Nu måste jag ha lite hjälp!

domino

Trådstartare
:o :p
Har nu köpt westernsadel åt min häst, utprovad av sadelmakare.
Det är en BigHorn cordura. Med sadeln följde en 33" gjord. Men när jag satte på allt igår var gjorden 10cm under sadelkanten på högra sidan och på vänster sida såg det ut så här:

http://img.photobucket.com/albums/v488/flipperkulan/lgh-wersternsadel032.jpg

Måste ha en längre gjord har jag förstått alt. byta ut remmarna man fäster gjorden i. De är av nylon men jag skulle hellre vilja ha dom i läder. Känns säkrare med.

Sen undrar jag hur det är jag ska göra när jag fäster gjorden på vänstra sidan, har glömt :o
Den ska ju två varv genom ringen men börjar man inifrån eller utifrån och upp? Genom gjordens ring alltså...

Hoppas någon kan klarna upp det är för mig! :p

Sv: Nu måste jag ha lite hjälp!

Oj oj, du ser ut att behöva en bra mycket längre gjord :D. 33´ är ju rena ponnystorleken (själv har jag 36´).

Spänna gjorden: flärpen som sitter fast i sadelns ring drar du ned och genom sadelgjordsringen, dra den sedan upp genom sadelringen igen och ned genom sadelgjordsringen ytterligare en gång. Det kommer bli en flärp över som fladdrar fritt och som man kan hänga upp på en lädergrej vid framvalvet eller vad man nu vill göra av den :p

Jag skulle behålla remmarna i nylon om jag vore du. Nylon är mycket smidigare och enklare att dra gjorden. Har själv bytt ut mina läderremmar mot nylon istället...

Senast ändrad:

Hej! Tack för ditt svar! :bow:

Prosit här på Buke var med ut och visade mig idag och det är inget fel på strapparna utan det är bara gjorden som är för kort så en ny längre ska inhandlas imorgon! :) Så nu vet jag också hur man spänner gjorden rätt med den långa strapen :o :D :bow:

Druvan skrev:
Oj oj, du ser ut att behöva en bra mycket längre gjord :D. 33´ är ju rena ponnystorleken (själv har jag 36´).

Spänna gjorden: flärpen som sitter fast i sadelns ring drar du ned och genom sadelgjordsringen, dra den sedan upp genom sadelringen igen och ned genom sadelgjordsringen ytterligare en gång. Det kommer bli en flärp över som fladdrar fritt och som man kan hänga upp på en lädergrej vid framvalvet eller vad man nu vill göra av den :p

Jag skulle behålla remmarna i nylon om jag vore du. Nylon är mycket smidigare och enklare att dra gjorden. Har själv bytt ut mina läderremmar mot nylon istället...
Nu känner jag mig förolämpad :D
Min gubbe har en 32" gjord :angel:

Hur mkt motsvarar det i centimeter? Alltså jag måste köpa en ny gjord till min pålle och funderade på en i teddy som finns i börjes. Men den längsta är 95cm blir den för liten mån tro? Har en bruksnordis... Ja det smartaste är väl att mäta 95 cm runt magen för att se hur långt den räcker antar jag. Men iaf. Hur mkt motsvarar 31,32 33 i cm??

Tacksam för svar....

Sliver skrev:
Hur mkt motsvarar det i centimeter? Alltså jag måste köpa en ny gjord till min pålle och funderade på en i teddy som finns i börjes. Men den längsta är 95cm blir den för liten mån tro? Har en bruksnordis... Ja det smartaste är väl att mäta 95 cm runt magen för att se hur långt den räcker antar jag. Men iaf. Hur mkt motsvarar 31,32 33 i cm??

Tacksam för svar....
1" = 2,54cm

31" = 78,74cm
32" = 81,28cm
33" = 83,28cm
34" = 86,36cm
35" = 88,90cm
36" = 91,44cm

ursäkta att det var så exakta siffror, men jag använde omräknaren på mobilen ;)

Jag antar att du inte har någon gjord sedan förut för då hade ju varit hemskt enkelt :crazy:

Själv har jag den i neopren från Börjes, av den enkla anledningen att jag "gömmer" slutet av strappen i tunneln i gjorden. Då slipper jag knyta upp den eller låta den hänga fritt. Det tycker jag blir snyggt!
Fast den blir ganska varm :crazy:

Ah, clever.... som använde mobilen, att jag inte tänkte på det nu när jag har en ny mobil och allt :rofl:

Jo jag förstår att på sommaren blir den varm, men på vintern vid uteritterna ja då är den varm och go :)

Tack så mkt för svaret!!!!!! :bow:

Då blir det lätt en 36"-gjord jag ska köpa idag :D
Är det den största som finns?
Fick höra igår att min kuse är väldigt bredbringad med. Men det hör väl till, han är ju bred över ryggen och överallt... :crazy:

Jag har bara sett upp till 36, men jag kan tänka mig att det kan finnas 38 i välsorterade butiker!

Tja, en är 158 cm hög och den andra är 150 cm hög. Magra är de inte :) Den "stora" har extra vid quaterbom på sadeln.

alazzi skrev:
Tja, en är 158 cm hög och den andra är 150 cm hög. Magra är de inte :) Den "stora" har extra vid quaterbom på sadeln.

He he, kanske inte magra men pygméhästar var är dom allt :p. Allt under 170 cm är ju pygmé- det trodde jag alla visste :p :banana:

sadel6.jpg

w9.jpg

Tja, min kuse hade 30"-gjord, han var 154 cm hög. Men som sagt så har Brisse mycket mer bringa än vad Ivan hade :D

Satsa på en 36"- eller 38" om du hittar. Han är ju stor din häst ;)

Druvan skrev:
Oj oj, du ser ut att behöva en bra mycket längre gjord. 33´ är ju rena ponnystorleken (själv har jag 36´).

Hehe.. gott med gräs va..?. ;)
Själv använder jag en 32" lång neoprengjord till min "smala" ~165cm's häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka