NU fattar jag varför hästen vill ha en svängel!

Amk

Trådstartare
Måste bara berätta att jag fick en aha-upplevelse idag när jag tolkade. När jag höll linan bakom hästen kände jag verkligen att han först drog i höger sida, sen vänster, sen höger osv. det var nästan omöjligt att hålla linorna raka när hästen gick framåt. Att spänna fast ett par skacklar på samma sätt ter sig helt plötsligt fullkomligt "urtaskigt". Det är tur att man lär sig, och förstår! :)

Så nu är det inget snack om att spänna fast skacklarna utan draglinor och svängel. Herreminje, vad obekvämt det måste vara för hästen.

Sv: NU fattar jag varför hästen vill ha en svängel!

Härligt! Det är ett jättebra sätt att visa vad svängeln är till för. Visar så gott som alltid nya kuskar/intresserade det när man håller draglinor eller bara tittar på svängeln när man kör. Då förstår man lätt! Där kan man också upptäcka att vissa hästar knappt har några bogrörelser också..typ shettisar! Det funkar inte lika bra att berätta varför man har selen utformad som det är, man måste verkligen visa för att folk ska ta åt sig.

Liknande trådar

Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: Luff
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka