Nu har vi fått vårt första PM!

Red_Chili

Trådstartare
På söndag blir det av - utställningsdebuten för lilltjejen!
Det är bara 8 vinthundar med (bara 3 salukis - och jag vet vilka de är). Totalt den dagen är det drygt 150 hundar med... Lagom liten utställning att börja på med andra ord.

Det kanske är dags att börja träna lite ordentligare på att stå stilla? :angel: Hon går oftast att ställa upp - men hon står inte kvar...

Får jag henne att stå stilla såhär kommer jag studsa runt av lycka :p
(bilden är gammal nu, menmen, det är den jag har där hon står bäst)
93562_1214250583.jpg

Justeja, jag har inte bestämt mig. Ska jag ha kopplet som jag har på bilden eller ska jag ha på henne utställningskopplet?
http://Changrila.bilddagboken.se/p/show.html?id=237920558&directlink=1

Sv: Nu har vi fått vårt första PM!

Utställningskopplet-HELT klart!

Vart ska du ställa någonstans?

Det kommer säkert gå jätte bra;). Jag minns min utsl.debut med valpis 4½ månad-han blev BIR valp:D *Stolt*

Det får bli utställningskopplet.. Får börja träna idag på att hon ska gå framåt med det på (nu vill hon bara bita på det...)

Jag hade HELT sett fel på hur många hundar som ska vara med på utställningen totalt!
Det är 480 hundar med! :eek:
Fast ungefär hälften går officiellt... Det är på Södertälje brukshundsklubb.
Brukshundarna går officiellt och övriga raser går inoff.

Härligt att det gick så bra för dig på den utställningen! Hur har det gått efter det?

Själv hoppas jag på att domaren inte tittat för mycket på "nya" typen av saluki.. Vi lär inte få så underbar kritik då.. (Nya typen har enormt långa bakben, något sluttande ryggar och ofta även spikraka skuldror och lång hals... :grin:)

Jag är jättenyfiken på att se hur domaren dömer. Är (än så länge) inte nervös öht :D

Lycka tilll :bump::banana:

Din valpis är så fin så det går nog bra, du får uppdatera oss med bilder och resultat sen :laugh:

Hahaha lägg ägg alltså!

Då kommer vi säkert att ses på söndag, för jag ska debutera i Lydnadsklass1 med min unghund där, kommer även ställa honom i juniorklass;)

Jag funderar dock om jag ska ställa honom eller ej, för han ska in som ca 9:e hund (valpklass före vår klass, 8 valpar anmälda). Det är Bara 2 andra juniorer(samanlagt 3st), så det kommer vara över i ett nafs. Känner att jag vill ställa honom på en SBK utställning, för jag har hittills bara ställt honom på SKK utställningar-och det har gått bra med väldigt fin kritik, även om han blev oplacerad i slutändan(dvs 2 off. SKK utställningar har vi gått på)

Samtidgt känner jag att jag vill satsa stenhårt på lydnaden då det är debut, vill ha honom pigg och allert till det liksom... Gaaah, så jag vet inte alls hur/vad jag ska göra.:cool: Känns så himla dumt att utställningen går före Lydnaden, för hade lydnaden gått först och utsl. efter det hade det inte varit några problem liksom. Helldre att han är Off på utsl. än på Lydnaden.. *Grubblar skallen av mig snart*

Sorry att det blev lite OT nu.

Äsch, det kommer gå bra ska du se, du har en jätte fin saluki:laugh:. Jag vet inte alls vilken typ av domare som dömer din ras, så jag kan inte uttalla mig om hurvida hän dömer 'nya' salukis vs 'gamla' typen.

Haha, jag var inte heller nervös inför min första utsl. Förens jag var på plats! Men väl i ringen så blev jag lugn igen.
Fast på dom andra (stoooora) Off.utställningarna så höll jag på att kräkas i bilen och tuppa av, av all nervositet-men samma sak där, väl inne i ringen blev jag cool lugn.:angel:
Så jag vill INTE ens veta hur jag kommer att må inför Lydnadsdebuten:eek:

Men åh! då kan vi ju ha mini-buketräff :D

Vilken tid startar lydnaden? Hade varit jättekul att kolla på den och fota lite..

Förstår att du grubblar över det där... Hm.. (nu grubblar jag också..)
Om det är lång tid mellan utställningen och lydnaden kanske din hund orkar vila sig mellan? Annars hade jag nog kört på bara lydnaden. Hundarna brukar ju ändå inte vara som snyggast förrän de är några år gamla, så du har ju all tid i världen att ställa på en SBK-utställning.

Förresten, går det att åka dit kommunalt på något sätt? Jag inser nu att jag inte kollat upp hur man tar sig dit :o:D

Domaren som dömer saluki verkar inte ha dömt rasen förut, kanske någon inoff, men det hittar jag inget om. Jag kommer nog inte bry mig om resultaten förrän vi kommer in i de officiella klasserna..

Jag var otroligt nervös första gången jag skulle ställa ut (har ställt några hundar tidigare). Fast det var mest för att jag fick reda på att jag skulle ställa en underbar tik (som är champion i femtioelva länder) i uppfödargrupp - ca 10 minuter innan vi skulle in i ringen.

