Nu bygger vi stall

Sv: Nu bygger vi stall

Bygglovet brydde sig inte om vad vi skulle ha i carporten ,däremot försäkringsbolaget ?

´Jag skulle råda att ta kontakt med Försäkringsbolaget så ni får det godkänt av dessa ,vore ju väldigt tråkigt om man skulle missa vad dom kräver i brandsäkerhet om det skulle hända en olycka ?

Sen skulle jag också velat haft en sådan lösning på min stalllbyggnad när vi byggde ;)

Lycka till med bygget .

Mia

KL

ÅÅh så intressant tack :bow: för att vi får följa med i processen, en annan sitter och drömmer trots att jag bor i hyres lägenhet :p Men drömma går ju alltid, kanske är man klar med alla funderingar då när det är dags :D

Låter som ni har en bra plan, men kolla som sagt med försäkringsbolaget/en först så de inte blir något missförstånd som andra skriver skulle ju vara förödande :crazy:

Ja det stämmer. Dörren ut till baksidan av stallet och även där gödselplattan kommer att vara är i sadelkammaren.

Det kan tyckas dumt, men tyvärr den enda lösningen. Den enda platsen vi har till gödselplattan är just bakom stallet och istället för att gå runt med skottkärran och även för att plattan blir bakvänd om man går runt så blev det en dörr där.

Tycker inte det är hela världen att du har en "genväg" till stacken via sadelkammaren. Skulle nog själv ha valt den varianten om jag haft nuvarande form på stallet. Som jag förstod det på ritningen så kommer du även förvara foder i rummet för den var rejält tilltagen (?). Kan bli skitigt om du ska in med gödselkärran och samtidigt ha foder i samma rum så för att få det snyggt och lättskött och samtidigt få lite mer känsla av separat del för hästgrejorna skulle jag dela upp rummet med hjälp av skärmvariant för hästgrejor /foderdel /gödselgrejor (grep på väggen). Det finns snygga lösa i plankvarianter att köpa eller om man snickrar egna. Så skulle jag ha gjort.

Kul att läsa om andras projekt :)

Jag hade hellre gjort en dörr i en hästbox. Jag kan garantera att du inte vill gå med gödslet genom sadelkammaren, förr eller senare kommer den dagen du välter skottkärran och jag hade inte velat ha ut det i sadelkammaren...

Jag ser det smidigare att ha dörren i sadelkammaren/foderrummet eftersom att man kommer till rätt sida av plattan.

Ang att välta med skottkärran. Jag har kört skottkärra dagligen i ca 15 år och aldrig vält den. Det skulle väl vara om man har en ringlig skottkärra som är inne på sista versen eller om man har ett ordentligt överlast.

Det är ju ditt stall och du gör såklart som du vill:) En annan aspekt är om du ska ha värme i sadelkammaren är det dumt att springa och öppna hela tiden, och att stanna och öppna/stänga dörrar hela tiden när man ska mocka 3 boxar blir ett störmoment.

*knapplån'
Även jag sällar mig till skaran som avråder från att dra gödselkärran genom sadelkammaren... Du måste hålla den ytan fri och förlorar på sätt användbar yta. Mitt förslag är att du minskar sadelkammaren och gör en "servicegång" mellan sadelkammaren och väggen mot garaget istället. Om du gör den 1,50 bred så får det även plats täckeshängare/redskapshängare på ena sidan utan att det blir trångt att ta sig fram med gödselkärran.

//marti

Givetvis!

Och du är välkommen med åsikter.
Dock blir det såhär. Hade jag kunnat hade stallet sett helt annorlunda ut och det skulle vara större och mer funktionellt än vad detta kommer att bli.
Men vi har begränsad markyta att bygga på och då får vi lösa det på bästa sätt.
Sen just plattan har ställt till det lite för oss. Dels för att det egentligen inte finns någon plats till den och dels för att vi måste ha den på en plats där bonden kommer åt den med sin traktor så han kan tömma den.
Det var antingen där vi planerat den, eller på andra sidan gården och njae

Men jag förstår hur du tänker. OM jag nu någon dag sen kommer att välta med skottkärran i sadelkammaren, då kommer jag tänka på dig ;)

Valtandet av skottkarran ser jag inte som problomete. Jag tanker pa harliga vindar som skrapar ner otroligt. du kommer att reta ihjal dig, garanterat. Kan du inte gora sadelkammaren mindre och ha en gang fran stallet ut till plattan?

Det är ju ditt stall och du gör såklart som du vill:) En annan aspekt är om du ska ha värme i sadelkammaren är det dumt att springa och öppna hela tiden, och att stanna och öppna/stänga dörrar hela tiden när man ska mocka 3 boxar blir ett störmoment.

Detta var min tanke också. Att värma upp en så stor sadelkammare kostar ju en slant och skall man då ha dörrar som öppnas titt som tätt slinker ju en hel del av den goa värmen ut. En sak att öppna sadelkammardörren in mot stallet, men i detta fall blir det ju åt utsidan också. Inte så käckt när det är trettio minus ute kanske?

Är gödselplattan under tak? Annars lär du väl få in en del snöslask in i sadelkammaren också?

Förlåt mitt "gnat", men jag tror verkligen att du kommer att få ångra den där planlösningen :crazy:

En bild säger mer än tusen ord...
stall_vlyster.jpg

Valtandet av skottkarran ser jag inte som problomete. Jag tanker pa harliga vindar som skrapar ner otroligt. du kommer att reta ihjal dig, garanterat. Kan du inte gora sadelkammaren mindre och ha en gang fran stallet ut till plattan?

Ja, kul nät det blåser och man öppnar dörren till gödselstacken och topplagret av det man har på kärran blåser av rakt in bland grejorna i sadelkammaren. + värmeförlust och att inbrottstjuvar kan arbeta sig in i sadelkammaren i lugn och ro bakvägen. En rikitgt opraktisk lösning som jag aldrig hade gått med på.

Varför inte vända på planlösningen?
stall_vlyster2.jpg

(ursäkta att bilden är lite "kladdig", har bara kluddat lite i paint...)

Jag svarar alla...

Vi anser att detta är den bästa planlösningen som går att ordna.
Byter vi plats med sadelkammaren och fölboxen blir det mindre ljus till stallgången. Ska vi ha fönster i sadelkammaren så minskar ytan för sakerna. Vi vill att stallgången ska vara så ljus som möjligt för hovis och veterinärens del. Har vi uppbindningsplatsen längst ner där sadelkammaren ska vara så blir det genast mindre ljus då det är en stor skog där bak. Så man får inte in något vidare ljus.

Jag anser det inte vara ett problem att det är en dörr i sadelkammaren. Skulle det mot förmodan blåsa så får jag helt enkelt sopa upp det.
Lädersakerna kommer jag ha i den högra hörnan av sadelkammaren och där dörren är kommer det vara redskap. Så någon gödsel kommer in ända in till lädersakerna.

Vi kommer heller inte ha någon värme i sadelkammaren. Inte mer än välisolerade väggar. Så någon extra kostnad blir det inte för de max 20 min som den dörren står öppen.

Gödselplattan kommer heller inte vara så att jag släpper av gödslet precis utanför dörren. Man går ut genom dörren tar till höger och går kanske 3m och där släpper av gödslet.
Hur dumt ni än må tycka att det verkar vara så är det en klar förbättring för min del. Jag slipper gå 300 m ute i snö/slask/vattenpölar för att komma till gödselstacken som jag får göra idag. Så för min del så är denna lösningen hur bra som helst. Det är ju även huvudsaken då det är mitt stall.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 592
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linser
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCIV