilen... Då kanske jag äntligen kan få honom lite hästintresserad, eller vad tror ni? :smirk:
Imorgon hoppas jag på premiärturen! Eller åtminstone inpassning & donande, om de befintliga skakelhålen ger för korta skaklar får jag kanske vänta till på onsdag.

För övrigt tror jag att "lul" här på forumet har haft den förut!

Jag visste de:angel::angel:
Telefonen ringde hos mig i lördags morse och skvallrade...

Grattis till ett bra köp!! Å snälla söta lägg in nån ny bild på Lejonhjärta

Anna-Carin

Jag har haft ihjäl två digitalkameror på några veckor i somras :crazy: Och nu är plånboken lite påfrestad :o

Men OM jag åker lite imorgon eller på onsdag så SKA vi ha i alla fall mobilbilder! :D

Vad roligt att ryktet gick så fort! :D
Tyckte det var perfekt tajmat ;)

Eftersom jag ÄR omåttligt stolt över min lille plutt så kan jag ju visa en av de senaste bilderna, som snälla fossig tog när vi var på utställning i Skellefteå :o

14298834.jpg

Han blev guldbelönad och tog hem hela tillställningen = blev Best In Show! :love: Det var riktigt häftigt!

Ska sikta på godkännande nästa år, om vi måste åka söderut långt så vill vi GÄRNA ha med oss hejaklack :angel: :rofl:

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Känner att jag måste få skriva av mej lite. Kopierar mitt blogg inlägg där det står vad som hände... "Nu sitter jag här i...
Svar
14
· Visningar
2 042
Senast: TifaStar
·
Körning Är det fler som har ett inkörningsprojekt på G just nu? Vad är det för häst, berätta om den och vad du/ni gör kontinuerligt under...
2
Svar
29
· Visningar
2 461
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar