Nu kommer det en fånghäst...

Eastwick

Trådstartare
Behöver lite tips och råd betr. en häst som skall stå uppstallad hos mig. Historien är som följer: Hon har tidigare stått på fri tillg. på hö med usla värden, kvoten låg på 2,4. Hon fick även 1 kg Krafft groov, lusern tillsattes för att få upp proteinet men fick då fång. Jag tror inte hon fick mer än 0,5 kg. Ingen vet om hon har haft det tidigare då det är en ganska nyligen importerad häst. Nu är allt kraftfoder borta samt lusernet och hästen är symptomfri sedan ett par månader tillbaka.
Den behöver dessutom gå upp i vikt då hon är vinthundsliknande.

I mitt stall fodrar vi med hösilage som har en kvot på 6,5. Hur underlättar vi övergången för henne? Att göra det successivt vet jag men har ni andra tips för att hålla fången stången?

Sv: Nu kommer det en fånghäst...

Det låter skumt om den blev dålig av lusernet. Det brukar inte vara några problem, om man tillför det successivt.

Det enda råd jag har att ge dig är att försöka hjälpa till att stabilisera tarmfloran med någon form av probiotika (goda bakterier), t.ex Protexin eller Probimin. Och att ta med av det tidigare sämre höet så det blir en successiv övergång över så lång tid som möjligt.

Sv: Nu kommer det en fånghäst...

Ja, jag reagerade också på det och undrar egentligen om det inte kan ha varit något annat som var den utlösande faktorn. Att det bara var ett sammanträffande att lusernet tillfördes samtidigt. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka