Nu ska jag beställa sele till min shettis, lite hjälp behövs

rock_89

Trådstartare
Jag vet inte riktigt storleken. Shettisen ja ska beställa till är 110 cm i mankhöjd, ganska stor som ni förstår. Ja ska beställa denna, visst ska jag ta storlek ponny, shetland blir för litet va?

Bett, kan det funka me storlek 9,5? han har storlek ponny på grimmorna..

Låter det rimligt eller helt tokigt? :o
6008.jpg

Sv: Nu ska jag beställa sele till min shettis, lite hjälp behövs

Det låter helt jättetokigt att beställa denna sele... Den är INTE bra alls... Den är inte komplett alls... Den går under namnet skitsele här på forumet. Den har fast brösta. På en bra sele är det dubbla gjordar, man skall ha draglinor och baksele... Här har du bättre selar... Equilex

Senast ändrad av en moderator:

Njaa, den selen skall du nog helst inte köpa. :crazy: Om hästen skall kunna dra ordentligt så behövs en sele med lös brösta, baksele och draglinor som fästs i svängeln på kärran. :) Equilex har en rätt billig sele (hobbysele kallas den väl) som har alla de här tillbehören!

Sök runt lite här på forumet - det finns massor med trådar om det här! :)

Den där bröstselen är tyvärr dålig för ponnyn! :crazy:
Det kan man inte tro eftersom många okunniga kör sin häst med sådan :(

Du måste köpa draglinor (draglinor används med svängel på vagnen) och baksele till, då ponnyn får obehag av selen annars. Eller i värsta fall skavsår!

Alla får inte skavsår och att ponnyn får lite ont och obehag vet jag att de inte alltid klagar på utan gör sitt allra bästa iaf :crazy:

För att du ska förstå tycker jag du ska kika runt i trådar här på forumet, selen kallas för skitsele här! :eek:

Driveout (frågor&svar) har lite info om selar/körning likaså Cliffords (lilla körskolan) så ta lite tid och läs igenom dom sidorna och skriv gärna ut och spara/visa andra! :)

Det blir billigare att redan från börja köpa rätt sele, equilex säljer bla sådana selar! :)

Mvh Lisa

shoppen_fil.php

Denna såg väl bra ut?
En mycket prisvärd sele i svart läder. Komplett med huvudlag, draglinor, baksele och töm. Bröstans längd 110 cm. Däckelns omkrets 165-185 cm

mkt finare oxå :) :love: och så följer allt me:)

Passar storleken ponny till en stor shettis tror ni?

Senast ändrad:

Maila Equilex och fråga!
Dom gav iaf mig mått på en sele i viss storlek så det vara bara att jämföra! :)

/L

mm ska göra de.. va ska ja skriva så de fattar då? :o

Det är körmänniskor som jobbar på Equilex, iaf vet jag att en del av dem som jobbar där är det... Så de kan nog klura ut saker och ting...:smirk:

"Jag har tänkt köpa en sele till min ponny, vilka mått har "Bröstsele HOBBY shetland" (artnr: 4031.1sh)"

Så har jag ungefär skrivit och fått svar med mått :)

/L

Det blir ett ponny sele ficksvar i dag och han trode shetland skulle bli för litet.. så deena blir det
shoppen_fil.php

Bra att du lyssnar på vad folk skriver. Och inte göra som många andra, envisas med att köpa dåliga saker... :bow:

:) jag vågar inte köpa något som andra säger är dåligt när det ska sitta på ett "levande djur", :eek: och tur är oxå att mamma lyssnar på mej och hon lysnar extra bra när ja visar vad ni på buke svarar.. tacck:bow: för ibland tror hon inte på vad jag säger över häst saker, tror ja vill ha de dyrare pga det är finare osv..

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 174
Senast: Asko
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·
Utrustning Hejsan! Jag ska köpa ett nytt träns till "min" shettis. Han har ju redan ett, men där står ingen storlek:confused: Han är ca...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Munken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.