Nu har hon slarvat igen!!! Hur mycket ska man tåla?

V

vargen

Jag står i ett litet "bonnstall" där jag och hästen stortrivs. Vi är 5 hästägare och en medryttare och vi brukar komma överens om det mesta utan problem. För några månader sedan flyttade en tjej till eget stall och vi fick en ny hyresgäst i vårt stall. Hon är trevlig och snäll, men har ingen hästkunskap alls. Hon har ridit på ridskola i en hiskelig massa år, men detta är första egna hästen och det märks på många sätt. Hästen är för mager och har en helskum foderstat och hon vet inte om han är vaccinerad eller avmaskad och inte verkar hon bry sig heller...

Nåja, till den aktuella händelsen:
I morse när vi skulle ta ut hästarna är två av dem lösa, fast de har både grimma och grimskaft på sig, och de har lyckats peta upp locken till fodertunnorna så de har satt i sig mängder med både havre och Krafft. Det var ovannämnda person som hade insläppet igår och troligen har hon glömt både att ta av dessa två grimma (med grimskaft) samt att stänga deras boxdörrar. Nu är de två ägarna ute och går med hästarna för att de ska få igång magen...

Detta är inte första gången detta händer, men vid de tidigare tillfällena har någon annan varit i stallet och då sett att en boxdörr varit öppen eller att en grimma glömts på. Igår var hon ensam...

Stallägaren (som är en av oss 5 som har häst i stallet) vill inte att någon ska bli ledsen eller upprörd och hon vill INTE att den här "slarvmajan" ska känna sig utstött eller kritiserad. Vi andra börjar tröttna på att hon glömmer och slarvar. Vi känner inte att vi kan slappna av när vi vet att hon har stalljour.

Vad gör man?

//C

Sv: Nu har hon slarvat igen!!! Hur mycket ska man tåla?

Ha ett "stallmöte" med samtliga i stallet och gå igenom rutiner och förklara varför det är viktigt ur både säkerhet och hästarnas välbefinnande. Och tala om för henne vad som kan hända om hsätarna kommer lösa, och kanske fråga henne hur det kan komma sig att det hände och att hästarna t o m hade både grimma och grimskaft på sig.
Gör en cheklista på saker som ska kollas innan man går från stallet på kvällen, så att hon kan ta punkterna en och en och kolla att allt är gjort. Och så tror jag att ni kanske måste tala om för henne att ni är oroliga för hsätarnas skull, och att hon MÅSTE vara mer nogrann, för annars kan hon inte få vara kvar.
Hoppas att ni kan lösa problemet, för jag förstår att ni inte kan koppla av och lita på att inget ska hända hästarna när hon har stalljouren. Samtidigt som man tycker lite synd om tjejen ,för alla har vi väl någon gång varit i den situationen att det varit vår första häst, man kan ju inte allt från början, men det är skillnad på slarv (som det verkar vara i det här fallet) och okunskap.
Lycka till

Ett stallmöte där rutiner och regler gås igenom på ett lugnt sätt som riktar sig till alla, utan att någon (slarvmajan) blir ledsen kanske är smart. Samt att stallägaren tar den slarviga tjejen åt sidan lite diskret när inte ni andra ser (lite teater här ;) ) och pratar med henne om det som hänt och på ett lugnt sätt kräver skärpning. En checklista är oxå en bra ide!

Blir det inte bättre får man nog sluta ta hänsyn till hennes känslor, det är hennes skyldighet som hästägare att ta reda på det hon behöver kunna för att sköta sin häst på ett bra sätt. Hon kan ju tex fråga någon av er andra om råd ? Har man inte den ödmjukheten att man kan ta hjälp ska man inte ha häst tycker jag. Om tjejen trots tillsägelse, stallmöte och en lapp med rutiner inte skärper sig så hade hon åkt ut med huvudet först om jag fick bestämma. En sak att lämna grimma på i boxen, men glömma grimma OCH grimskaft ? Och inte stänga boxen ? Nä, då har man inget där att göra, tyvärr.

Tack för era svar. Jag har tänkt mig ett stallmöte med alla, där vi sakligt förklarar hur vi känner. Jag är inte intresserad av att kasta skit på någon, det leder ingenvart. Däremot kan jag känna viss irritation över stallägarens slappa inställning...

Jag har skrivit om den här tjejen i en tidigare tråd, då handlar det mer om hennes egen omsorg om sig häst. Han är som sagt mycket mager och får för lite mat. Vi har erbjudit henne hjälp med foderstat, men hon blir jättesur. Vi har alltså visat att vi gärna hjälper henne och förklarar om hon undrar över något, men hon vill INTE ha vår hjälp.

Tja, jag ska försöka ta ett nytt snack med stallägaren (SÄ) och se om hon vill sammankalla. Grejen är bara den att när detta hände (de lösa hästarna) sp kontaktade SÄ endast de vars hästar drabbats. Vi andra fick veta på omvägar, vilket jag tolkar som att SÄ inte ville göra någon grej av det, utan bara pliktskyldigt informera de som det gällde. Jag har en känsla av att hon helst sett att vi andra inte fick veta så att allt kunde fortsätta som vanligt.

//C

När jag och min familj köpte våran första häst så var vi också i ett litet bondstall 3 st hästar stod där inklusive våran. Vi var bara två häst ägare vi hade våran och den andra hade två. Det var en jätte bra hjälp när man ska ha häst första gången. För hon som har de andra två hästarna har haft häst länge.

Hon hjälpte oss med allt som man som häst ägare behöver hjälp med i början. Det var med mockning, maten, skonigar, en del ridning m.m. Jag och min famlij fick jätte mycket hjälp och kan nu flera år efteråt se tillbaks med glädje och erfarenhet.

Alla som skaffar häst i början borda ha någon person som man ska ta hjälp av. Även om man är en duktig ryttare så är det så mycket runtomkring hästen som man missar på en ridskola. Hur gammal är tjejen i fråga. För är hon ung så har ju faktist föräldrarna ansvaret att allt sköts i stallet.

Det jag vill få fram är att efertsom hon inte kan sköta allt själv på ett säkert sätt så borde hon gå med någon varje dag och se hur man gör och hur det ska gå till. För missar man grimma och GRIMMSKAFT på och sen inte kan stänga boxdörren då har man mycket att lära. Jag skulle aldrig våga ha min häst i hennes händer.

Hoppas du förståd vad jag menade. Jag får önska dig lycka till och att ni kommer fram till en bra lösning.

Att glömma ta loss grimskaft samt stänga dörrarna är oförlåtligt slarv i mina ögon. Om en person ska ha ansvar för att andras hästar tas in och stänger för natten ska detta också skötas på rätt sätt. Det låter som om din stallägare är konflikträdd, alternativt rädd att förlora en kund.

Köpte själv min första häst för två år sen och var oerhört tacksam när stallkompisar erbjöd sig att hjälpa mig med foderstat etc. Alla kan inte kunna allt från början, men för att ta loss grimskaft och stänga boxdörrar behöver man inga kunskaper, och knappt ens något vett!

Görel skrev:
Att glömma ta loss grimskaft samt stänga dörrarna är oförlåtligt slarv i mina ögon. Om en person ska ha ansvar för att andras hästar tas in och stänger för natten ska detta också skötas på rätt sätt. Det låter som om din stallägare är konflikträdd, alternativt rädd att förlora en kund.

Köpte själv min första häst för två år sen och var oerhört tacksam när stallkompisar erbjöd sig att hjälpa mig med foderstat etc. Alla kan inte kunna allt från början, men för att ta loss grimskaft och stänga boxdörrar behöver man inga kunskaper, och knappt ens något vett!

:bow: :bow: Bra skrivet. Kan inte säga något bättre själv, håller med helt och fullt.

Förstår hur du känner dej, har själv mångårig erfarenhet från kollektivstall.
Min princip är numera att inte lägga sig i om andra missköter sina hästar (nu menar jag till en viss gräns alltså). Folk får fodra och hantera sina hästar hur de vill och jag håller mina åsikter inne. (svårt!)
Men om någon gör något som går ut över min häst och mig så säger jag ifrån direkt. Numera åker jag själv (eller nån jag litar på) ut varje gång en viss person har fodring eller ut-/insläpp. Alla kan göra misstag men mitt råd är att säga ifrån innan det är för sent!!

vargen skrev:
I morse när vi skulle ta ut hästarna är två av dem lösa, fast de har både grimma och grimskaft på sig,

:eek: JAG är slarvig (tankspridd :angel: ) men inte SÅÅ slarvig!!

Jag är också tankspridd, men när jag har ansvar för andras hästar kollar jag gärna allt ett par extra gånger för att undvika att jag missat något.

Som jag ser det brister det i det personliga ansvaret. Både Hos er slarvmaja (Grimma och grimskaft på) OCH hos er Stallägare/Hyresvärd. Mörkar händelsen och korrigerar inte felaktigt beteende)

Tar inte SÄ tag i problemet skulle jag ta min häst till ett annat stall, där jag kan lita på att min häst omhändertas på ett riktigt sätt.

Det är inte er sak som hyresgäster att skola in nya inackordeingar i rutinerna. Det är SÄ om inte ni kommit överens om nåt annat. SÅ min slutsats är- fungerar det inte-flytta.

Jag skulle ha väldigt svårt att ta en sån sak bara som slarvighet.
Har man ansvar för sin egen och andras hästar MÅSTE man vara mer noggrann än så.

Det är en sak om man av misstag inte stängt en boxdörr ordentligt (inget man vill ska hända, men det KAN hända om dörren är trög el likn)
Men har personen inte ens tagit av grimskaftet eller grimman så verkar det ha gått mycket längre än så.

Jag har själv haft problem med en tjej i stallet (som för tillfället fungerar bra igen) men hon har glömt ta in hästarna (fick stå ute på natten i spöregn ca 4+ grader utan mat), struntat i att ta ut dom, missat en massa luncher osv.
Jag har väldigt svårt att acceptera sånt beteende. För då handlar det inte längre om att "glömma". För har man så svårt att komma ihåg saker så måste man ta sitt eget ansvar att hitta ett system så man inte glömmer.

Jag tycker ni ska försöka prata med tjejen, beror lite på hennes attityd också hur man får hantera problemet.
Men skulle det inte bli bättre så skulle jag hota med att flytta.

Säg till henne så klart, på skarpen, förklara varför man ska vara noggrann och erbjud hjälp!

jag håller med om det med mötet. Och nämn att hon glömt att stänga foderluckorna och stänga boxdörren PLUS glömt ta av grimma o grimskaft. ge henne en varning. Ni måste ju göra något för annars kan ju hästarna bli allvarligt sjuka..

Varför är stallägaren så noga med att "mörka" så mycket det går? Hon borde ju vara rädd om sin egen häst...Om hon är rädd för att mista en kund så borde ni ju tala om för henne att ni är minst två (om du diskuterar med övriga) som flyttar om hon inte gör något åt problemet... Då får ni självklart tala om för stallägaren att ni inte vill flytta men att det känns så otryggt och osäkert med denna tjej. Om hon bara skärper sig skulle ni vara glada och lyckliga. Är stallägaren konflikträdd kan man ju lugnt upplysa henne att konflikterna inte komer att bli färre eller mindre om det fortsätter på samma sätt.
Jag skulle gå på stallägaren i första hand om den nya hästägaren inte vill lyssna/ändra sig.
Ett stallmöte är förstås en bra idé i första stadiet - det här är idéer om det inte skulle fungera.
Lycka till!

Görel skrev:

Helt rätt!! Kunde inte skirvit bättre själv! :bow:

Kan tillägga att ägaren av stallet måste kunna sätta gränser, en gång är en för mycket och det ska personen i fråga få reda på då, inte långt efter!

Skriv en lista hur stallet ska vara när alla är klara!
Grimma av, boxdörrar stängda, mat osv.
Vet hon om att hon är slarvig så får hon gå en extra gång och kolla att allt är gjort
Så lärde sig min 12 åriga dotter att ta ansvar. Tala även om riskerna med kolik, nackskador med hästar som fastnat osv.

vill inte stallägaren se problemet får hon gå en kontroll runda efter att tjejen har gjort sitt. Alternativt att ni andra delar på kontrollrundan och ringer henne så hon får komma tillbaka och göra rätt. Det viktiga är att ingen gör jobbet åt henne utan hon ska själv upptäcka vad som är fel, för att träna sin egen blick!

Lista är bra, det gjorde jag till min dotter (nu snart 13) i höstas när hon missat saker lite för många gånger. Nu är det värsta hon missat en middagsfodring, som blev två timmar sen, men jag kräver att hon ska sköta sitt de dagar hon har stallet = jag vill inte komma och hitta dyngkärran full med dynga från dagen innan när jag ska mocka, ska jag släppa ut ska det finnas hö i påsarna och vatten i kannorna att fylla på i hagen, ridgrejer ska vara undanplockade osv.
Skulle ALDRIG acceptera ett sådant beteende ens av ett barn, som det du beskriver!
Till saken hör att min dotter flera gånger skött insläpp hos grannarna, som har mellan 10 - 15 hästar, och allt till full belåtenhet. (Jag har då funnits till hands om något skulle hända, förstås.)
Mera en fråga om läggning än om ålder, tror jag!
Lotta

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Behöver lite input och reflektioner känner jag. Min magkänsla har lurat mig och nu vet jag inte vad jag ska göra... Jag och en annan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 203
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar