Nu blir jag snart galen....

A

annie_91_

Det började innan jul med att min häst blev förkyld med hosta och snuva. Hon fick medicin och order om att vila. Sånt kan ju vara långdraget så jag har väntat med tålamod. Efter ett par månader var hon fortfarande inte bra så jag bokade tid på djursjukhuset. De var nere i hennes hals och lungor och tittade. Det visade sig att hon fortfarande hade slem kvar i lungorna och tecken på att hon har haft en ordentlig inflammation. Det blev mer medicin, ungefär samma sort som förra gången.
Nu har det gått ytterligare en månad och förkylningen verkar vara över men det går inte att rida henne. När man ber henne trava blir hon jätte glad och travar några steg, sen tvär stannar och tar ner huvudet till marken. Sen är det omöjligt att få henne i trav igen. I bland går det inte att trava alls, i bland går det en liten stund.
Nästa fredag ska jag till djursjukhuset igen för en ordentlig utredning. :(Vad tror ni??

Sv: Nu blir jag snart galen....

Är det ingen som har en fundering??

Visst finns det funderingar men vettigast är väl att du får invänta nya vet.tiden och höra vad man finner där. Möjligen att hästen känner sig så pass orkeslös att den inte orkar hålla igång sig än och att du får lugna dig med travinslag. Skritta och ta lugna promenader tills du ser att hästen själv börjar piggna på sig och trava av egen maskin.

Jag har själv haft en långvarig virusinfektion som gjort att orken fullständigt försvunnit i flera veckor. Det kan ta tid;)

Ja..jag får göra så. Men hon är pigg och vill gärna göra saker. Om man promenerar och ber henne trava blir hon jätte glad och "rusar" i väg...Det gör mig förvirrad. Likaså om man släpper henne lös i ridhuset, vissa dagar springer hon som en galning, andra dagar står hon helt stilla...

Som sagt...invänta besked från vet. Virus kan påverka hästen (och allt annat levande som vi o.s.v.) så att den mår bättre ena dagen för att sen vara sämre nästa. Viktigt att man inte begär för mycket om det föreligger en virusinfektion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross