Nu behöver jag hjälp, SITS!!!

H

Havregryn

Eftersom jag ej kan rida för tränare varje dag så måste jag få lite tips om vad som kan hjälpa...

Mina två största pproblem är att jag gärna vinklar höger hand neråt, så att tummen åker åt sidan och det anda är att jag gärna petar min tår utåt.

Hur ska jag kunna fixa detta???

Sv: Nu behöver jag hjälp, SITS!!!

rid med ett rispö i händerna. Alltså du håller ridpöt mellan händerna och håller fast det med tummen om du förstår hur jag menar.
Typ såhär:
*= dina händer ---= ridspö

*----*

lätt sagt:
knyt händerna och ha tummen rakt upp (tummen upp typ), lägg ridspöt på den knutna handen dvs på det ihoprullade pekfinget, och kläm fast det med tummarna..

Aha det ska jag testa-... Tackar =P

Till händerna är ridspömetoden jättebra!

När det gäller fötterna, så sätt dem rätt i stigbyglarna och rid. Bestäm att du ska kolla av att du håller dem rätt ofta, kanske vid varannan bokstav på ridbana och var 30:e meter ute. Var noga, nöt in den korrekta positionen, även om din övriga ridning blir sämre under en period. Tänk så att det blir lite sämre nu för att sen bli ännu bättre än innan när du fått ordning på sitsproblemen.

Tack så mkt, det ska jag testa med benen...

Ofta när tårna pekar ut så kan det bero på att man har vridit om hela benet. Jag brukar försöka vrida om mina lår så att de ligger rätt och då kommer automatiskt tårna att följa efter...

Pansi skrev:
När det gäller fötterna, så sätt dem rätt i stigbyglarna och rid. QUOTE]

Hur ska fötterna igentligen sitta i stigbyglarna, ska stigbygeln ligga vinkelrät mot fotens längd (om ni förtår vad jag menar), eller ska den ligga lite snett, har noterat att stödet på ridstövlarna och bootsen tycks ligga snett?

Enligt skolboken ska det vara som du säger, om du tänker att det raka strecket
är foten och ettan är stigbygeln: -----1--

Svårt att förklara, är du med på hur jag menar. Sen håller man nog lite till mans foten snett i stigbygeln, alla har ju inte långa välsvarvade dressyrben :angel:

Att tårna pekar utåt kan sbero på spänningar i andra delar av kroppen. har det problemet med min högerfot och det beror påa tt jag sitter snett. jag skjuter bak min höger axel för mkt vilket gör att jag viker mig i sidan...det blir spänning i kroppen som fortplantar sig ned till fotleden eftersom jag låser min höger höft.

händerna är något du får kämpa med... kan dock ha o göra med spännignarna som troligen finns i din kropp

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar