Nu börjar spåningen innan veterinärbesöket *långt med bilder*

AKB

Trådstartare
Min tax har sedan i sommras haft utslag eller hur man ska säga på magen. Har varit hos två olika veterinärer med honom. Den ena tittade i två sekunder utan att ens ta på hunden och sa att det va eksem. Fick en cortisonsalva och allt skulle vara frid och fröjd. De jag smörjde på försvann, men dök upp på ett nytt ställe kort där efter. Gick till en annan veterinär och tog blodprov för att utesluta rävskabb, visade negativt. Hon föreslog att fortsätta med salvan.
Innan har han inte kliat sig eller slickat på utslagen, men har nu börjat göra det.
Har nu tid hos en tredje veterinär idag 15.15. För att nu jäklar har jag bestämt att gå till botten med det här.

Har ni förslag på vad det kan röra sig om. Såren är runda som ringorm, men det kan det inte vara, för då hade min andra hund fått det likaså jag och sambon. Ringorm sitter kvar på stället rätt länge, här har han torra skorviga sår ca 5 dagar, sen är de helt borta, men dyker upp på annat ställer nästa dag. Även fukteksem är uteslutet, då de är torra och han torkar fort på magen.
Så här ser de ut:

Stor som en enkrona
15870646.jpg

Stor som en femma
15870647.jpg

Massa små som knappnålshuvuden vid snutten
15870648.jpg

Sv: Nu börjar spåningen innan veterinärbesöket *långt med bilder*

Jag känner igen det där! Min gamla rottis hade något liknande ringorm, jag ska leta fram i hans vet. papper vad det stog att det var på honom.

Synd att det syns lite dåligt, för sista bilden ser ut som på min ena hund när han fick proteinutslag.

Men jag ska leta igenom min gamla hunds papper.
Återkommer.

Min valpis hade också såna dära på magen och på ena armbågen!!! Dermatit(Hudinfektion) sa vet. och jag fick en salva/gel vid namn Fuciderm att smörja med. Försvann direkt efter några dagars behandling och har inte återkommit.

Min vet. tog också skrapprov för att utesluta skabb och det kliade Inte på valpis iaf.

Mjällkvalster - Det är fruktansvärt vanligt och det jag kan se av bilderna ser ut som ganska typiska symptom. Jag råder dig definitivt till att behandla mot mjällkvalster (dvs bada hunden i t ex sebacil + sanera hemmet) innan ni börjar allergiutreda mm.

Nu har vi kommit hem.
Hudinfektion blev domen. Käka kefavet (antibiotika) i 20 dagar samt badas i Allerderms Etidermshampoo. 2 gånger i veckan i en månad.
Även Royal Canin skin support foder. Han åt RC tax foder innan. Men detta behövde han nog bara äta ett tag. Men vi får se, han fick smaka några pyller, och det gillade han. Han äter lite dåligt annars.
Vi skulle ge antibiotikan en chans nu en månad. Är det inte väck då så måste vi göra allergiutredning.

Vi skulle ge antibiotikan en chans nu en månad. Är det inte väck då så måste vi göra allergiutredning.
Jag upprepar mitt tidigare råd att behandla mot mjällkvalster innan ni går vidare om antibiotikan inte hjälper. Det är bra mycket enklare och billigare än en allergiutredning (som kanske inte ens ger reslutat).

Det ska jag göra. Men har du tips på hur man sanerar ett helt hem?

köp sån här tiguspray (finns receptfritt på apoteket) och spraya på dom ställen där hunden ligger ofta och som är svårt att tvätta, ta bort alla mattor och byt sängkläder (om hunen ligger i sängen) väldigt ofta! dammsug lite oftare än vanligt.

Jag upprepar mitt tidigare råd att behandla mot mjällkvalster innan ni går vidare om antibiotikan inte hjälper. Det är bra mycket enklare och billigare än en allergiutredning (som kanske inte ens ger reslutat).
Ok råd, mjällkvalser är vanligt o många hundar har det utan att få problem.
Men varför sebacil? Mitt råd är ngt spot-on preparat.
PL

Ok råd, mjällkvalser är vanligt o många hundar har det utan att få problem.
Men varför sebacil? Mitt råd är ngt spot-on preparat som ju har långtidsverkan.
PL

Jo det är sant att spot-on fungerar utmärkt. Däremot behövs det ju också något medel för att sanera hemmet. Jag är 'uppvuxen' med att använda Sebacil men det finns säkert andra preparat som fungerar lika bra.

Till ts: Tvätta allt som går att tvätta i maskin (dvs mattor, dynor och liknande), skura golv och alla ytor med Sebacillösning samt doppa i/spraya med lösning allt övrigt såsom borstar, koppel, skor, soffor mm. Var extremt noggrann för missar man något så kan ju allt arbete vara förgäves.

vid den här årstiden borde det räcka med att slänga ut madrasser och annat som inte går att tvätta? sedan finns ju tiguspray, det brukar ta död på det mesta.

jag vet inte vad sebacil tar, men advocate som jag använder mot skabb tar död på i stort sett samtliga parasiter, och finns dessutom för katt. ibland är det bra med multikillermedel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka