Nu har jag fixat bilderna på vagn+sele+häst

Nikki o Fabian

Trådstartare
Kan ju nämna att när jag skulle ta av alla grejjer så satt däckelgjorden superlöst, glappa. Så det är ju ett bevis på att man e klantig:crazy: samt att vagnen har legat välbalanserad o draglinor o baksele gjort sitt jobb. Vi travade på hemvägen oxå. Gud vad kul o börja köra:)

Selen är nu en hel tärnsjö sele utom bakselen som är en HMC. Vi ska sjustera lite på vagnen sen, armstöd, typ nät att ha fötterna mot så man inte halkar o en korg eller liknande att kunna lägga saker i.

Hur tycker ni att det ser ut? Han som har hjälpt mej o passa in alla grejjer är en mycket erfaren kusk men det kan ju bli knas ändå.

Inte dom bästa bilderna heller, men imorrn när jag e ledig har jag mera tid att fixa bättre bilder.

vagn4.jpg
[/IMG]
vagn3.jpg
[/IMG]
vagn2.jpg
[/IMG]
vagn1.jpg
[/IMG]

Sv: Nu har jag fixat bilderna på vagn+sele+häst

Bröstan är för låg och för kort. (Höj den minst 1 hål på vardera sida)
Längden på bröstan skulle ha varit ok om den inte suttit ihop med däckeln.
Bakselen bör du flytta fram så den hamnar mera mitt på korset.
I övrigt så ser det ut att vara en jätte fin häst och vagnen förbättrad på ett bra sätt.

Lycka till
/M

Höjer jag bröstan så hamnar den på strupen. Jo bröstan är på gränsen till för kort men han ska ev fixa till det sen.

Han är så fin! Det går inte att lossa bröstan från däckeln? Bakselen skulle behöva komma upp lite tycker jag men det gör den nog om du flyttar fram den. Fint ekipage! Hur är vagnen att åka i nu då?

Jo det går att lossa den, satt precis o funderade på vad skillnaden blir om den sitter fast eller ej?

Tack så mycket. Jo han e snygg framför vagnen o han tycker mycket om att dra.

Den var bekväm, skönt att se över hela hästen, men jag måste nog sänka skackelhållarna ett hål för o se om balansen blir bättre, när jag trvavade o satt mot ryggstödet så rörde sej skacklarna upp o ner o åt sidorna, satt jag så jag ståsitter låg det still, men om det inte blir bättre av att sänka ska jag sätta skalmremmarna löst runt så den inte kan röra sej upp o ner sen får jag väl ståsitta när vi travar. Jag har tänkt sy någon stopp på ryggstycket så bakselen sitter still, den vill glida bak hela tiden o nu stoppas den av slaggjorden annars hade den nog glidit ännu mer.

Bakselen ska träs in i svanskappan. Annars får man binda fast den på nåt sätt. Det är livsfrligt med en glidande baksele.

Jag såg inte så mycket, det jag såg har andra kommenterat bra redan. Men jag undrar hur svängeln ser ut? Det ser ut som lite plats att röra sig på för en så stor häst.
Han är mycket vacker förresten! Fin rockard! Du verkar ha bakvikt om skaklarna slår, eller så är de i spänt läge, så att de är för stora och trycks in av skakelöglorna. Kanske ska pressa in dem några cm samt tynga ner vagnen eller sänka?

Bröstan blir lite rörligare när den inte sitter fast i nån ända och följer hästens rörelser bättre. Min kbltravare har då ordentliga bogrörelser men jag vet inte hur det är med din... Om du skaffar en kuskkil, vinklat att sitta på kanske du slipper fixa med skackelfästet eftersom du kommer lite längre fram då och stå/sitter på ett bekvämt sätt:idea: Prova! Och som tips för bakselen är ju kuskens bästa vän eltejpen!

Nej inte eltejp på läder, iaf om man är lite rädd om det.
Det blir ju fula märken av klistret som är svårt att få bort :smirk:

snigelfarmor skrev:
Bakselen ska träs in i svanskappan. Annars får man binda fast den på nåt sätt. Det är livsfrligt med en glidande baksele.

Jag såg inte så mycket, det jag såg har andra kommenterat bra redan. Men jag undrar hur svängeln ser ut? Det ser ut som lite plats att röra sig på för en så stor häst.
Han är mycket vacker förresten! Fin rockard! Du verkar ha bakvikt om skaklarna slår, eller så är de i spänt läge, så att de är för stora och trycks in av skakelöglorna. Kanske ska pressa in dem några cm samt tynga ner vagnen eller sänka?

Vagnen är i bakvikt eftersom det slutade slå när jag ändra position. Bakselen sitter fast i svanskappan o det gör slaggjorden oxå, eftersom det är en trav däckel så finns det hållare o trä slaggjorden igenom o bakselen sitter framför slaggjorden så den kan inte glida längre än vad den har gjort på bilden men jag ska komma på nått för att den ska hållas på plats.

Bröstan sitter ju fortfarande ihop med däckeln, och draglinjen riskerar att brytas.

Din häst är fin men har en bred hals så lokor skulle eg passa bättre.
Men vagnen är ju så lätt att dra så det går utmärkt med brösta iaf :smirk:

Bakselen ska upp och fram, sätt fast den längre fram i svanskappan.

Senast ändrad:

Kom inte här och uttala dig negativt om eltejpen!! :devil:

jag hade eltejp på min baksele för att remmarna stack ut så tömmen fastnade, och jag fick inga märken.

Eltejp Rules!

Måste bara hålla med, hur skulle världen se ut utan eltejp! Man kan ju fixa det mesta med den!

Men efter nått år då!?
Morsan älskar eltejp och allt som öht går att laga är "svarttejpat" och jag vet ju illa det blir på läder efter några år :smirk:

Men naturligtvis sitter den ju bara nån mån om knappt det, sen byter man ut den o sätter dit en ny tejp ;)

/L

Ajjajjooohhhhggaaaahhhhbbbbbuuuuummmmaaaaaaahhhhhhaaaaahhhhh! Hör ingenting!!!

Nora skrev:
Ajjajjooohhhhggaaaahhhhbbbbbuuuuummmmaaaaaaahhhhhhaaaaahhhhh! Hör ingenting!!!

:bow: :bow: :rofl: :rofl: :bow: :bow: måste köpa tops jag med.

Jag hade min tejpad i över 5 månader och jag hade inga märken på min iallafall. Det man inte vet har man inte ont av! Jag ska snart tejpa nya ponnyselen med!

:) Jag använder gärna sk buntband eller stripes som extra sleifer. Kletar mindre än tejp, om det finns tillfällen då de passar...bara ett tips! :idea:

5 mån är inte några år :devil:
Men det kan ju bli sämre i väder o vind, men läder hänger skyddat så tejpen håller ant bättre då :smirk:
Men det kan iaf bli märken! Även om det inte hänt er än :D

/L

Buntband är bra! :D
Fast änden kan bli vass om man inte klipper av den presis in vid "låshuvudet"

/L

Liknande trådar

Körning Jag har fått låna en sele av en bekant för att jag ska få prova för ev senare köp. Men nu står jag här och blir osäker... Vad tycker ni...
Svar
1
· Visningar
2 142
Senast: Egonson_
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
Körning här kommer lite nya bilder på min Islandshäst jag själv kört in, blir tyvärr inte ofta vi kör men skall försöka göra det oftare i...
Svar
11
· Visningar
1 792
Senast: Gullan86
·
Körning Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp! Jag ska välja mellan två...
Svar
16
· Visningar
1 511
Senast: Underbar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka