Nu har jag köpt en..

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 2 652
Nu har jag också en :banana:
Snacka om snabba leveranser, det tog ju inte mer än ett par dagar. Sånt tycker vi om.
M vH mannis

Varför vill man att de ska dricka mer?
Då blir det ju bara mer kiss i kattlådan.

Mina gullungar dricker helst ur en äcklig balja på gården. Oavsett vad de har att välja på. men, men... de tål väl det. Tydligen.

Ja men vatten är väl..bra? :confused: :D

Jag har dessutom den i "underhållningssyfte" :D
Katterna tycker den är väldigt intressant och spännande. Lite extra stimulans för innekatter kan väl inte skada? Rinnande vatten får de ju knappt se annars.. :cool:

Diskar inte du? Eller borstar tänderna?
Jag har alltid mina med mig när jag leker med en kran :D

Diska för hand?!
Nej, det händer inte här.

Däremot brukar jag ha med mig katterna i badrummet, när jag duschar, men jag vill ju inte stå i duschen så många timmar som de vill leka med vattnet. :D

Haha- jo det klart jag gör! Men kranen står ju knappast på dygnet runt ;) :D

Kan väl iofs lära dom använda kranen :p

Katter som äter torrfoder behöver nästan alltid dricka mer än de själva väljer att göra - eller hur jag nu ska uttrycka det :D

I burkmat är det däremot ca 80 procent vatten, katter som äter sån mat får alltså i sig mer vätska.

mandalaki

Jag tror det där är lika mycket myt som att vi människor bör stjälpa i oss vatten i tid och otid (och att vi är uttorkade innan vi blir törstiga).
Mina har torrfoder och vatten (den sunkiga baljan då oftast), men har alltid haft normal avföring och kisseri.

Hehe, tror du har missat en användare här som heter Sol de senaste veckorna ;).

Kortversionen är: torrfoder innehåller ca 40 procent kolhydrater vilket katterna inte behöver. Kolhydraterna finns bara där för att fodret ska gå att pellettera.

Kattens bytesdjur, den naturliga födan, innehåller ca 75 procent vatten. Burkmat = 80 procent vatten, alltså bättre än torrt foder.

Vad katten behöver i stället för kolhydrater är ca 50 procent protein och 30 procent fett. Det är matsmältningssystemet gjort för.

Därför är det, enligt Sol, bättre att ge katten kvalitetsburkmat med högt proteinvärde. Då slipper man nämligen att kolhydraterna omvandlas till fett OCH sabbar glukoshalten i blodet vilket kan leda till diabetes.

Jag, som normalt är extremt källkritisk och svårflirtad, har köpt det här, av tre skäl:

* Min ena katt kräks och jag har alltid haft på känn att det är torrfodret (svindyrt kvalitets-) som är boven.

* Problemet med övervikt och diabetes verkar ganska nytt i kattvärlden, det skrivs nyhetsartiklar om det. Då misstänker jag att det uppstått i takt med torrfoderboomen.

* Gårdskatter på landet har i alla tider fått sketen burkmat. Och fanns inte biltrafiken skulle de förmodligen leva än. När fick en stallkatt diabetes senast?

Jag ska alltså försöka ställa över mina katter på hälften burkmat, hälften torrfoder. De har hittills vägrat äta mjukfoder så det blir en kamp, men...

Visserligen var det bara vattnet du pratade om, men allt det här hänger ihop. Mina katter kissar och bajsar bra, men det betyder ju inte att vätskebalansen är rätt i längden.

mandalaki

Skulle det vara myt att katter som äter enbart torrfoder behöver mycket vatten?
Ta en titt på urinstensproblem hos hanar som äter torrfoder. Väldigt vanligt. Beror mestadels på att dom dricker för lite.

Jag har alltid hört att just det har med salthalten att göra, men...

Ja, ja.

Om mina kunde käka upp alla djur de släpar hem så vore jag glad.

(Även om jag inte förstår varför det skulle vara mer protein i burkmat gentemot pellets. Protein går också utmärkt att torka)

Hahaha. Det fixar bruden till själv genom o vispa lite med tassen. ;)

Jo jag vet att jag inte är din favorit här på buke.

Nu kunde jag inte låta bli längre, så nu har jag också beställt en sådan :) Med matta och extra filter :) Jag tror iaf på idén att de dricker mer och att det är nyttigt för dem.

/snurpe

Nåt bra tips på kvalitets blötfoder???
Jag har f.n. 9 skogisar i blandad ålder från 7 veckor å uppåt, vill ge dem det bästa......

Jag följer slaviskt Sols rekommendationer ;). Alltså köper jag Mjau, som tydligen är det mjukfoder i livsmedelsaffären som håller högst proteinhalt.

Det finns åtminstone två olika varianter. Den som jag köper innehåller kött i olika smaker. Sen finns det också en variant med potatis eller ris tillsatt i köttet, den köper jag inte.

Jag häller på lite tonfiskvatten och eventuellt några tonfiskbitar, eftersom katterna tidigare vägrat äta mjukmat. Men nu går det bättre och bättre.

mandalaki

Hej alla! Nu har även jag fallit till föga och köpt en till mina kissar, succé!
Vill tala om för er som bor i och runt göteborg att de säljs på rea 249:- på bäckebol zoo, Gamla OBS ni vet!
Skynda er dit om ni oxå vill ha en billig sån!!!!! :bump:

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
1 035
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
297
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka