Nu blev jag deprimerad

Kilauea

Trådstartare
Lagottons HD- och AD-resultat har kommit på nätet (innan jag fått det på posten :confused: ). Hon har C på höfterna och fria armbågar.
Jag vet att hundar med grad C kan leva helt normala liv, men jag ville ju ha en frisk hund ju :cry: .
Berätta om era C (eller värre) hundar och vilket bra liv de har trots det. Och kanske lite vad ni sysslar med för aktiviteter.
Jag har ju tänkt köra agility med henne, men nu vet jag inte om jag vågar :( .
Hon far ju fram rätt vilt i vanliga fall över stock och sten, så hindra henne från att hoppa varken kan eller vill jag. Hon måste ju ha ett hundliv ju!

Sv: Nu blev jag deprimerad

Det hör väl till vanligheten att röntgenresultatet läggs ut på nätet först.

Vad gäller HD C vet jag några hundar som lever helt obehindrat med det. En labbe jag känner kan påverkas ibland efter ansträngning, bli lite stel och så. Men jag har ingen aning om det är kopplat till höftlederna, ägaren tror dock det och försöker tänka på att inte anstränga hunden onödigt hårt - cykling, vilda lekar mm.

Vad gäller agility - brukar inte gränsen rekommenderas vid C? Har för mig det...

Trist att beskedet inte var toppen. Men tänk såhär: Det behöver inte betyda någonting, många hundar går omkring med HD-status C. Hoppas din hund är en av de "lyckliga" som aldrig kommer märka av det.

en lagotto är ju inte någon stor och tung ras. frågan är om det kommer märkas så mycket?

Jag vet flera som röntgat om och fått B. Hur mycket lugnande fick hon? Och vad?

Hon fick domitor och torbugesic, 0,1 ml / 10 kg kroppsvikt av varje.

Omröntgen vet jag inte om det är nån idé. Hon är så pass musklad hon kan bli.

Agilityn borde knappast vara ett problem. Lotus, som vann agility-VM 2000 har se på höfterna. Han är 10 år idag och tävlar fortfarande, var med i landslagsuttagningarna i år.

När jag röntgade min yngsta för inte så längesen, så röntgades hennes bror också. En hund som är ordentligt musklad och tränas en hel del.
Men, det vi reagerade på var att de fick sprutorna samtidigt. De tog in min tik först. Och de tog lång tid på sig. När det var hanens tur så var han helt "borta" och han var svår att få att ligga rätt. Men tillslut fick de en väldigt bra bild där han låg perfekt.
Han fick C. Då röntgades han om direkt (efter ett par veckor) där han inte fick så hög dos och där han gick in själv till röngen. Då fick han B.

Skulle jag få C nån gång på mina hundar, så skulle jag helt klart röntga om. Eftersom chanasen finns att de får B, så skulle jag göra det. Få de C en andra gång, så skulle jag acceptera resultatet.

Jag vet så många som fått C, och sen röntgat om direkt och sen fått B, så då har det inte haft med muskler att göra. Jag kommer hädanefter vara väldigt noga med var jag röntgar och vad och hur mycket de får i sin spruta.

För det första så hade jag röntgat om. Min uppfödares ena hund fick också C som ung, rötgades om när hon var 2 år och hade då A....

För det andra, jag vet många hundar som har C-höfter som lever ett fullständigt normalt liv där dysplasin inte ens märks, så det är nog inga problem med det. Ni kan fortsätta träna agility, sjäv tillåter jag hundar med höftledsfel, bara ägaren vet om det och kan lägga upp träningen efter det.

Hade en tjej med en collie som hade dåliga höfter, tror det var en D och en C, om inte värre. Hon resonerade som så att hon tränade på med honom i agility och lät honom ha kul och leva livet och tog hellre bort honom efter halva hans liv, bara han har levt ett liv. Det tyckte jag verkade som sunt tänkande, vad jag vet lever han idag fortfarande utan problem.

//E

Hon var så otroligt nervös att hon fick sprutan, fick gå tillbaka till bilen och somna och sen bar jag in henne. När hon märkte att vi kom in igen så började hon sprattla, så vi var två som höll på höftbilden (jag i fram, en anställd bakbenen) och sammanlagt tre på armbågsbilderna (en bakbenen, jag i fram och en benet som skulle röntgas). Så hon var rätt så vaken...

Jag vet att det är ett bra ställe att röntga på då det är det stora djursjukhuset här.

lady_vip skrev:
Hade en tjej med en collie som hade dåliga höfter, tror det var en D och en C, om inte värre. Hon resonerade som så att hon tränade på med honom i agility och lät honom ha kul och leva livet och tog hellre bort honom efter halva hans liv, bara han har levt ett liv. Det tyckte jag verkade som sunt tänkande, vad jag vet lever han idag fortfarande utan problem.

//E
Känner lite så också, nu när lugnet lagt sig :crazy: . Hon måste ju ha ett bra hundliv, annars kan jag ju ta bort henne redan nu. Men vi kanske kan skippa tanken på tävling och istället lägga upp träning mer på slalom, balanshinder och tunnlar än hopp!

Jag tycker du förstorar det hela. C behöver inte alls betyda att hunden får ont. Jag är helt övertygad om att du kan låta hunden leva ett normalt liv, men både träning och tävling om du vill det.

Bor i Uppsala.

Det känns bara så trist att få ett sånt resultat, alla vill vi ju ha hundar med fria höfter, eller?

Jag hade röntagat om iallafall. Om inte annat även för uppfödarens skull.
Och vem vet. Hon kanske fått CB, och då blir det ju automatiskt det sämsta som blir resultatet.
Min hade AB, men det blev B i pappren.
Men det ser du ju när du får ditt resultat på posten.
Vad jag menar är att skulle hon tex fått cb, då är det ju nära tillhands att kunna få B.

Hm, undrar vem jag blandar ihop dig med :D

Jag borde ju få resultatet imorgon!

Jadu, jag vet inte vem jag skulle kunna vara, så vitt jag vet är jag den enda jag känner till med lagotto här (var nån annan förut, innan jag fick min).

I och med blåsljudet som upptäcktes så vill jag inte sedera "i onödan" - och i och med att hon är så otroligt stressad där också. Möjligtvis på en mindre klinik då....Hon brukar inte vara så stressad, men just där (utan anledning)....

Det har nog inte med just lagotto att göra.
Jag har kanske bara fått för mig att du bor där.

Men nu ska jag uppdatera hjärnan (fast det är inte lätt).
Hemlig=Uppsala :)

Jag tycker inte att du ska bry dig om att röntga om. Uppenbarligen var hon inte hårt sederad eller dåligt musklad, vilket är det som kan påverka resultaten i negativ riktning. Jag tycker inte heller att du ska begränsa dig inom agilityn. Lagotton är en relativt liten ras och kommer med största sannolikhet inte att påverkas av ett C. Det du kan göra är att se till att hon hålls bra musklad och i lagom hull. Se till att motionen inte blir monoton (typ cykling på asfalterad väg) utan välj hellre simmning, kuperad terräng i skog och mark, snö etc.

Vår springer med ettor på höfterna (motsvarar ungefär C) har inga restriktioner i livet förutom hull och cykelmotion. Det enda hon tycker är nedrigt med det är hullet....Hon skulle vilja äta jämt ;)

Vet många jakthundar med HD-C som jagar precis som vanligt och inte visar minsta symptom varken under jakten eller efter. Och under jakt påfrestas kroppen rätt så rejält!

Jag skulle röntga om hunden om jag var du och blir det då C igen så då får du acceptera det. Jag vet dock dem som fått först C och sedan A när dom röntgat om :eek:

Om jag var du skulle jag köra på som vanligt och mest troligt kommer du inte att märka av HD:n på din hund!

Enligt pappret jag fick på posten idag så har hon C på höger höft, B på vänster :bump: ....
I och med blåsljudet är jag inte säker på att jag vill röntga om - och hon ska dessutom inte avlas på. Jag ska ta mig en riktig funderare om det här, prata med "min" vanliga veterinär också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit deprimerad i minst 10 år. Jag förstår inte varför jag inte kan bli bättre. I grunden har jag egentligen ett bra liv...
Svar
16
· Visningar
2 157
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 400
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras