Nu har SIF lämnat in ansökan till Ridsportsförbundet

Sv: Nu har SIF lämnat in ansökan till Ridsportsförbundet

En gedigen ansökan! Måtte det gå vägen!!
Även om jag fortfarande är tveeggad vad jag tycker om att skilja aveln från SIF...

Jag har läst litegrann om det, men inte fattat poängen med varken det ena eller andra :o

kl

Hur fungerar medlemsskapet nu? Är det separat lokalklubb/SIF medlemsskap och ett annat för avelsstiftelsen?

Som jag förstått så är det en medlemsavgift. Du blir alltså medlem i både sif och avelsdelen.

Jag tror inte en stiftelse kan ha medlemmar?
Som jag har förstått det så är man medlem i SIF som vanligt och stiftelsen hänger lite fritt och ingår av sig själv.
Men jag kan också ha missuppfattat det.

Du har rätt, stiftelsen kan inte ha några medlemmar.

Jag tycker personligen att det är en utveckling i positiv riktning om all hästsport (kanske inte travet och galoppen då) samlas under Ridsportsförbundet.
Men jag är i och för sig inte tillräckligt insatt i detalj för att se alla för- och nackdelar.

För mig personligen skulle det rimligen betyda mycket lägre kostnader för tävlingar eftersom jag, om det inte var så in i norden dyrt med alla medlemskap och licenser, är intresserad av tävling i dressyr, islands och western.
Om jag med dagens regler ska delta i alla discipliner blir det: medlemskap i ridsportsförbundsansluten klubb 300kr. Ryttarlicens 750kr. Hästlicens 200kr.
1250kr för RF.
medlemskap westernklubb 300kr. Ryttarlicens 200kr (har jag för mig). Hästlicens: beror på vilken häst jag startar, allt från noll till 500kr (de har livstidslicens och jag tänkte nog skaffa till några fler hästar).
1000kr för western.
medlemsavg islandsklubb ca 500kr. Ryttarlicens 500kr (eller?).
1000kr för islands.

Alltså 3250 kr för att få starta inom samtliga discipliner.

Om alla är "samma":
Medlemskap i en klubb ca 300kr.
Ryttarlicens (landar säkert på RF avgift): 750kr.
Hästlicens (tänkte skaffa livstids inom WRAS och de licenserna kommer att förbli giltiga även vid en ev sammanslagning): 0kr.
Dvs 1050kr 2014 om alla är sammanslagna då.

Så för mig personligen en tänkt besparing på drygt 2000kr varje år. Inte så dumt.

I verkligheten håller jag mig än så länge till westerntävlingar, eftersom det är skojigast för mig, och eftersom det faktiskt är billigast.

Om jag har förstått saken rätt så är majoriteten av medlemmarna emot detta, för mig blir det då extra märkligt hur styrelsen kan köra över sina medlemmar. För det är medlemmarna som berättar för styrelsen vad de vill med sin förening. och styrelsen förvaltar och utför inte tvärtom.

Är verkligen majoriteten av medlemarna emot att gå med i RF? Många har tagit avstånd till att gå med under svenskanridsportförbundet men min uppfattning är att betydligt fler är positiva till att SIF går med i RF. Jag har för mig att Stämman = medlemmarna gav styrelsen i uppdrag att både skilja aveln från SIF och att ansöka om medlemskap i RF.

Lite OT, en hästlicens kostar pengar även om den är på livstid så noll kronor är att ta i och det låter osannolikt att nya livstidslicenser får lösas om om WRAS oc SvRF går ihop. Livstidslicenser inom svrf är avskaffade.

Nu kanske jag har missat något, men spelar licensfrågan verkligen någon roll i det här fallet? Den aktuella ansökan är som jag förstår det direkt till Riksidrottsförbundet (RF) och inte till Ridsportsförbundet (SvRF).

Lite OT, en hästlicens kostar pengar även om den är på livstid så noll kronor är att ta i och det låter osannolikt att nya livstidslicenser får lösas om om WRAS oc SvRF går ihop. Livstidslicenser inom svrf är avskaffade.

På ett ungefär.
Inom WRAS går det fortfarande att lösa livstidslicenser. De livstidslicenser som man löst inom WRAS kommer att - vid en sammanslagning - fortsätta vara giltiga inom RF.
Därför, om jag utgår från att jag tävlar någon av de hästar jag har i tävlingsform, blir det verkligen noll kronor. Jag har fem hästar med befintlig livstidslicens i WRAS och oavsett sammanslagning eller ej avser jag lösa livstidslicens för ytterligare ett par.
Några hästar är inte avsedda för tävling. Islänningarna lär jag inte lösa WRAS-licens för (om det inte verkar vara så att SIF också går upp i RF för då är det smartare att lösa WRAS-licens eftersom livstidslicensen alltså finns kvar).
Sammanslagning mellan WRAS och RF förväntas ske tidigast 2014.

Å andra sidan haltar min jämförelse lite eftersom jag har noll kr idag också inom WRAS på hästarna i tävlingsform. Men i stället för drygt 2000kr/år blir skillnaden alltså drygt 1500kr/år vilket också är ekonomiskt fördelaktigt...

Är väl medveten om att livstidslicenserna försvann från RF för ett år sedan.

Och jo, jag är förstås mig själv närms och ser mina personliga fördelar.

Jag inser att det finns folk som tycker att det är bra att vara skild från RF men jag förstår inte riktigt varför, om jag ska vara ärlig.
Inte så att jag ser det som en nödvändighet att vara med, men var ligger nackdelarna?

Nu kanske jag har missat något, men spelar licensfrågan verkligen någon roll i det här fallet? Den aktuella ansökan är som jag förstår det direkt till Riksidrottsförbundet (RF) och inte till Ridsportsförbundet (SvRF).

Jag tror knappast att riksidrottsförbundet kommer att ha SIF som en helt egen underavdelning utan utgår från att SIF kommer att hamna tillsammans med övrig hästsport.
Både körning, distans, working equitation och numera reining finns inom ridsportsförbundet idag.
Jag tar för givet att Ridsportsförbundet blir paraplyet och att Islandshästridningen landar "bredvid" de andra hästsportsgrenarna om SIF accepteras.
Precis som kan hända med western.

Licenserna inom Ridsportsförbundet är ju inte grenspecifika idag även om jag tror att Distans kräver lite andra sorters papper än de andra grenarna idag.
Har man hästlicens så får man delta i hoppning eller dressyr eller reining (förutom det lilla hindret att man inte anordnar några reiningtävlingar) och jag förmodar att islandshästtävlingar då blir öppna också på samma licens.

Det intressanta i diskussionen kanske kan bli om SIF i så fall fortfarande kan exkludera andra hästraser från sina tävlingar om nu någon med en paso peruano vill vara med och leka gångartstävling???

Fast det är just som en egen "underavdelning" vi ansöker om att få vara. Ansökan handlar inte om att gå med i Svenska Ridsportförbundet utan om att gå med i Riksindrottsförbundet.
Dvs vi vill inte vara med i övriga "hästvärlden" utan ha en egen avdelning. Så det kommer i fortsättningen vara precis som vanligt. Man måste lösa en licens för att tävla inom Ridsportförbundet och en annan om man vill tävla inom Sif.

Ansökan gäller eget medlemskap i RF och inte något samgående med svrf (samgående röstades ner på förra stämman) så just nu är det över huvud taget inte aktuellt med de du spekulerar om och blir det ett nej kan ett eventuellt medlemskap i svrf dröja flera år om det ens blir aktuellt igen och blir det ett ja så kommer det inte vara aktuellt med något samgående.

Majoriteten är nog överens om att gå med i RF eller SvRf och att aveln måste urskiljas. MEN det är på vilket sätt den ska urskiljas som är den heta potatisen.
Många är emot att det bildas en stiftelse, det är många medlemmar som förespråkar att det ska vara en förening.

De som är emot stiftelsen är rädda att det blir en stel och insynsskyddad verkstad för en minoritet och att uppfödarna inte kommer få vara delaktiga i den mån som de önskar. De menar på att en förening är mer flexibel och öppen.

Det var iaf åsikterna som kom fram under ordförandekonferensen som jag deltog på.

Senast ändrad:

Fast det är just som en egen "underavdelning" vi ansöker om att få vara. Ansökan handlar inte om att gå med i Svenska Ridsportförbundet utan om att gå med i Riksindrottsförbundet.
Dvs vi vill inte vara med i övriga "hästvärlden" utan ha en egen avdelning. Så det kommer i fortsättningen vara precis som vanligt. Man måste lösa en licens för att tävla inom Ridsportförbundet och en annan om man vill tävla inom Sif.

Är det verkligen realistiskt att tro att man vill ha två separata ridsportsorganisationer?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka