Nu har SIF lämnat in ansökan till Ridsportsförbundet

Sv: Nu har SIF lämnat in ansökan till Ridsportsförbundet

Om jag har förstått saken rätt så är majoriteten av medlemmarna emot detta, för mig blir det då extra märkligt hur styrelsen kan köra över sina medlemmar. För det är medlemmarna som berättar för styrelsen vad de vill med sin förening. och styrelsen förvaltar och utför inte tvärtom.

Åh andra sidan så har vi inte tillräckligt med medlemmar för att täcka kostnaderna för den storlek förbundet har fått. Som jag har fattat det måste mer pengar in, höjer vi avgiften ytterligare blir det troligen fler som går ur än som kommer in. Det funkar inte längre att driva med enbart ideella krafter, kanske delvis en tidsanda att människor inte längre vill ge lika mycket av sin tid gratis, det blir ju svårare och svårare att få ihop funktionärer tex.

Så då måste väl styrelsen ta beslut som gör att SIF inte självdör pga att medlemmarnas förväntningar inte matchar verkligheten.

Det återstår att se, stadgarna tillåter det och tittar man på listan av anslutna förbund så finns det många sporter som är mer lika som ändå har olika förbund.

*KL*

Det här har varit en resa som började 1994 då RF sa att SIF får ta diskussionen med SvRF då de inte ville ha fler specialförbund. Att det finns flera olika bollsporter och kampsporter med egna specialförbund är ju en annan sak ;). De ville då inte ens sätta sig vid förhandlingsbordet och tala med oss :(

Jag tänker inte ta upp alla turer i detta ämne men kan försäkra Er om att det har diskuterats i 18 år och vid riksårsmötet 2012 fick SIFs styrelse mandat att separera aveln från sporten på ett sådant sätt att RF kunde acceptera detta och söka direkt till RF.

Frågan var uppe på Ordförandekonferensen som var mycket givande och med en konstruktiv debatt. Jag och fler med mig som hade en mindre positiv inställning till stiftelseformen när vi kom, fick av deltagande jurist svar på våra frågor och vi kom fram till att stiftelseformen var den mest lämpliga. Dels för att klart skilja aveln från sporten så att RF kunde acceptera, men också utan att det goda samarbetet mellan sport och avel skulle försvinna.

Vid ordförandekonferensen var en majoritet för stiftelseformen även om det fortfarande fanns ett par starka röster emot, tyvärr kändes det som om de målat in sig i ett hörn och inte kunde ta sig ur utan att förlora prestige. Hoppas innerligt att jag har fel där ;)
Men vad alla var eniga om, enligt min uppfattning, är att vi oavsett hur vi går vidare, så måste vi alla jobba för det som vi kommit fram till.

Att vi måste ansluta oss till RF för att få tillgång till ekonomiska bidrag, tillgång till SISU m.m. för att kunna utveckla vår sport som under de senaste 10 åren har vuxit både i kvalité och kvantitet är ett måste. Vi kan inte finansiera en utveckling med enbart medlemsavgifter och licenser utan att höja väldigt kraftigt vilket troligtvis resulterar i en medlemsförlust i antal.
Om vi inte utvecklas stagnerar vi och då blir det en tillbakagång i kvalité och kvantitet.

SIF har sedan dess bildande 1975, av egen kraft, med egna resurser och utan statliga eller kommunala medel, med undantag från de projektanslag vi från 2009 erhållit från Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), byggt upp en väl fungerande organisation och struktur med kontinuerlig utveckling och tillväxt.
Det är inte minst för att kunna tillgodose och möta den alltmer ökade efterfrågan som finns i den sportsliga utövningen som SIF:s medlemskap i RF nu ännu mer än tidigare framstår som en absolut förutsättning.
Det finns drygt 30 500 registrerade islandshästar i Sverige. Antalet ökar konstant. 2006 var siffran 20 500 hästar.
Det ökade hästantalet bidrar starkt till att tävlingsverksamheten växer;
Under 2012 arrangerades totalt 118 officiella islandshästtävlingar varav 12 var av World Ranking status. Totalt tävlade 9300 ryttare, varav 2300 ungdomar på dessa tävlingar.
Därutöver arrangeras på lokalföreningsnivå minst lika många tävlingsarrangemang av icke officiell karaktär. Omfattningen av dessa tävlingar som mer vänder sig till motions- och fritidsryttarna, är minst lika omfattande som de officiella tävlingsarrangemangen.
En blott fyraårig tillbakablick bekräftar den positiva utvecklingen; 2008 arrangerades 94 officiella tävlingar med totalt 8 100 ryttare.
Även de tränings och tävlingsaktiviteter som riktar sig till fritidsryttare och ”ridmotionärer” är i stadigt ökande. Inom SIF finns för närvarande 70 auktoriserade företag; 11 träningsanläggningar, 30 ridskolor och 43 turridningsföretag som erbjuder även denna kategori av ryttare ridning och upplevelser på islandshäst. Därutöver finns många företag, träningsanläggningar etc. som står i kö för auktorisation.
Likaledes har antalet tävlingsbanor under de gångna åren ökat kraftigt i antal. På initiativ från såväl privatpersoner som lokalföreningarna själva finns nu ett stort utbud av banor, ca 50 st. med god geografisk spridning över hela landet.
Aktivitetsnivån hos SIF:s lokalföreningar är mycket hög. Förutom de många tävlingsarrangemangen arbetar man aktivt med ett stort utbud av andra aktiviteter; Alltifrån ”pröva på tävlingar” för ungdomar och seniorer till gästspel av instruktörer, föreläsare, riduppvisningar och allehanda övriga arrangemang.
Omfattningen av denna verksamhet är mycket stor och innefattar över 300 000 ridtillfällen per år.
Antalet medlemmar i SIF uppgår för närvarande till ca 6200, samlade i totalt 64 lokalföreningar över hela landet.

Rolle
IpL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka