Nu börjar det komma in föl som är anmälda till ELITauktionen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Såg på ASVH:s hemsida att anmälda föl nu börjat att läggas ut.

http://www.asvh.se/auktion/auktion.htm

Det är fortfarande inte så många anmälda men vi får hoppas att det dyker upp många fler. :bow: Nu har man enligt flyinge.se ändrat uttagningskriterierna till att hälsa alla fölungar med minst 47 poäng välkomna!

Sista dagen för anmälan är dessutom förlängd till 2 september!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu börjar det komma in föl som är anmälda till ELITauktionen

Hoppas det anmäler sig fler, såg några riktigt fina i Fredags(Plönninge,Lejeby) två fick 48p den ena var e:Empire VDL och den med 49p på Lejeby var e:Figaro R. Jag ska ner på auktionen är det fler som ska ner?

K.L
Men det här är väl ändå typiskt svenska uppfödare. Först skriker ni att inget görs för att ni ska kunna sälja era föl, och när det väl görs det, ja då anmäls inga föl. Vad vill ni egentligen?
Det är ju inte farligt att sälja fölet på auktion, och blir budet för lågt går den att ropa hem igen, alternativt sätta ett lägstapris.
Det är inte heller farligt att summan blir offentlig, folk säljer hästar varje dag och bryr sig inte om ifall andra vet vad man fått. Och säljer du ett bra föl här kan det vara inköpsporten till flera affärer längre fram.
Det lär ju inte bli fler auktioner om uppfödarna är för slappa/rädda eller vad det nu kan vara att anmäla sina föl.
Trodde ni att ASVH skulle ordna bussresor för hugade spekulanter och åka runt i landet och knacka dörr och se om någon har något föl till salu? Dvs ni kan ligga på sofflocket tills det knackar på er dörr?

Jag tror vare sig vi uppfödare är rädda eller slappa och rent principiellt har jag ingenting emot att sälja på auktion.

Men...det känns inte värt det att behöva åka totalt kanske 70-80 mil med föl och nydräktigt sto till en auktion som är förlagd i samband med det allra första Riksfölstillfället. Det är en alldeles förlång resa för att resa över dagen om tanken är att fölet skall orka visa upp sig...och det känns alls inte lockande att behöva stalla upp sto och föl.

Tyvärr brukar Riksföl inte locka speciellt många fler åskådare än de "närmast sörjande". Som om inte detta var nog ligger autkionen i tiden på samma dag som man anordnar elitfölsauktionen för Danskt Varmblod, vilket jag tror gör att möjligheterna till att få ett framgångsrikt arrangemang tyvärr är i det närmaste obefintliga.

Jag tror att det är ett stort misstag att lägga auktionen i samband med Riksfölsbedömningarna och därmed inte ha tid eller möjlighet att - såsom sker på Danskt Varmblods hemsida - hinna få med utförliga presentationer med bilder och video av de anmälda fölen.

Håller med Pisan, skulle aldrig åka de 30 mil vi har ner till Flyinge för en fölauktion, om jag så hade en 54-poängare hemma (ingen risk iofs när man avlar hoppföl....)

De flesta av oss små uppfödare har inga lastbilar att lasta in sto och föl i utan det blir att lasta ett sto med nu ett ganska stort föl i en transport och sedan transportera dom i fyra-fem timmar. Hur pigga är dom sedan?

Så Elitfölauktion på Flyinge är något för Skånes uppfödare i bästa fall.

Lite sent att ändra lägsta gränsen för deltagande nu...
Vårt föl som är till salu fick ju 47 p och jag hade tidigare lite funderingar på att kanske anmäla honom om han fick 48 p eller därröver. Men så fick han 47 p och jag slog de tankarna ur hågen. Nu funkar det inte så bra att åka nästa helg och det är ju inte så att man åker de ca 35 milen enkel resa bara så där i en handvändning med sto och föl. Lite planering krävs ju... :crazy:

Håller med någon annan som skrev om att det vore bättre att ha lite mer tid att förbereda och kunde lägga in videos osv. Då tror jag att man skulle få dit fler köpare.

Lite sent att ändra lägsta gränsen för deltagande nu...
Vårt föl som är till salu fick ju 47 p och jag hade tidigare lite funderingar på att kanske anmäla honom om han fick 48 p eller därröver. Men så fick han 47 p och jag slog de tankarna ur hågen. Nu funkar det inte så bra att åka nästa helg och det är ju inte så att man åker de ca 35 milen enkel resa bara så där i en handvändning med sto och föl. Lite planering krävs ju... :crazy:

Håller med någon annan som skrev om att det vore bättre att ha lite mer tid att förbereda och kunde lägga in videos osv. Då tror jag att man skulle få dit fler köpare.
Jag förstår hur du menar! Det blir alltid lite barnsjukdomar såhär i början när man drar igång något nytt.

Hoppas att dem ändå får in fler anmälningar så att auktionen blir av nu. Jag tycker att det är kul att det anordnas.

Tänk att så få föl är anmälda och ändå är två föl undan ston som heter Lavendel.

Ointressant kanske men ändå en gemensam nämnare.

:confused::grin:
Vad har det med saken att göra:rofl:

Tycker tanken med fölauktionen är bra o kan den få samma publik o respons som i tyskland eller Danmark i framtiden så är det kanon.
Men jag kan hålla med om att det känns lite oigenomtänkt i dagsläget.
En onlinekatalog med filmsnuttar o bilder o fakta om stofamilj osv kunde vara intressant o intressehöjande.
Kan även förstå att den ligger i skåne då det kan locka köpare från andra länder men det är som sagt väldigt långt att köra en fölunge o ev dräktigt sto om man bor norrut.
Svårt att få det bra för alla...

Det har kommit in en massa anmälningar i helgen, som inte har hunnit registreras pga helg och asvh/flyinge varit lediga, tror att det kan bli ca 20 föl totalt om vi har tur...

Det är ju tråkigt att det krockar med andra arrangemang men så kommer det nog alltid att vara...

Huvudsaken är att arrangemanget blir av och att vi får en början någonstans!:)

K.L
Men det här är väl ändå typiskt svenska uppfödare. Först skriker ni att inget görs för att ni ska kunna sälja era föl, och när det väl görs det, ja då anmäls inga föl. Vad vill ni egentligen?
Det är ju inte farligt att sälja fölet på auktion, och blir budet för lågt går den att ropa hem igen, alternativt sätta ett lägstapris.
Det är inte heller farligt att summan blir offentlig, folk säljer hästar varje dag och bryr sig inte om ifall andra vet vad man fått. Och säljer du ett bra föl här kan det vara inköpsporten till flera affärer längre fram.
Det lär ju inte bli fler auktioner om uppfödarna är för slappa/rädda eller vad det nu kan vara att anmäla sina föl.
Trodde ni att ASVH skulle ordna bussresor för hugade spekulanter och åka runt i landet och knacka dörr och se om någon har något föl till salu? Dvs ni kan ligga på sofflocket tills det knackar på er dörr?

Jag tror faktiskt som Pisan säger att det är nog ffa avståndet som får folk att backa, själv skulle jag inte alls ha ngt emot att deltaga med det föl jag har kvar att sälja men det finns inte en plan i världen att jag skulle ens fundera på att ta mig dit med föl o dräktigt sto. Har fått ett föl uttaget till Elitauktionen i Verden 2006 och ett i år som dock såldes till Sverige strax efter uttagningen men jag tycker det är toppen att det kommer igång auktioner i Sverige (bara det är kvalitet!!! på det som säljs!) sen får jag väl skylla mig själv som flyttat från skåne till norrbotten :rofl:(allt envisas ju med att ske söder ut:devil:...) får väl köra upp föl från tyskland i stället... det är ju mkt närmare...:p men hittills har de varit sålda innan de är en mån gamla (vilket jag INTE klagar över...)

Liknande trådar

C
Avel Jag tycker at det är roligt att det är mycket på gång i avelsverige som knyter samman aveln och sporten! :bow: Jag tänker på dem två nya...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 244
Senast: clownen
·
C
Avel Kopierat från tidningenridsport.se ASVH och Flyinge ordnar elitfölauktion " I anslutning till Riksfölutställningen på Flyinge...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10