Nu e de vår igen??....

L

lordensmatte

..och alla stallkatter som ej är steriliserade/kastrerade ska få ungar....

Tycker synd om dem. :cry:

Jag tog kostnaden på våra 2 honor och steriliserade dem, de kostade 1000kr/katt. Men jag kan ha gott samvete att de inte föder ungar som sen riskerar att bli sommarkatter åt tanklösa stadsbor....:devil:

Köper/mottager man en katt så ska man behålla den på livstid!!

De gör väl inte så med sina hundar/hästar el övriga djur???:confused:

Sv: Nu e de vår igen??....

:bow: till dig!
Har man inte råd med kostnaden för att kastrera sin katt ska man inte ha katt över huvud taget!

Motiveringen att katten är så billig håller inte. Då har man ju fler pengar att spendera på katten och ev. sjukvård.

Kan bara hålla med dig. Om vi inte kastrerar så blir ju knappast problemet med hemlösingar mindre. Alla katter som inte ska avlas på ska kastreras!

Alla mina katter har kastrerats även om dom till 85% har varit inne katter, dom kan ju trots allt smita å bli gradvida eller göra en annan kisse me ungar. Visst det kostar men om man inte bryr sig så varför skaffa en katt

Håller helt med dig!

Jag bor på landet och har ingen egen katt. Har inga planer på att skaffa heller då det vimlar av halvvilda katter i hela byn som ingen äger.
Hittade en vild kattmamma med 4 ungar på min höskulle igår:(

Tänk om fler kunde kastrera/sterilisera sina katter!

Betänker man att en katt kan leva upp till 10-15 år så är kastreringen inte dyr. Slår man ut det på hur många år som katten "har nytta" av kastreringen så blir det inte många ören om dagen.

Och som många andra sagt: Har man inte råd att kastrera sina djur ska man inte skaffa dem till att börja med.

Jag har en önskan att fler skulle kastrera sina katter så att det till slut inte skulle bli några hemlösa katter kvar.
Jag vet ju att förvildade katter blir tama även om en del behöver lång tid på sig-alla blir inte keliga men ändå.
En del planerar för att deras huskattshona ska få ungar och säljer dom vaccinerade och avmaskade.
De menar att de kattungarna inte konkurrerar med hemlösa kattungar för de är inte såna kattungar deras köpare vill ha.
Många gånger skulle köparen inte se skillnad på om kattungarna kom från en planerad kull eller om de kom från en jourhem som tagit emot en hemlös hona som får ungar.
Sedan vet man inte vad som händer i framtiden om kattungen säljs vidare billigt pga allergi , det finns ju alltid en risk att det blir en hemlös katt i fortsättningen..
Det är många som säger att de inte har råd att kastrera, men det är också en prioriteringsfråga.
Har man inte pengar så kanske man har grejer- jag tänker nu på loppis.tradera och blocket.

Stallet jag står i har kastrerat alla sina katter problemet är bara andra utekatter som kommer till stallet (stallet är väldigt nära ett litet samhälle) Iom att det finns mat och så i stallet. Blir många oönskade katter till.
Har ingen egen katt själv just nu men har haft och jag är av den åsikten att om du inte har en katt du tänkt avla på så ska den kastreras.

Tycker det är bra att fler och fler kastrerar sina katter.

steriliserade? jag trodde inte det fanns några veterinärer som gjorde det längre... eller menar du kastrerade? dvs tog bort alltihop o inte bara knipsade av ledarna?

håller fö med. saknar totalt förståelse för denna okunskap/nonchalans hos människor.

det jag ställer mig mest frågande till är de som år efter år får kull på kull o sedan klagar över hur förbaskat jobbigt det är att 1 ha så mkt katter. 2 hitta nya hem 3 ta livet av ungarna :confused:

är folk så jävla korkade att dom inte vet om att man kan kastrera? helt obegripligt.

Kastrering tar ju bort kattens naturliga beteende en katt vill ju gå och vara dräktig i tid och otid, dessutom är det ju djurplågeri att kastrera... *Rullar med ögonen-smiley*

Folk borde ju kunna tänka själva tycker man, och framförallt läsa på lite mer. :mad:

Majvi skrev:
Det är många som säger att de inte har råd att kastrera, men det är också en prioriteringsfråga.
Har man inte pengar så kanske man har grejer- jag tänker nu på loppis.tradera och blocket.

Har man inte råd med de stackars hundralapparna som det kostar att kastrera en katt ska man inte skaffa sig katt över huvud taget! Vad händer om katten blir sjuk? Då har man väl knappast råd att betala för veterinärvård heller.
En katt är inte ett billigt djur, oavsett vad den kostade i inköp! ALLA djur kostar pengar, jag förstår inte varför folk inte kan inse det!

Senast ändrad:

JustME83 skrev:
Kastrering tar ju bort kattens naturliga beteende en katt vill ju gå och vara dräktig i tid och otid, dessutom är det ju djurplågeri att kastrera... *Rullar med ögonen-smiley*

Folk borde ju kunna tänka själva tycker man, och framförallt läsa på lite mer. :mad:

Tänka själva? Är inte det att kräva lite mycket av folk? :smirk:
Och läsa på? Varå? För att ha katt? Det behövs väl inte, katter klarar sig ju själva, det har de gjort i alla tider! *suckar och stjäl "rullar ironiskt med ögonen-smiley"*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har fått ett gäng på halsen... Och jag behöver tips och råd av kattexperter. Det har i minst 2 år, säkert mer, sprungit en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 630
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar