Hehe, tror du har missat en användare här som heter Sol de senaste veckorna

.
Kortversionen är: torrfoder innehåller ca 40 procent kolhydrater vilket katterna inte behöver. Kolhydraterna finns bara där för att fodret ska gå att pellettera.
Kattens bytesdjur, den naturliga födan, innehåller ca 75 procent vatten. Burkmat = 80 procent vatten, alltså bättre än torrt foder.
Vad katten behöver i stället för kolhydrater är ca 50 procent protein och 30 procent fett. Det är matsmältningssystemet gjort för.
Därför är det, enligt Sol, bättre att ge katten kvalitetsburkmat med högt proteinvärde. Då slipper man nämligen att kolhydraterna omvandlas till fett OCH sabbar glukoshalten i blodet vilket kan leda till diabetes.
Jag, som normalt är extremt källkritisk och svårflirtad, har köpt det här, av tre skäl:
* Min ena katt kräks och jag har alltid haft på känn att det är torrfodret (svindyrt kvalitets-) som är boven.
* Problemet med övervikt och diabetes verkar ganska nytt i kattvärlden, det skrivs nyhetsartiklar om det. Då misstänker jag att det uppstått i takt med torrfoderboomen.
* Gårdskatter på landet har i alla tider fått sketen burkmat. Och fanns inte biltrafiken skulle de förmodligen leva än. När fick en stallkatt diabetes senast?
Jag ska alltså försöka ställa över mina katter på hälften burkmat, hälften torrfoder. De har hittills vägrat äta mjukfoder så det blir en kamp, men...
Visserligen var det bara vattnet du pratade om, men allt det här hänger ihop. Mina katter kissar och bajsar bra, men det betyder ju inte att vätskebalansen är rätt i längden.
mandalaki