Tävlade en inoff lydnadsklass 1 för någon månad sedan. Jag var så nervös att jag tvivlade på om jag skulle vara med öht (även ca 3 min innan vi skulle in på planen). Det hela slutade med att jag och hunden jag lånade vann :D

Äh, heja oss på söndag. Kommer nog gå fint både för dig och mig :banana:

Jag ska försöka få tag på någon fotograf :) Hade ju varit trist om man inte fotat debuten.
Har en bekant som ska ställa i samma klass som mig. Hennes sambo fotograferar troligtvis, så då ska jag be att få bilder på mig och valpis med :D

Jag ringde och pratade med dem idag om tiderna och sånt, för det är samling i samtliga ringar kl 9, och samling för lydnaden kl 9. Så jag ska vara där lite tidigare och snacka med dem och försöka lösa det på bästa sätt, jag ska även försöka göra så att vi inte startar i lydnaden dirrekt efter utställningen, just så att han kan vila upp sig.

Men knasar det allt för mkt så stryker jag honom ur utställningen och satsar stenhårt på lydnaden. Haha, ja du har faktiskt rätt, fast Nero har växt till sig rätt snyggt och ser inte alls ut som den unghund han faktiskt är.:D

Hmm, ja alltså lydnaden drar igång kl 9, sen hur länge det håller på kan jag inte riktigt säga.

Det går säkert att ta sig ut dit kommunalt, men det är bra lång väg kan jag säga, åka pendeln ända till S-tälje och sen åka buss eller ngt, kanske tillomed gå?! Ingen aning om hur man åker dit faktiskt, aldrig varit där.
Hade vi haft mer plats i bilen hade du kunnat haka med oss, men dessvärre har varken min mamma eller pappa ngn kombi *suck*.
Har du ingen du kan köra dig dit, alt. samåka med?

Åh vad KUL!

Utställningkopplet såklart. Absolut snyggast.

Ett bra tips när du ska få henne att stå stilla är att i början använda fingrarna lite.. Jag gjorde såhär:
Jag ställde upp valpen och höll handen knuten (med godis i) ovanför-framför huvudet. När hon stod bra sträckte jag ut pekfingret och gav henne en godis direkt. Flyttar dom på sig när man ska ge dom så knut näven igen. Valparna fattar ju på några gånger att stå still så kommer fingret som betyder godis, så man kan börja utöka tiden mellan man sträcker ut fingret och de får godis...Med lite träning kan de stå stilla läääänge...:) och för Ylva kunde jag ta bort hela handen snabbt ockå eftersom hon fattat vad det handlade om. Kanske gav dig lite ideer och tips! Men det viktigaste är att om hon ställer upp sig dåligt i ringen, så pilla inte på henne utan sväng runt ett varv och prova igen. de står bara ännu fulare när man pillar eftersom de ofta spänner upp hela ryggen.

(Gud vad långt det blev:o)

Jag ställde Ylva för första gången i Finspång den 12.e juli då hon var på dagen 4 månader. Hon vann BIS-finalen:D:banana:

Lycka till och ha det så roligt!

Gilly

Hon kan stå på kommando, men det blir inte alltid så snyggt (får hoppas att jag har någon hund framför mig, då står hon tjusigt)...
Det är just när jag börjar flytta ben som hon börjar vimsa runt.
Jaja, vi har en hel vecka på oss att träna - men det där med att inte pilla för mycket inne i ringen ska jag komma ihåg. Jag har redan gjort det misstaget en gång... :D

Jag hade nog gått på uts kopplet renare och snyggare.
Men sen ska man så klart se vad hunden känner sig mest bekväm med framför allt när det är valp.

Lycka till på utställningen :banana:

Men hur fort kan tiden gå:eek::eek:

Tyckte du nyss postade foton där hon var typ fyra, fem veckor:crazy:

För övrigt så tror jag att det kommer att gå kalas oberoende av vilket koppel du använder:D

Glöm inte att uppdatera!:)

Men hur fort kan tiden gå:eek:

Tyckte du nyss postade foton där hon var typ fyra, fem veckor:crazy:

För övrigt så tror jag att det kommer att gå kalas oberoende av vilket koppel du använder:D

Glöm inte att uppdatera!

Visst flyger tiden iväg! :eek: Jag kom på idag att jag hade haft henne två månader! Jag tror aldrig någonsin att två månader gått så fort.

Jag ska börja öva med utställningskopplet imorgon för att ge henne en chans att vänja sig. På fredag blir det bus med brorsan så att hon är trött och kan vila sig pigg under lördagen i förbereldelse till söndag :D
Hennes bror är förövrigt också anmäld till utställningen :laugh:

Nu ikväll var vi ute och lekte lite, min valp och jag. Kameran var med och jag fotade lite.
Jag känner mig så stolt och så lycklig, det här är min valp, 4 månader gammal:
dsc_7973-copy_14021459.jpg

Det känns som om jag inte behöver träna henne på att stå fint - hon kan det så bra själv. :D

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Övr. Hund officiell SM gren. Jag köpte hundmat för drygt en vecka sedan. 20 kilo. När jag skulle hiva in den i bagagen på bamsen så råkade jag...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka