Nu har hon fått skav..

snigelfarmor

Trådstartare
Vad ska jag göra?

Min donna är rakad på hals och under mage och nu har hon fått skav av både draglinor och brösta. Knappt nån päls kvar.
Hur kan man raka en körhäst?

Mina draglinor är gjorda i rep. Mjukt båtrep. och hon är lite tjock fortfarande efter fölet.
Hur gör alla med ponnyer?

Och på min brösta har jag sympatex. Det har alltid funkat men inte nu. Visserligen kör jag väldigt mycket o länge när vi ger oss ut. 2 timmar som minst och mest i trav. 4-5 ggr i veckan.
Att hon har täcke nästan dygnet runt gör ju inte skavet bättre.

Vad är bäst mot skav? Vill helst inte ha fårskinn..
Svängeln måste egentligen sänkas lite så då får jag väl göra det nu (spark i rumpan) men vad gör jag med bröstan?

/jenny*

Sv: Nu har hon fått skav..

Ajaj, det finns väl inte så mkt att göra igentligen. Men fårskinn är det enda jag kan komma på och möjligtvis ändra hur selen sitter om det nu funkar. Att ha på pälsglans på dom skavda ställena kan hjälpa litelite. Kanske byta draglinorna till ett par i läder?

hej. ville bara berätta att jag blev helt lurad, det är täcket hon har skav av.

draglinorna har jag flyttat ner som jag skulle gjort från början så nu är både dragläget och magen bättre.
När jag studerade bringan så såg jag oxå att bröstmusklerna har växt :)
/jenny

Det är ganska bra att spraya glansspray där linorna går ... det blir lite "halkigt" då.

Ett billigare alternativ till fårskin är att köpa pilé tyg i affären och sedan sy på karborreband. Det gjorde jag för att ha på grimmorna och det funkar kanon och är billigare än ludd i hästaffären :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :( Fick skavsår förra sommaren och då fick...
Svar
16
· Visningar
1 934
Senast: Lunketuss
·
N
Utrustning Jag har en häst som blir så grymt känslig för skav på vintern, han får det av allt - tyglarna på halsen, av schabraket, av bröstan på...
2
Svar
29
· Visningar
2 741
Senast: Lipica
·
Z
Hästvård Nu har jag haft problem hela sommaren med sadelgjords skav.. Hade först en vanlig rak dressyrgjord, men den gav skav bakom vänster...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama