Nu har jag fått nog

citron

Trådstartare
an min granne och hans hund.Ja det är väl igentligen gubben(medelålders karl) som jag ska ösa galla över.Så här är det han har alltså en hund av någon av de här stora vita herdehundarna,vet inte vilken.Och den springer omkring här som den själv har lust till och har gjort det i över ett år.Jag gillar inte hunden av den enkla anledningen att den visar upp en massa otrevliga signaler som att kunna ångestbita,vara aggressiv,skygg osv.Jag har barn och en hel del djur här och jag blir hypernervös när den är ute och ränner.Ägaren har blivit tillsagd många gånger av vad jag vet åtminstone mig och våran hyresvärd som äger nästan all mark häromkring.Men han bara skiter i vad vi säger.Han skyllde på att hunden biter av linan när den är bunden,men köp en stålvajer då eller bygg en rejäl hundgård eller håll helt sonika hunden instängd i huset om det inte går att ha koll på den.Men nej han bryr sig helt enkelt inte och jag har aldrig sett någon bit lina i hans halsband när jag har sett honom i alla fall så att han biter av linan tror jag snick snack :mad: Den förra hunden dom hade fick dom skjuta på håll efter den hade rymt och bla jagat mina hästar genom staketet.Och det enda han undrar när man ringer och säger att hunden är ute och ränner är "har den förstört nåt?" Nej det har den oftast inte men det spelar liksom ingen roll för den ska inte vara ute och springa runt på egen tass den ska vara under uppsikt punkt slut.

Igår kom emmelertid droppen som fick bägaren att rinna över.Hunden gick till anfall mot mig när jag var på väg hem med hästen.Hästen fick spader och jag höll på att få flyga.Sen fick jag vackert välja mellan att sitta av hästen,ner på marken till den där äckliga hunden som står med blottade tänder alternativt fortsätta sitta kvar med risk för att åka av.Jag hoppade av och hunden gör ett nytt utfall.Går sista biten hem med hunden efter,han höll sig visserligen på ett avstånd av drygt tio meter men grejen är ju den att den SKA JU INTE VARA DÄR ALLS :mad: Så nu tänker jag polisanmäla idioten så kanske det går in i hans huvud att det är olagligt att inte ha koll på hunden.Nästa gång kanske det är barnen......

/Tesso

Senast ändrad:
Sv: Nu har jag fått nog

Förstår att du är arg! Eftersom ni pratat med honom, och han helt uppenbart struntar i vad ni säger tycker jag att du gör helt rätt i att prata med polisen om saken! Hoppas bara att det händer något då...

Ett par alternativ....:
A) Kontakta även miljö- och hälsa. Det är störande med en sådan hund och hälsoskyddsinspektören kan också ingripa (med te x förelägganden)
B) Nästa gång hunden är lös (och du har möjlighet), gå inte hem med hunden till ägaren - gå med den till polisen! Säg att den springer lös och har gjort det ett tag. Polisen brukar (om de inte har egna hundboxar) lämna över till ett hundpensionat och då får ägaren betala för att lösa ut hunden (och då brukar folk sköta sig bättre sedan....om det svider i plånkan....). Beroende på vad det är för polis (om han ids/har tid att driva ärendet) så kan de även bli så att ägaren får betala böter för att han haft hunden lös utan uppsikt.

Lycka till!

Jag går aldrig hem med hunden för den går inte att ta i utan risk att bli ordentligt biten.Och jag ska ringa miljö och hälsa på måndag också.ploisen har jag pratat med nu och jag gjorde en anmälan och dom skulle kontakta honom sa dom så nu får vi se om det händer något.
/Tesso

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka