Nu drar det snart igång igen..

sthu

Trådstartare
Eksemsäsongen är på väg igen! Tyvärr..
Fram med täcken och diverse smöjor och schampoon.

Vad använder ni för att mildra hästens sommarplåga?

För mig och min lilla ponny fungerade Horsol bra förra sommaren, så det ska jag köpa i år igen. Täcke, givetvis, detta nödvändiga ont.
Jag köpte ett schampoo i Spanien förra våren, men jag har inte hittat det i Sverige. Innehåller tea tree och tillverkas av Leovet. Om någon ser det någonstans så hojta till, det verkade klådstillande och tog bort lite mjällighet (både på mig och hästen).

Sv: Nu drar det snart igång igen..

Nu kommer min häst hem från fodervärden i sommar så då är det bara sätta igång och sy täcken igen. Köpa flugmedel till herre förbannelse.

Täcke, Horsol, tvättar med Hexocil nån gång/vecka och spryar med flystar heter det väl tror jag?

Exemtäcke, rev ju sönder sitt gamla till molekyler i höstas så nu ska vi testa ett nytt. Tinktur från Equi(vad det nu heter) kanon om det börjar klia lite grann - tar bort klådan direkt. Samt ett receptbelagt medel, tror det heter Celesterol Valerat lr når sånt.

Om Horsol fungerade bra kan du istället köpa Acetylsalicylsyra(stavning?) på apoteket. Det är nämligen vad horsol är gjort av, men mycket billigare.
Är ofta en beställningsvara och alla apotek tar inte in den tror jag att jag hört, men var lite envis så går det nog!

Lycka till!

Salisyl eller något liknande hette en kräm vi använde till nordisens rasp, en fet kräm med salisylsyrevasilen (om det var så det hette..)

Jag ska kolla om de har det där acetylsalicylsyra, Horsol är inte direkt billigt. Fast å andra sidan är det väldigt lättanvänt..

Hexocil har jag aldrig testat mot eksem, alltid tänkt att det är för stark för hans hud.. Måste se om jag hittar Leovets Tea tree schampoo igen, det var verkligen kanon!

Använder eksemtäck (som får lagas hela tiden, har 2 att växla mellan) och sedan använder jag PROB-produkterna dom är super!! Dock väldigt dyra. Fungerar väldigt bra.
Vi duschar ca varannan vecka har då prob-schampot.

Först och främst så får min eksemhäst inte gå på bete utan får komma in på nätterna och får då hö och sitt vanliga kraftfoder för att magen ska hålla sig lugn och snäll. Går i en hage dagtid utan kraftiga träd eller annat robust att klia sig på.

Flugtäcke och huva dygnet runt (möjligen kan han slippa huvan inne vid "lugna" perioder). Sen använder jag Horsol och försöker tvätta honom var eller varannan vecka. Skulle han få nåt sår så behandlas det med sårspray och aloe vera. Outspädd RB86 kladdas på täcket så lämnar de flesta krypen honom ifred faktiskt.

Googla på Leovet så dyker det upp en del sidor som är återförsäljare. De kan säkert ta hem schampot även om de inte har det hemma!

Häst Noni ska tydligen lindra besvären. En islandshästägare kunde ha sin häst ute en hel sommar utan att den fick någe vidare exem, den hade alltid haft svår exem på sommaren innan...
ägaren sa att den enda skillnaden var att hästen åt noni...

sen får man ju tolka som man vill, om det är reklam eller inte för produkten...

hm jag undrar just, det är ganska vanligt med eksem på vanliga hästar med alltså inte bara islandshästar?

vad är det? Aldrig hört..

Prob fungerade inte alls för oss, bara dyrt och kladdigt.

Jag googlade på Leovet, och fick fram några återförsäljare. Men ingen har "kunnat" ta hem just det schampoot och rekommenderat en massa annat..

På tal om massa annat, har någon testat Absorbines medicinska schampoo? Såg det på , men vill veta vad det innehåller..

kör med det vanliga som jag vet fungerar. täcke i hagen, tvätta, smörja, flugspray, stalla in på nätterna.

skall även testa noni utöver detta.
har en dunk på prov för utvärdering.
kliar han sig inte nu på våren så kanske det fungerar.

förra året kliade han sig lite på försommaren och inte alls på hösten.
en enorm förbättring mot för 8 år sedan då han kom till mig.

Något som jag använde till min häst var ett knott vaccin (ört baserat. tablet man ger i maten) och örter som rensade ut gifterna. Och så klart använde jag flug spray och så fick hon stå inne på nätterna. Men det funkade kanon för henne.

Min vbl valack får lindriga exem.Men blir minst sagt jätte irriterad under flugtiden.Han får ha flugtäcke och använder rb86 på de öppna delarna kommer även använda swift i sommar .Han får bada ca en gång i veckan och badas då med hexocil.Kommer vara inne på nätterna största delen av sommaren och kommer dock få gå ute någon veckan när vi bygger ut stallet.Med täcke och div smörjor så bör han klara sig skapligt bra.Kan hända att jag får lov att sätta skydd på benen runt om i perioder när flugtrycket är som värst annars sparkar han sönder sig.
På exemen han får använder jag alovera direkt från växten.bryter bara av en kvist och gnuggar in.Har funkat över förväntan.Förhoppningsvis får han behålla all man och svans sommaren som kommer.första sommaren jag hadde honom blev han av med en hel del man.
Jag har två flugtäcken ett från börjes och ett från rusta.Det från börjes har hängt med i två år nu och är fortfarande helt och fint.det från rusta har jag fått byta ut en del spännen på.Har inte kommit mig för att köpa några dyrare flugtäcken åt honom eftersom han rullar sig så fasligt mycket.Är dock väldigt nöjd med de två jag har som har hållt otroligt bra för att vara den billiga varianten.Han har även div flugluvor ..alla med öron på.

Senast ändrad:

Den där tabletten har jag hört om! Bara på ryktesvägen, men jag erkänenr att jag tycker det låter lite flummigt.. Berätta mer! Vet du någon sida där jag kan läsa lite om det?
Jag är alltid nyfiken :p

Knott vaccinet inner håller liten liten mängd med "saliv" i från just knotten. Om man till för kroppen små doser utav det den reagerar på bygger kroppen upp motstånds i mot det. Det är samma prinsip som med vaccinations sprutor o mm.

Jag köper min örter i från Hippo k9. Tror nog att det kan stå mera på hennes hemsida. Om annat ta kontakt med henne o be henne berätta mer om det.

Har ingen eksemhäst, tack och lov, men diskuterade problemet med en person kunning inom foder. Hon hävdade bestämt att eksemhästar blir hjälpta av mycket kalk, och ev. fiskolja.
Kalk för att neutralisera magen och stärka inumförsvaret, och fiskolja för att ge hästen energi nog att ta upp kalken. Vet inte om det fungerar.
På min hund anväder jag kalk tex, när han får missfärgningar
i skägget. Enligt personen så har hunden fel balans i magen, sur mage. Så fort jag sätter in kalk så är det röda borta inom 2 veckor...

Jag tror mycket eksem kommer innifrån. Så olika magbalanstabletter kan ju också fungera. Om hästen har klåda, klart att den blir stressad och magen kommer i obalans....

Ja, visst självklart blir magen i obalans när hästen är stressad. Och eksem kan vara oerhört påfrestande.
Men jag tror inte att majoriteten av eksemhästarna har eksem just pga en dålig mage, utan att det "kommer utifrån" från början. Som med alla allergier skapar det en inre obalans, men utan att ta bort den utlösande faktorn kan man inte göra så mycket åt problemet..

Kan det verkligen vara så bra att ge massa kalk? Blir inte balansen mellan Ca/P fel då, och det kan ju ge andra besvär? Jag är inte direkt i högform just nu, så jag kan vara helt ute på isen och cykla.. Och animaliska produkter tror jag inte är så bra för hästar, de är ju växtätare rakt igenom.. Men onekligen en intressant tanke!

shiren louise: jo, jag har hört om detta homeopatmedel. jag är fortfarande skeptisk. Det säljs i Sverige? Har bara hört att det finns i Danmark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka