Nu känner jag mig dum... <=)

I

Idunvinge

...men jag undrar lite om hur man tränar en häst till att gå på tygeln. Nu är det så att det var väldigt länge sen jag red fram tills nu då jag är inne på tredje veckan på ridskolan igen. Berätta gärna så t.o.m. en barnunge kan förstå ;)

hoppas hjärtligt på svar så skriv på bara!
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Man släpper tyglarna på marken och låter hästen gå på dem :angel: :D

Frasen "gå på tygeln" hör man oftast i de mer ovana kretsarna, "gå i form" torde vara en bättre beskrivning. Hästen arbetar med ryggen och sätter benen under sig och välver på nacken, det sistnämnda kan hästen göra även utan att gå i korrekt form vilket kan göra att vissa tror hästen går i en korrekt form fast den egentligen inte gör det.

Hur som helst, så skulle väl inte jag säga att man tränar en häst till att gå i form, det ska komma helt naturligt när häst och ryttare är samspelta förutsatt att hästen har de rätta musklerna och ryttaren erfarenheten. Många hästar som helt enkelt inte orkar gå i form har ofta för svaga ryggmuskler, de kan man stärka genom att t ex klättra mycket.

Ja, det är väl så jag skulle förklara "för vem som helst", någon annan får gärna fylla på mer!
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Genom att inte fukusera så mkt på var hästen har huvudet.
Fokusera på din egen sits och balans. Mycket kommer "automatiskt" om du gör rätt. Då får hästen förutsättningarna för att göra det samma.

om det nu hjälpte ;)
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

...men jag undrar lite om hur man tränar en häst till att gå på tygeln. Nu är det så att det var väldigt länge sen jag red fram tills nu då jag är inne på tredje veckan på ridskolan igen. Berätta gärna så t.o.m. en barnunge kan förstå ;)

hoppas hjärtligt på svar så skriv på bara!

Genom att aktivera bakdelen med din skänkel och ditt säte och sitta i balans. Rid fram mot en stadig, lugn och stilla hand. När hästen börjar ta stöd (vilket kan ta ett tag) ser du till att vara så mjuk som möjligt. Men du måste ha koll på din egen kropp först innan du kan få hästen att jobba i rätt form. Träna din sits och balans så mycket du kan om du är osäker på hur du inverkar. Att longeras utan stigbyglar på en erfaren häst med hjälp en rutinerad ryttare gör susen!
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Frasen "gå på tygeln" hör man oftast i de mer ovana kretsarna, "gå i form" torde vara en bättre beskrivning.
Hästen har ALLTID en form när man sitter på/jobbar den. Det är hästens arbetsställning helt enkelt. Formen varierar under arbetspasset och med hur utbildad hästen/ryttaren är, vad syftet är med träningspasset osv osv.

På tygeln är hästen när den är fysiskt och psykiskt avspänd, är uppmärksam och lydig för hjälperna och har engagerat muskelringen.

Oavsett vad "ovana kretsarna" säger så är det bara "böja på nacken" de menar. Det blir inte annorlunda för att man säger gå i form eller gå på tygeln.
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

...men jag undrar lite om hur man tränar en häst till att gå på tygeln. Nu är det så att det var väldigt länge sen jag red fram tills nu då jag är inne på tredje veckan på ridskolan igen. Berätta gärna så t.o.m. en barnunge kan förstå ;)

hoppas hjärtligt på svar så skriv på bara!

Du tränar inte hästen på att gå på tygeln. Du lär dig rida i balans så kommer hästen att gå på tygeln!

Det viktigaste är att du själv har balans och bara inverkar när du verkligen vill något. Detta tar tid! Övning ger färdighet. Sen när du har kontroll på dig själv tar du kontroll över hästen. Kolla att du kan starta, stanna, svänga, flytta hästen, böja hästen och göra vad du vill när du vill. Då kommer hästen slappna av, börja lyda och du har hästen på tygeln och kan sen börja arbeta mer.

Fuska inte! Du måste börja med dig själv.
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Åjo, nog tränar man väl hästen också? T ex genom att låta en erfaren ochs skicklig ryttare lära unghästen meningen med olika hjälper och dessutom rida den på ett sådant sätt att den bygger de muskler som krävs för att den rent fysiskt ska orka gå på tygeln.

Även en äldre, utbildad, häst behöver ridas av en skicklig ryttare med jämna mellanrum för att bibehålla muskler och lydnad!

Alltså, hästen tränar men genom att låta skickliga ryttare rida den. :idea:
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Tack, men jag är medveten om det ;) självklart har hästen alltid en form, men frasen "gå i form" används ju när man förklarar att hästen arbetar rätt, även om det finns många olika former hästen kan gå i. Och jag har väl inte skrivit att det blir annorlunda oavsett vilken fras man använder?
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Se mitt första inlägg

"Hur som helst, så skulle väl inte jag säga att man tränar en häst till att gå i form, det ska komma helt naturligt när häst och ryttare är samspelta förutsatt att hästen har de rätta musklerna och ryttaren erfarenheten. Många hästar som helt enkelt inte orkar gå i form har ofta för svaga ryggmuskler, de kan man stärka genom att t ex klättra mycket."

Självklart tränar man hästen medan den går i form, och med mål om att den ska kunna gå i korrekt form i alla gångarter, men jag skulle inte säga att man tränar hästen till att gå i form, det låter fel i mina öron :o :D
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Åjo, nog tränar man väl hästen också? T ex genom att låta en erfaren ochs skicklig ryttare lära unghästen meningen med olika hjälper och dessutom rida den på ett sådant sätt att den bygger de muskler som krävs för att den rent fysiskt ska orka gå på tygeln.

Även en äldre, utbildad, häst behöver ridas av en skicklig ryttare med jämna mellanrum för att bibehålla muskler och lydnad!

Alltså, hästen tränar men genom att låta skickliga ryttare rida den. :idea:

OK då. Jag tänker dock så att jag lär hästen vad mina signaler betyder, och när den kan det så kommer den också på tygeln. Det är ju inte "att gå på tygeln" jag tränar, utan det är en bieffekt liksom.
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Nej, jag håller med, man brukar inte tänka i de banorna eller formulera det så, men jag läste frågan bokstavligt och funderade en stund!

Det hjälper faktiskt inte att den som lär sig rida gör rätt om inte hästen är utbildad (tränad?) att svara rätt . Det är dessutom något som måste underhållas (tränas?) kontinuerligt annars slutar hästen förmodligen att svara på rätt sätt.

Jag har en liten misstanke att det på våra ridskolor finns en och annan häst som snarare kräver en ryttare som kan korrigera/utbilda än "bara" en ryttare som kan rida en vältränad häst på tygeln. Hästar som faktiskt skulle behöva mer träning för att fungera bättre som lektionshästar. ;)
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Men om ryttaren lärt sig rätt, dvs ser till att få rätt reaktion vid hjälpgivning t.ex. så kommer ju hästen lära sig också.
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Tack för alla svar! Jo jag misstänkte att det var det det handlade om :smirk:

Tålamod då med andra ord och mycket träning! då vet jag
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Tack för alla svar! Jo jag misstänkte att det var det det handlade om :smirk:

Tålamod då med andra ord och mycket träning! då vet jag

Och träning på en BRA häst, då går man framåt oändligt mycket snabbare än på en "dålig" häst.
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Men om ryttaren lärt sig rätt, dvs ser till att få rätt reaktion vid hjälpgivning t.ex. så kommer ju hästen lära sig också.

Just det, då tränar ryttaren, som redan lärt sig, hästen :D

Problemet är väl egentligen när ryttaren gör rätt (medvetet eller av en tillfällighet) och hästen inte reagerar eller reagerar fel. Då lär sig inte ryttaren, eller som du skriver senare det tar längre tid.

Hästen tränas av en bra ryttare, ryttaren av en bra häst eller trots en dålig :idea:

För att utveckla det hela ännu mer (det regnar ute så jag behöver en ursäkt att skippa lunchpromenaden):

En ryttare kan väl aldrig vara för bra för en häst, men en mycket välriden häst kan knappast ridas av en nybörjare, eftersom den inte kan sovra signalerna utan reagerar för mycket. Ridskolorna har alltså den intressanta uppgiften att hålla sina lektionshästar LAGOM välridna. Det vorde väl i princip vara snudd på omöjligt? :crazy:
 
Sv: Nu känner jag mig dum... <=)

Just ridskolehästar tror jag inte kan bli FÖR välridna. De lär sig otroligt snabbt att skilja på verkliga signaler och såna man kan strunta i.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp