Nu bygger vi stall

Sv: Nu bygger vi stall

Du får ursäkta, men jag har i skrivande stund två stycken som är väldigt duktiga på just detta att bygga stall och de anser det vara ett helt galet upplägg.

Det som förvånar mest är att ingen sagt något under förprövningen. Självklart är det ditt stall och dina pengar, men det är många som svurit sig fördärvade över att behöva lägga xxx 000 kr i efterhand på en ny byggnad, för att det inte godkänts vid kontroll. Det är både bättre och billigare att konsultera i förväg.
 
Sv: Nu bygger vi stall

Här har vi en typisk spydig kommentar.

TS säger ju att de har duktiga människor till hjälp. Det enda du vill bevisa här är att du är duktigare och minsann vet hur en ritning ska se ut.

Kan du inte bara köpa att TS har hjälp av duktiga människor?

Jag skulle starkt ifrågasätta dessa duktiga människor om jag vore TS eftersom det uppvisar en del brister som de duktiga människorna som hjälpt henne borde sett och löst så hon slipper kasta pengar i sjön pga dålig planering.

Det är ju knappast så att någon säger sin åsikt för att sänka TS snarare tvärtom.
 
Sv: Nu bygger vi stall

Det som förvånar mest är att ingen sagt något under förprövningen.
För att ts stall inte är förprövningspliktigt.

Ts: Jag håller delvis med övriga om utformningen, men själva delen där boxarna kommer att vara lär ju funka bra. Därefter blir det din arbetssituation som blir besvärligare kanske...

Om du nu ändå ska ha hö och halm på skullen (som jag hoppas är brandskyddad hela golvet inklusive luckor) så kan du fundera på att ha luckor ner till varje box. Då slipper du ha höpåsar i sadelkammaren och kan istället slänga ner portionsvis direkt från skullen.

Jag vill också rekomendera att du läser igenom följande folder http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf

Den ger mycket tips framförallt när det gäller ventilation som är en förutsättning för att stallet ska fungera som stall över huvud taget.
 
Sv: Nu bygger vi stall

delvis knapp

Det är ju ett skitsmart förslag :bow: angående luckorna ner till boxarna :idea: de har jag sett innan, inte bara just för höet utan speciellt när man använder halm, det är bara köra ner direkt i boxen :D

I övrigt så tycker jag att TS får sålla här, det finns jätte många bra infallsvinklar och förslag från människor som har sett sin beskärda del och bara vill tipsa så h-n inte hamnar i klistret, det andra får man bara förbise :) Bara man suger upp de vettiga så att TS inte sitter i sk*ten sen så att säga vad gäller försäkringar och godkännande osv.,.
 
Sv: Nu bygger vi stall

Var kommer man upp på logen?


Och vad är det för hovslagare du har som begär att du ska ha fönser? Skor han inte på vinter?
I mitt förra stall, oxå nybygge. Så var det fönster överallt utom där det var uppbindningsplats. Där satt det istället 3 grymma lysrör. I resten av stallet andra lysrör som inte drog lika mycket el.

Och sadelkammaren behöver du ha 20 kvm? Sadelkammaren där jag står är ca10 kvm och vi är 14 st som delar på den! Alla träns hänger på ena väggen, vi har 2 krokar var. Sen på "kortsidorna" händer sadlarna, 2 sadelhängare/häst. Nästan alla har 2 sadlar + i ett hörn står en westernsadel!
På väggen där dörren är sitter det hyllor för smålådor, skor/stövlar och högst upp en bred hylla för skötarlådor.

Sen har vi "bås" i gamla kallstallet med garderober där kraftfoder förvaras och garderober för täcken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 548
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp