Nu sätts hundar in för att bekämpa råttorna i Stockholm

vallhund

Trådstartare
1577375918727.webp

"Hittills i år har saneringsbolaget fått in cirka 6.600 råttanmälningar i Stockholm, vilket är nära 1.000 fler än under hela förra året. Problemen ökar markant under årets kalla månader när råttorna söker sig till hus och källare för att hitta värme, vatten och föda."
https://www.dn.se/sthlm/nu-satts-hundar-in-for-att-bekampa-rattorna-i-stockholm/

Varför sätter dom inte in råttmördare?

Visa bifogad fil 42777

"Hittills i år har saneringsbolaget fått in cirka 6.600 råttanmälningar i Stockholm, vilket är nära 1.000 fler än under hela förra året. Problemen ökar markant under årets kalla månader när råttorna söker sig till hus och källare för att hitta värme, vatten och föda."
https://www.dn.se/sthlm/nu-satts-hundar-in-for-att-bekampa-rattorna-i-stockholm/

Det står ju i artikeln...

Jag tror helt enkelt att det är effektivare att använda hunden för att lokalisera råttorna och sedan försöka ta ut samhället på andra sätt. Det är inte ett par råttor vi talar om.

Om de biter i tillräckligt många råttor med gift i så är ju risken att de får i sig, Även om de inte äter dem.
Min pinscher expedierade gnagare på löpande band. Hugg, rusk, knaster när ben och innanmäte krossades och sen spottade hon ut kroppen. Det var oblodiga snabba avlivanden. Jag tror att förgiftningsrisken är minimal om hundarna inte sväljer råttan.

Jag tror helt enkelt att det är effektivare att använda hunden för att lokalisera råttorna och sedan försöka ta ut samhället på andra sätt. Det är inte ett par råttor vi talar om.
Några rastypiska pinschrar, schnauzrar eller terriers (och hundar från väldigt många andra raser) kan bita ihjäl en hel råttkoloni på en förmiddag. Googla ratting eller sök på Youtube om du klarar otäcka filmer.

Min pinscher expedierade gnagare på löpande band. Hugg, rusk, knaster när ben och innanmäte krossades och sen spottade hon ut kroppen. Det var oblodiga snabba avlivanden. Jag tror att förgiftningsrisken är minimal om hundarna inte sväljer råttan.

Råttor kan väl även få gift på päls och tassar om de går i det. Så jag hade nog också varit försiktig...

Visa bifogad fil 42777

Från en okunnig: vad är en råttmördare? Jag tänker mig t ex pinschrar, vissa terriers m fl raser som råttjägare, och antar att det är sådana som de använder även om det inte står något om ras i artikeln. Vad är skillnaden (eller är råttmördare inte hundar?)?

Några rastypiska pinschrar, schnauzrar eller terriers (och hundar från väldigt många andra raser) kan bita ihjäl en hel råttkoloni på en förmiddag. Googla ratting eller sök på Youtube om du klarar otäcka filmer.
Eftersom det är i stan största problemet är så känns det onödigt kanse ta upp golv, väggar eller asfalt för att hunden ska komma åt råttorna eller få ut hunden igen, nog för att mindre hundar får plats i dagvattenbrunnar och även om hunden får tag i några så lär största delen försvinna in i minde rör där hunden inte kommer in.

Lite skillnad på dom ratting filmer jag sätt då hundarna jagade runt efter råttor i en lada med foder, i gödsel eller liknande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka