Sv: Nu FÅr Det Tusan Va Nog!!!
Hej snuffsan!
Aja...Jag är faktiskt ingen "bitch" på riktigt! :smirk:
Min älskade vovve tänker jag inte under några omständigheter avliva! Kommer ALDRIG på fråga!!! Hade hoppats på att han skulle funka som sällskapshund och att han EV skulle bli "sugen på att jaga" är en sak som jag hade i beräkningen...
När jag köpte honom hade jag även en sambo, som skulle ta jägarexamen och bli jägare! Och JAG har gevär, jaktmark ect. Det var alldeles nyligen som jag "rannsakat" mig själv och kommit fram till att jag inte har tillräckligt stort intresse/tid för detta me jakt! Så ska jag lägga ner allt som har med jakt att göra, sälja mina bössor och säga upp jaktarrendet! (Jag separerade runt nyår; Sambon flyttade till en liten lägenhet, så vovven fick stanna hos mig ute på landet!)
SÅÅÅ...OM ingen vill köpa min hund, så tänker jag behålla honom TROTS hans sug efter att söka/jaga! Trots hans saknad efter det, så trivs han trots allt med oss och vi med han! För underbarare hund har jag ALDRIG sett maken till!!!
(Är uppväxt med hundar/avel sen jag var liten.)
Över till PÅLLARNA!
Du säger att jag inget föl/unghäst ska ha, pga min oerfarenhet. Jag återgår till det jag nämnde en gång förrut:
För några år sen köpte jag en fjording (min allra första unghäst) som var 3 år (nästan 4). Han var lite hanterad, nyss inkörd/inriden, var dålig på att ledas, hade knappt bliviot riden i skogen, aldrig varit i en paddock förrut m.m... Han var en riktig bebis när han kom till stallet, där jag hyrde in honom. Det tog sin lilla tid innan han lärde känna mig, lita på mig, lära sig alla nya saker, tillridas bättre (Hade INGEN erfarenhet av tillridning heller!) m.m...
RESULTATET efter några år: En helt UNDERBART lugn och duktig häst, med KANONPSYKE, som ALLA älskade!!!!!!!!
OBS: Ska även tillägga att jag var ute och KÖRDE med honom efter ett par år, TROTS min oerfarenhet (första gången jag körde en häst, var med honom)! Fick dock lite hjälp av en äldre erfaren man, första gången! Och jag skulle ALDRIG ha satt mig i en kärra bakom min älskade pålle, om vi inte hade litat till 100% på varandra!!! :smirk:
Så JAG anser att jag KAN lära mig dels av hästen/andra hästar/andra erfarna/genom böcker m.m... Det mesta jag lärt min dåvarande pålle, kom från sunda förnuftet/hjärtat (och givetvis fakta som jag läst på)!!! Fick bl.a beröm av fd. ägarinnan som kom och tittade på när jag arbetade honom från marken (strax efter jag hade köpt honom). Hon var VÄLDIGT imponerad av hur lugn och sansad jag var när vi höll på! Men sådan har jag ALTID varit när jag har hanterat mina hästar!!! :smirk:
OCH till de NYA pållarna, var det ja:
Jag ÖVERREAGERADE när jag sa att jag tänkte lämna tillbaks ponnyn!
Jag har ALLTID varit sådan som oroar mig lite för mkt "i onödan"!
Jag VET att hästarna hunnit lugnat ner sig/vant sig vid nya stället på ca 1 vecka. (Har som sagt haft flertalet hästar under årens lopp.)
Och GIVETVIS: Redan IGÅR såg jag att connemaran helt plötsligt börjat sparka ifrån, när ponnyn kommer farandes med tänderna i högsta hugg! OCH ponnyn kom fram UTAN PROBLEM när jag skulle leda in dem igår kväll!
IDAG har det gått exakt 1 vecka (den "magiska" gränsen) sen unghästarna kom och gissa vad: För det första: Jag stod och borstade ponnyn (det var ett par dar sen sist) gosade och berömde henne. Jag provade att bara ta upp alla fyra hovarna, bara en liten bit från marken. INGA PROBLEM!!! Hon fick JÄTTEMKT gos o beröm av mig!!!
Och sen när de kom ut i hagen: Samma sak igen: Ponnyn surade till sig och gick till attack. MEN då vände connemaran rumpan till och markerade att NU får du ge dig! (*HEJA gumman!*)
Och sen under dagen har jag kikat ut genom köksfönstret me jämna mellanrum och: De går helt fridfullt och tuggar gräs där ute!!! Ponnyn har lugnat ner sig och connemaran har äntligen börjat säga ifrån!!!
Jag vet hur man ska ta hand om unghästar LITEGRANN iallafall!!!
Och sen att jag blir så upprörd och ber om hjälp i onödan: Ber tusen gånger om ursäkt om jag besvärar... Men det är en VÄLDIGT negativ sak med mig: Att jag oroar mig alldeles i onödan!!! Detsamma gäller stoet med fölet. Allt har flutit på KANONBRA, trots att ja är en riktig "hönsmamma"!!!
PS: Även om jag inte är lika perfekt människa som Du, Snuffsan; Så hoppas jag verkligen att jag kommer bli det en dag!!! DS.