Sv: Häst med skav
Jag har en likadan (häst av typen som får skav om man råkar titta för länge på samma punkt)
Jag kör med följande och har fått en dräglig tillvaro;
- Rakar aldrig där det skaver. Det må se värre ut, men det blir mindre skav med tjock päls än utan päls alls.
- B-vitamin, och då inga bäbisdoser, utan 1-2 dl per dag (Shy Feeder) under pälsfällning och pälssättning, plus att veterinären ger extra hjälp med beviplex ibland (han får även eksem när han fäller)
- Paraffinolja i maten, 1dl morgon och kväll. Köpes enklast i färgaffär. Började ge det från början efter foderstrupsförstoppning, men det har haft magnifik inverkan på pälsen
- Har förlikat mig med tanken på att skavhäst är dyrt. Köpte ett schabrak med fårskinn under, fast bara precis under sadelläget och i bakkanten. Kostade 975:- men är inne på sitt fjärde år och är inte ens slitet - kvalitet lönar sig i längden!
- Likadant med täcken, var noga med att köpa ett som passar hästen. Behöver inte vara det dyraste, det som passar min häst allra bäst är ett från Börjes, men har han ett som sitter fel så är det totalkört för resten av säsongen. Köpte ett regntäcke i stretchmaterial i höstas, det fungerar underbart bra, även om det ser ut som en kroppsstrumpa. Jag använder aldrig halvhals, den tenderar att lägga sig i ett veck över nacken när de lyfter huvudet och skava sönder mankam och hals
- Teddyludd (konstgjorda material) förvärrar skav på en del. Använder bara fårskinn, eller köper extra mjukt läder om jag hittar något
- Smörja varje dag, smutsigt läder ger skav på en kvart
- Som någon sa tidigare, alltid släta lädertyglar och läderstövlar
Och så allt det där vanliga, rykta, gå utan grimma etc...
Har även en suverän veterinärkontakt som kan hjälpa oss med beviplex och socatyl om det behövs (fick ett sår på höften som gick upp varje gång han rullade sig, tröttsamt!)
Lycka till