Nu har helvetet börjat

R8n

Trådstartare
fyrverkeri.bmp

Så nu gäller det att hålla i kopplet när man är ute.

Varför kan inte alla skjuta ljudlösa istället, eller ännu bättre, inte skjuta något alls och använda pengarna till något annat istället?

:(

Sv: Nu har helvetet börjat

Ja, det kan man ju verkligen undra...
Min hund bryr sig inte alls om smällare och raketer men jag tänker på de som har smällarrädda hundar och på de hundar om kanske springer bort runt nyår :(

Min farmor hade en golden som blev paralyserad av skräck så min farmor fick tillbringa alla nyårsaftnar instängd på toa i mörker med henne. Min förra hund kröp under soffan eller sängen när det började smälla och så låg hon där under hela nyårsaftonen...

Hur många gånger har man inte undrat det? Varför inte ha ett eller några organiserade fyrverkerier, på bestämda allmäna platser dit folk får komma och titta. Kl 24 på nyårsafton.
Förbjud fyrverkerier för privatpersoner, hur svårt kan det vara.
Det ÄR fint med fyrverkerier, men så mycket skit de ställer till med så kan de lika gärna försvinna.

Skriv på!
http://www.smallarupproret.se/

Jag blir lika trött varje år vid den här tiden då denna sortens trådar dyker upp. Jag menar okej första året problemet dyker upp, då förstår jag att man blir lite tagen på sängen och muttrar förbannat åt de där jävla raketerna, men sen då?

Ni som redan förra året upptäckte att era hundar var skotträdda, hur har ni jobbat för att få bort det problemet?

Är det bara jag som har en hund som inte ens lyfter på huvudet när det smäller? Betänk då att min hund är en Dobermann, de är ju inte direkt kända för sin mentala stabilitet.

Förra året var min hund inte ens tre månader vid nyår. När det började smälla några dagar innan var vi ute och gick hela familjen det vill säga jag, husse, Nemi och vår andra hund som vi hade då. Den gamla hunden var totalt oberörd. De första gångerna det smällde till stannade Nemi upp och såg sig omkring, vi andra gick vidare som om ingenting hade hänt, och Nemi hängde på.

På nyårsafton var vi inne och åt gott, skrattade och umgicks inga konstigheter. Vid ett när smällandet avtagit gick vi ut och kissade, smällde en del fortfarande, och en grupp tonåringar stod och smällde nån hemmagjord bomb ingen av hundarna reagerade.

Nu i höstas ville jag kolla av läget, eftersom Nemi bara var valp förra året ville jag inte räkna med att hon var oberörd. Jag gick ut och kanpade med henne, husse stod en bit bort och smällde smällare. Ingen reaktion. När vi är ute och går har jag alltid en kamptrasa i fickan så att jag kan leka bort situationen om hon skulle reagera.

Det är bara att inse att samhället kommer inte att anpassa sig efter mig, har jag en skotträdd hund för jag träna med den, och jobba för att få bort rädslan. Om jag inte lyckas med det/är för lat för att försöka får jag helt sonika åka bort och vistas i en stuga i skogen eller nåt.

Jag håller med dig! Och det är jag hemskt illa omtyckt av andra djurägare för... :angel:

Jo, det kan man verkligen fundera. Precis som de gör på sista april :)

Hela min familj har skrivit på!

Hmm, konstigt, det är jag med:angel: Själv tycker jag det är obehagligt med smällare så jag håller mig inne, men vänner, nära och kära får gärna gå ut och skjuta lite utan att jag predikar för dem!

Jag gjorde inte heller nån konstig min av att det smällde för min hund. Tvärtom så tycker jag fyrverkerier är riktigt mysigt att kolla på. Mysigt kanske inte är rätt ord, men jag gillar det.
Trots detta och trots en stabil hundkompis som hon vuxit upp med så är min hund rädd för smällare!

Sen verkar varken polis eller folk bry sig om att just smällare är förbjudet.

Jag tänker också på alla fåglar häromkring (de vilda), som flyger i panik när det smäller mycket. Och det smäller mycket även innan nyårsafton.
Och ev invandrare (särskilt barnen då) som kanske kommit direkt från ett krig. Visst att man ska anpassa sig, men när det smälls plötsligt såhär dagar innan så är nog inte de heller beredda.

Jag vet ju nu att min hund är rädd tränas ska det till sista april. Hon var nämligen inte speciellt berörd tidigare i år så jag trodde inte det behövde tränas.

Ja, här smälls det med nu, vilket resulterar i en liten (45kilos) hund som ligger i sängen hos matte och tittar ut.... Vi har tränat smällacceptans nu sedan förra vintern, och har kommit så pass långt att det räcker med våran närvaro för att inte bli helt stressad iallafall. Han går fram och tillbaka, tills jag går och lägger mig, då kommer han krypandes och lägger sig där med. Ute vill han dock inte vara, det räcker gott med en 10minuterspromenad tycker han, snabbt ut och göra det man ska och sedan in och sitta hos oss igen....

Ja men precis, du trodde ju inte att hon skulle vara berörd, nu vet du det och får hantera situationen efter bästa förmåga, och kan sedan i lugn och ro träna inför nästa "smällperiod"

Vad skönt att det gått framåt för er hund! Nästa år accepterar han det förhoppningsvis ännu bättre om ni fortsätter öva!

Det är inte bara hundar som reagerar illa på dessa smällare.

Barn och vuxna människor skadas när de hanterar pjäserna på felaktivt vis/felproducerade.
Viltet störs.
Naturen förorenas.

Jag går idag långa omvägar runt tonårspojkar ute eftersom jag redan har sett tre incidenter där de har kastat kraftiga smällare bland folk. Jag hade då hunden med mig.

Vid ett tillfälle satt jag på bussen längst bak mittemot dörren då jag ser en kille i 13-14 års åldern komma kutande, ställa sig i dörren vänd in mot bussen och mickla stressat med tändare och smällare... Som tur var funkade inte tändaren. Jag hade min hund mellan fötterna och var beredd på vad som helst.

Min hund är inte skottberörd för fem öre. Jag gillar däremot inte smällare.

Kan någon ge mig en enda bra anledning till varför smällare/och fyrverkerie ska få köpas och användas fritt av vem som helst? :confused:
Att det är "roligt" räcker inte, nackdelarna överväger alldeles för mycket.

Om smällandet var fokuserat till en dag eller vissa platser skulle det vara toppen. Då kan man själv välja om man vill utsätta sig för eländet eller inte. Idag måste man leva eremitliv i nästan två veckor för att slippa.

Du är välkommen hem till mig och försöka träna bort rädslan hos min hund. Själv har vi försökt i 8 år. Det går inte. Han kan gå förbi en skjutbana utan problem, men fyrverkerier är ett helvete. Det värsta är att han förknippar mörkt ute är lika med att det smäller. Att åka ut på landet är inget alternativ, det smälls där med. Förresten så smäller det jämt här. Folket i villaområdet verkar tävla i vem som har störst, mest och oftast fyrverkerier. Födelsedagar, större middagar, julafton osv... Året runt.

Det enda som fungerar (och faktiskt gjort det hela lite bättre) är att droga honom.Så det gör vi, han får en första dos vid 19.00 och sen får han lite till vid 22.00. Då är han så pass lullig vid tolvsnåret att han nöjer sig med att ligga i badrummet i stället för att fara runt i vild panik.
För var han också rädd för motorcycklar, en baktände när den för förbi och sen var det kört. Så fort han hörde ljudet av en motorcyckel var det bara en sak som gällde i han värld, HEM NU!
Men det lyckades jag faktiskt träna bort. För tränat det har vi.

Kan någon ge mig en enda bra anledning till varför smällare/och fyrverkerie ska få köpas och användas fritt av vem som helst? :confused:

Jag kan inte ge dig en anledning, för jag tycker inte att det finns någon. Däremot anser jag att det är djurägarens ansvar att åtminstånde försöka träna sina djur så att de psyksikt klarar av smällare och skott.
Det är ju för djurets skull, inte någon annans.

Naturligtvis gör man det, för sitt djurs skull.

Men de finns de hundar som inte kommer över sin rädsla trots omfattande träning.

Jag kommer nog heller aldrig att känna mig bekväm omgiven av folk med smällare, och då är jag ändå en logiskt tänkande varelse.

Kan någon ge mig en enda bra anledning till varför smällare/och fyrverkerie ska få köpas och användas fritt av vem som helst?

Om smällandet var fokuserat till en dag eller vissa platser skulle det vara toppen. Då kan man själv välja om man vill utsätta sig för eländet eller inte. Idag måste man leva eremitliv i nästan två veckor för att slippa.

Jag undrar samma sak som du!
Och håller med helt i det du skriver!

Naturligtvis gör man det, för sitt djurs skull.

Men de finns de hundar som inte kommer över sin rädsla trots omfattande träning.

Jag kommer nog heller aldrig att känna mig bekväm omgiven av folk med smällare, och då är jag ändå en logiskt tänkande varelse.

Håller med i detta också!

Jag förstår också att det finns hundar som är riktigt riktigt rädda, och närmre omöjliga att träna. Vet ni vad med rakterna det är han inte gillar? Är det tjutljudet? Eller är det synintrycket? Eftersom du skriver att han förknippar mörker med raketer. Om han inte är berörd av skott utan bara av "tjutisar" så vore ju det bästa att träna med dem, och att börja redan i februari. Men det har ni kanske gjort?

Som sagt, självklart finns det hundar där det inte går att träna bort. Då får man ju göra det bästa av situationen för sin hunds skull. Men ibland känns det som att mer än hälften av alla hundar skulle ha megaproblem runt nyår och det känns inte realistiskt för mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka