Nu samlar vi alla goda råd här...

Kalaspinglan

Trådstartare
Kan vi inte göra Bukes alldeles egna "tips-tråd" för generella frågor kring hundvård (skador etc.).

Exempel:
Jag har hört att nässpray är superbra för att stoppa mindre blödningar.
Sparris är kanon att ge när hunden stoppat i sig "mindre lämpliga saker", exempelvis kapsyler
Risgrynsgröt ska vara bra att ge om hunden knaprat i sig mediciner ej avsedda för hunden, även mjölk ska vara bra.

hmmm.. nu kommer jag inte på flera! :-)

Sv: Nu samlar vi alla goda råd här...

Jag är dötrött just nu, blir nog lite flummigt, men jag har alltid kortisontabletter med mig.
Min hund är iofs allergiker, men ifall de skulle bli ormbitna eller reagera på getingstick. Min hunds pappa höll nämligen på att stryka med när han blev ormbiten, njurarna tog väldigt mycket stryk även efteråt...

Mycket bra att ha iaf.

Dessutom brukar jag tigga "gamla" redskap hos tandläkaren, ni vet en sån "petare" som de petar runt med... Det tar jag bort tandsten med på dogsen...

Och, jag använder bara pulver i öronen, ingen vätska, vill ju inte ha det geggigare än vad det är...

//E

Maizena (stavning?) kan användas istället för blod-stopp-pulver (vad det nu heter..?) om man råkar klippa en klo så det börjar blöda.

Ah! Det är kanske lite vanligare att folk har det hemma. :)

Konstigt nog så har jag varken maizena eller potatismjöl hemma, däremot BlodStopp :D

Jag har nog varken maizena, potatismjöl eller blodstopp hemma.. Men fjantig som jag är klipper jag en hundradels millimeter i taget så nåt sånt lär aldrig behövas. :D

Ibörjan tog jag på "ett ungefär". Ett under att jag aldrig klippt honom i pulpan då. Såg inte ett skit vart jag klippte :angel:

Om man är på utställning och det är halkiga golv. Så kan man låta hunden gå i lite cocacola, så ska de få bättre fäste.

Inget om sjukdom, men ett tips ändå :)

Hihi, fast gör du det när du ska tävla lydnad/agility inomhus så räknas det som doping och kommer de på dig så blir det hus i helvete...

//E

Hihi, det har jag inte ens kollat, jag har lärt hunden att gå på kostiga ställen i stället...

//E

Opps, det visste faktiskt inte jag :)
Jag har sett så många göra det helt öppet, så jag trodde det var helt ok. Det finns ju sån där salva man kan sätta på tassarna. Får man inte det heller?

Men mina kan också gå på konstiga ställen, men för det så kan de ju halka.

Ja, ni som läste mitt råd, glöm det :)

Jag vet inte exakt, men det är inte tillåtet att ha några som helst preparat under tassarna på vovven för att bättra på fästet. MEN tydligen skall det finnas något undantag, men jag vet inte vilket.

Själv låter jag bli att preparera vovvens tassar, med följd att han inte kan ta ut steget fullt tillräckligt - till skillnad från "proffsen" som helt uppenbart måste ha gjort någonting eftersom deras hundar inte ens halkar på en skridskobana *suck*...

Fast jag är lite sugen att att "spilla ut" lite saft nästa utställning. Vaddå? Det är väl inte mitt fel att jag råkade spilla och att hunden tassar runt i det? Va?

:-)

Precis vad jag tänkte. Ja, jag menar att tänk om nån spiller ut en cola, det är ju lätt på en utställning. Folk ställer ju saker överallt.
Hur ska man då förklara att jag inget gjort *hm*

Jag som ofta använt sån där salva, det lär ju inte jag våga göra igen.

Kolla upp det innan istället. Den kanske visst är okej...

(egentligen försöker jag bara halka undan våra potentiella konkurrenter - hehe)

Men min hund kan också sträcka ut helt utan nåt fusk, så jag tror att man kan lära dem det.:)

//E

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 660
Senast: mathilhill
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 762
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 335
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar