Nu har jag lånat hem o provat några sadlar, tips o hjälp tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fjordinghanna

Var i en sadel butik igår o lånade hem 4 sadlar till våra 2 fjordingar
låna hem en hubertus i xxxw, en globus esperanza 36, en albion legend w, en globus clic dressyr 38. Och ja vart väldigt förvånad när ja prova sadlarna en snabbis igår kväll.provade ioförsig i boxen o medans de åt, så ska prova iudag igen.

Hubertus i xxxw låg nog ok på fjordvalacken med svängd rygg men på min fjord med rak rygg va det katstroff, den va för vid o för svängd.(ja som trodde min häst va bredast:crazy: )

Espernzan 36 k inte att lägga ner på någon av hästryggarna den va alldeles för smal.

Albion i w prova ja bara på min rakryggade o den kanske funkar ska prova igen idag o ev provrida den är ju begagnad o ja får rida i dem.Hade varit kul o provat en i xw men de hade ingen hemma o jag har inte råd att köpa en sadel för 14 000 just nu.

globus clic dressyr 38
ova ja också bara på den rakryggade o den verkar för smal , men ja vet ej säkert blir antagligen skillnad idag när hästen står rak o med huvudet upp o ja ev sitter i.

ja är fundersam, fattar inte att hsätarna va så breda, har ju mätt dem innan o de va mellan 110-118 grader typ o hur kan då en globus 38 va för smal. det ja funderar på är om sadeln kanske ej är för smal men hästen ej tillräckligt uppbyggd baktill så sadeln lägger sig mer där. för lägger ja en hand under bossan så blir det ju bättre framtill.???

tar bilder sen idag så får ni se..
funderar på att låna hem trainers, crown o ev hdr senare

Sv: Nu har jag lånat hem o provat några sadlar, tips o hjälp tack!

ibland blir man förvånad :p

kan du inte åka till en sadelutprovare istället då? finns ju åtminstone ett bra ställe nära om du bor där det står att du bor :)

vad jag har hört av dom som har globus sadlar så är det så att storleken sällan stämmer på dom :confused: . på mustang där min kompis provade ut en sadel till sitt breda d-ponny sto sa dom att även om det står att den är en 36a kunde det lika gärna vara en 32a :eek:

ibland blir man förvånad :p

kan du inte åka till en sadelutprovare istället då? finns ju åtminstone ett bra ställe nära om du bor där det står att du bor :)

har ingen transport o min häst är inte så lättlastad +att hon har ett knappt avvänjt föl vid sin sida.

vad jag har hört av dom som har globus sadlar så är det så att storleken sällan stämmer på dom :confused: . på mustang där min kompis provade ut en sadel till sitt breda d-ponny sto sa dom att även om det står att den är en 36a kunde det lika gärna vara en 32a :eek:

jaha oj, kanske är så att 36 an är mindre då.

aha, ja då är det inte så lätt! :o

men kanske är det som J3ssie säger att Globusen kan variera i storlekarna... Du kanske kan ta ut en sadelutprovare och förklara läget innan istället? :)

Prova sadlarna mer ordentligt idag! globusen 38 ligger faktiskt bra tror jag, o den är absolut inte för smal, nästan för bred är den. får ju plats flera fingrar vid manken o så iaf. Det bästa va att den ligger inte så hårt an nån stans den den trycker lika mkt överallt o klämmer ej framtill som många för smala sadlar gjort. provsatt på hästen också o det kändes bättre än vad det gjorde i butiken i allafall men ja tycker nog ja tippar mkt framåt.funderar på o provrida den en kortis imorgon utan stigläder(den är ny) o se om den ligger still under rörelse

Funderar på o be dem ta hem en loke eller ezpernasa i 38 är de lika raka som clicen? tog bilder förut men har ingen möjlighet att få in bilderna idag. tänkte först det skulle va en dressyr sadel ja letar efter men nu vet ja ej, tycker om en del allround o hopp kodeller också.

jag provred albion sadeln också, tyckte den låg rätt bra på hästen när jag satt i den o hästen stod still . Men givetvis så låg inte sadeln still eller bra när vi börja rida mer ordentligt. sadeln kana framåt o glappa framtill, o baktill gled den sid ledes. Kändes som att min häst var en hal ål typ. så jag antar att sadeln är för smal-synd för ja tyckte om den.

Senast ändrad av en moderator:

aha, ja då är det inte så lätt! :o

men kanske är det som J3ssie säger att Globusen kan variera i storlekarna... Du kanske kan ta ut en sadelutprovare och förklara läget innan istället? :)

ja kanske det är ju om man lyckas få hit nån från sh*rpman kanske..kanske ska fråga dem när ja lämnar tillbaka sadlarna

har provridit globuss clicen 38 nu o det gick sådär. sadeln glappa lite framtill men låg relativt still baktill.funderar på om sadeln är för vid.

sadeln kan väl glappa framtill både om den är för smal eller om den är för bred?

för det känns som att albion sadeln är för smal o den här globusen är för bred..vet inte hur det blir med pad på globusen. Kanske blir bomlöst ändå..

Men det finns ju iaf minst en (jag vet två) sadelutprovare som åker ut och provar sadeln i LKPGS trakten. Jag har två Globus Esperanza och de är vida och bra med bred kanal. Fjordar har stora bogar dessutom. Min har en äldre stübben som är som en smäck. Problemen blir när de bli rejält vida.

Men det finns ju iaf minst en (jag vet två) sadelutprovare som åker ut och provar sadeln i LKPGS trakten. Jag har två Globus Esperanza och de är vida och bra med bred kanal. Fjordar har stora bogar dessutom. Min har en äldre stübben som är som en smäck. Problemen blir när de bli rejält vida.

jaha..tror inte det finns nån risk att dessa två fjordingar vi letar sadel till kan ha en stubben. funderrade på o låna hem en stubben bennies harmony i 33,5 men den såg rätt smal ut.

Har fixat bilder nu på clicen o albionen på min rakryggade häst.
albionen, tror den är för smal?dessutom känns det som nu när ja ser bilderna att ja kunde sadlat något längre bak
6290411.jpg

ligger ju inte perfekt an upptill
6290415.jpg

globusen tycker den ligger rätt ok eller?
6290718.jpg

6290735.jpg

mer bilder finns på http://www.pixbox.se/alb_show_id235616_page0.html

puffar upp. vore kul om nån kollade bilderna

Globusen ser ju trevlig ut men det beror ju på hur mkt den rör sig...
min 36A (Click) var skapligt vid och passade säkert på en rejält bred guling, men den är såld nu tyvärr.

ja va i häst affären igen igår o provsatt loken o gloi. Ingen av dem hade de hemma i 38, o de ville inte ta hem en gloi i 38 heller då skulle det bli köptvång o det vill ju ej jag. ja vill ju prova först!ja tror inte ja vill ha en clic eller loke de är så höga baktill så det känns som ja skulle ramla framåt.

provsatt en begagnad dressyr m&n 16,32 den va väldans skön, men den såg så smal ut så ja tog aldrig o låna hem den för att prova. undrar hur stor en m&n är i 34?

Sadelmakaren va där på plats o snckade lite med honom. Han sa att han kanske kunde värma om en kiffer o stoppa den så den passa min häst fast hon är väldigt rak o bred. Har ju läst tidigare i trådare här på buke att de kan bli svängda när man ändrar bommen men han sa att det beror på vem som gör det o att sadeln måste ligga vettigt baktill redan innan man gör om bommen framtill. för att baktill går det inte få så mkt skillnad än vad det är innan. Funderra lite på att köpa en billig kieffer på tradera nu men ja tror ej jag vågar chansa. Köper nog hem en griffin xxw o provare..

Globusen ser ju trevlig ut men det beror ju på hur mkt den rör sig...
min 36A (Click) var skapligt vid och passade säkert på en rejält bred guling, men den är såld nu tyvärr.

kolla på några crown sadlar igår, fanns inte så många biliga begagnade eller vida så det vart inget.

Där jag köper sadlar fick de en sändning från Globus i våras där alla sadlar var märkta ett snäpp fel. De som var märkta 34 hade vidd som 36 osv. Tillverkarna hävdade att allt var som vanligt med det var det uppenbarligen inte. Däremot var butiksägaren förvånad för storlekarna på Globus har alltid stämt förut. Jag var där för att låna en 34 och såg själv att det var exakt samma som en 36:a. De kanske inte har full koll där de tillverkas? Hur som helst så tycker jag om deras sadlar.

Senast ändrad:

Har du provat Kentaur? De har ett par dressyrmodeller som är för breda hästar med platt manke. (Det är dressyrmodeller, Medea och Penelopa)
Annars när det gäller Globus Loke, Jag har en själv och den är inte hög baktill, helt normal.

Var i en sadel butik igår o lånade hem 4 sadlar till våra 2 fjordingar
låna hem en hubertus i xxxw, en globus esperanza 36, en albion legend w, en globus clic dressyr 38. Och ja vart väldigt förvånad när ja prova sadlarna en snabbis igår kväll.provade ioförsig i boxen o medans de åt, så ska prova iudag igen.

Hubertus i xxxw låg nog ok på fjordvalacken med svängd rygg men på min fjord med rak rygg va det katstroff, den va för vid o för svängd.(ja som trodde min häst va bredast:crazy: )

Espernzan 36 k inte att lägga ner på någon av hästryggarna den va alldeles för smal.

Albion i w prova ja bara på min rakryggade o den kanske funkar ska prova igen idag o ev provrida den är ju begagnad o ja får rida i dem.Hade varit kul o provat en i xw men de hade ingen hemma o jag har inte råd att köpa en sadel för 14 000 just nu.

globus clic dressyr 38
ova ja också bara på den rakryggade o den verkar för smal , men ja vet ej säkert blir antagligen skillnad idag när hästen står rak o med huvudet upp o ja ev sitter i.

ja är fundersam, fattar inte att hsätarna va så breda, har ju mätt dem innan o de va mellan 110-118 grader typ o hur kan då en globus 38 va för smal. det ja funderar på är om sadeln kanske ej är för smal men hästen ej tillräckligt uppbyggd baktill så sadeln lägger sig mer där. för lägger ja en hand under bossan så blir det ju bättre framtill.???

tar bilder sen idag så får ni se..
funderar på att låna hem trainers, crown o ev hdr senare

hade en globus click dressyr till min nordsvensk (den satt JÄTTE BRA!! :bump: :bow:

Där jag köper sadlar fick de en sändning från Globus i våras där alla sadlar var märkta ett snäpp fel. De som var märkta 34 hade vidd som 36 osv. Tillverkarna hävdade att allt var som vanligt med det var det uppenbarligen inte. Däremot var butiksägaren förvånad för storlekarna på Globus har alltid stämt förut. Jag var där för att låna en 34 och såg själv att det var exakt samma som en 36:a. De kanske inte har full koll där de tillverkas? Hur som helst så tycker jag om deras sadlar.

jaha. ja tänkte att de kanske va tvärtom att de hade märkt sadlarna en vid för högt. För man kan ju undra, jag lånade ju hem en ezperanza i 36 o den gick inte änns lägga ner på hästen. Och Clicen 38 va nästan för vid kanske..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 661
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag letar nu hoppsadel till mitt fullblod. Han har en IW-dressyrsadel som passar bra (behöver dock breddas lite då han musklat sig)...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Nomina
·
Utrustning Jag har problem. Min häst skulle behöva få en sadel utprovad ordentligt. Inga bekymmer, sadelutprovare finns det ju lite här och var...
Svar
8
· Visningar
3 747
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V