Nu har jag dristat mig...

martha

Trådstartare
...Till att köpa en Protrainer....är det nån som tränar/tränat med en sån??

Vi har ju haft en gammal banvall att träna på men du har puckona bestämt sig för att asfaltera den och så är gjort...från "travbanan" och till mig är det ca 6 km och på den sträckan finns ca 107 st hästar....och då ASFALTERAR dom :crazy:

Därav en av anledningarna till varför jag sålde min ettåring.....men nu ska jag köra tryckvagn istället :D :D

Gjorde väl det när man var ung o jobbade hos tränare, men man var väl inte så direkt anatomiskt intresserad på den tiden och gjorde bara som tränaren sa( om nu DOM hade rätt???)

Att anpassa tryck efter träningsstatus är ju självklart, men kan man "köra fort" idom också??? alltså inte fort men få samma belastning som i ett snabbjobb???

Sv: Nu har jag dristat mig...

Jag är både mot och för tryckvagn.Det är lätt att bli övermodig.Det går att köra fort i dom.Men ta det försiktigt:) Jag tror att det var en utav andledningarna att "robin " fick sin muskelinflamation och aldrig vart sig själv i gen .Att jag satt och körde tempo/fort med tryckvagnen och med tryck.......vissa klarar det andra inte.

zilla skrev:
Jag är både mot och för tryckvagn.Det är lätt att bli övermodig.Det går att köra fort i dom.Men ta det försiktigt:) Jag tror att det var en utav andledningarna att "robin " fick sin muskelinflamation och aldrig vart sig själv i gen .Att jag satt och körde tempo/fort med tryckvagnen och med tryck.......vissa klarar det andra inte.

Jo det vet jag ju...är van att köra på tungt underlag och backar...

Korta intervaller med tung belastning borde ju kunna ge lite av den explosivitet och accelerationskraft man får vid tempoträning. Men undrar om det går att få de "snabba" musklerna att jobba länge, som man får vid ett ordinärt snabbjobb, alltså distansstark i högt tempo. Men det finns ju något material utskrivet på hur man "ska" träna tryckvagn, i den står beskrivet från två års ålder på hästen. Kanske det står något där om muskelgruppernas påverkan och hur man gör för att köra "snabbjobb" i tryckvagn.

Man får akta sig lite bara med tryckvagnen så man inte får en för tung häst, pga för mycket muskler. Jag hade en sån en gång, han såg ut som en Belgian Blue till slut, på den fanns inga andra alternativ än mycket tung belastning.

En sån där har jag åkt i :)
Tyckte den var lättsam att hantera, om man nu kan säga så *s*

Om jag minns rätt (var några år sen) så kan du ju välja att inte ha ngt tryck på alls, och sen är den som sagt lätt att justera medans du kör.
Så det borde inte vara ngt problem att köra lite fortare med ett lätt tryck

Har hört synpunkten att det är vanligt med ryggömhet på tryckvagnstränade hästar.
Man kommer aldrig ifrån att en bromsad tvåhjulig vagn ger större tryck på däckeln.
PL

Dom ska väl dra med bogarna, och inte med selen? Vagnen i sig är ju inte så tung, men det gäller ju att ha en riktigt bra dragvänlig brösta, och att inte sätta den för löst, just för att undvika att hästen drar med selen.

Vill haaaa.........oxå :bump:

Körde m.k.t. tryckvagn på 80talet,den var betydligt klumpigare.
Vi skrittade mest,körde alldrig jobb med den.Funkade bra,och tog m.k.t tid......

Bright Fellow och Ident gick m.k.t i den och mådde ju fint av det...

Jag skulle absolut vilja ha en,det viktiga är nog att man använder den med förstånd,följer ingen liten bruksanvisning?

Jag tror inte denna moderna och väl fjädrade vagn har någon negativ efekt på ryggen.märker man något sådant får man ju försöka variera träningen mera.

Jag har märkt att det är viktigt att just fjädringen och underlaget är en viktig bit i ryggproblem.

M.k.t. träning med vagn på hårt underlag ökar risken för onda ryggar.

Så jag varierar med att klättra med hästarna,vilket har givit god efekt.

Jag är m.k.t. avundsjuk på nya kärran........ :d :p

Jo det följer en anvisning...finns även på bergs hemsida...

Det ska bli skitkul med den nya nu....jag var ju oxå med för en 20-25 år sen med tryckvagnarna som hade hjul som bromsade PÅ hjulen.... :D

man skall köra 30 sek intervaller...och det är väl klart man får prova sig fram...jag har ju även pulsmätare( om man "orkar" sätta på den då... :crazy:) och nån tabbe får man väl bjuda på förståss...bara det inte blir för stora tabbar....men jag hoppas jag fixar det då jag ofta kör i backe och på löst/tungt underlag.....detta är ju "samma" men ändå inte......

Håller med om att den nya tekniken med hydraulpumpar är är mkt smartare men det extra trycket kommer man inte ifrån, men med korta intervaller o ev en extra pad under däckeln skall det inte behöva bli ngt problem.
Ett räknexempel, siffrorna är tillhöftade, säg att hjulets radie är 30 cm skakeln 200 cm o man ställer vagnen så att det fordras 10 kg för att dra den på plan mark, då blir det extra trycket 1,5 kg. Om jag nu inte rört ihop mina gamla teknikerkunskaper helt, slutade efter 2 år på Chalmers. Ja jag vet att kg är fel men jag vill inte förvirra genom att blanda in kp el N.
PL

Här har du deras "träningstips".......
http://www.stallberg.se/training.htm

Man lir ju lite nervklen och rädd att man blir lite för ivrig i träningen.....men som sagt så har jag tränat i backe i 10 år och är väldigt försiktig...det är ju mest dom unga förmågorna man är rädd att klanta till det för...

Jag skall ta upp det här med däckeltrycket med Thomas R. Vi bor inte långt ifrån varandra.
PL

peter_lundin skrev:
Jag skall ta upp det här med däckeltrycket med Thomas R. Vi bor inte långt ifrån varandra.
PL

Ja, gör det...och kom med info sen :)
Jag köpte ju min walker av honom...en trevlig prick ;)

Jag har en sån och tränar min påle i den. Körde mkt tryckvagn när jag jobbade hos Hans adelielsson för eh herrans massa år sen och jag gillar dem. Han använde den på ett sätt som jag anser vara korrekt. Skrittintervaller och lugna långsamtravs intervaller.
Ett bra grundregel för amatörer är att om häsen har öronen bakåt när trycket är på så måste man sänka det. Aldrig dra tyngre än att hästen har öronen framåt.
Hellre öka trycket (enligt ovanstående regel) än farten.
Hästen måste dra korrekt, dvs ALDRIG med käk och alltid i en låg form, inga spjärnande höga huvud. Fördel om man med hjälp av arbete vid hand kan lära hästen lång och låg först annars kommer just ryggproblemen som Peter Lundin pratar om.
Alltid korta intervaller första månaden, en minut eller så.
Aldrig köra fort med tryck. Det är lika med att döden dö enligt mig, pajjade bakknän, ryggar och haser. Tryckvagn är bra i uppbyggande långsamarbete.

Jobbade hos en tränare som nog har rekord i dumhet (inte lönt att PM:A, jag nämner inga namn) och i antal sönderkörda hästar. Hans tryckvagnsmetod gick ut på att jogga fram, sen ut på snabba rakbanan, köra i ca 30 tempo eller mer och sen öka samtidigt som man slår på ALLT tryck på en gång tills hjulen står helt stilla(låsta)och sen får hästen springa under drivning.
Han förstörde en hel årskul med topphästar på detta vis...... Idiot är ett milt uttryck....

Jag kombinerar tryckvagnen med dressyrridning i skritt.Bara skritt i bägge formerna fram till jul är planen. Kör tryckvagn ca 4o minuter varav 20 upp och nervarv och sen 1 minuts jobb, 2 minuters vila o.s.v
Dressyridning som ja anser vara viktig i kombination med tryckvagn just för att det ger så mkt slitage när pållen drar i fel form.
Rider mkt slutor, skrittpiruetter, öppnor, böjda spår och övergångar till trav och tre meter trav och sen balanserad övergång till skritt på rakriktad häst.
Jag har bara hållt på två månader men hästen börjar kännas piffig och glad, han racar i hagen som en riktig king och gången börjar bli kalas.
Här i platta trista Skåne är tryckvagn nästan ett måste för att kunna bodybuilda en häst.
En viktig sak är tillskott av E vitamin, samt att man kommer ihåg 48 timmars vilan för musklerna, varma täcken och mkt protein.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 547
Senast: fryckan
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 801
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama