Nu behöver jag er hjälp - hovproblem...

Cyllene

Trådstartare
Hon är ganska halt på rakt spår - men betydligt mer halt på böjt spår vänster varv.

Smärtan är lokaliserad till hoven. (Böjprov plus bedövn av kota släckte inte hältan plus reagerar mycket när man klämmer hoven m tång.)

Hon blev halt förra lördagen. På morgonen varm m puls men ohalt, på kvällen rejält halt.

I fredags var vi på klinik. De trodde det kunde bero på ett sömtryck. Tog av skon och gipsade och hoppades att hon skulle bli bättre tills idag. Det är hon inte.

Istället har hon blivit allmänpåverkad. Hängig och ligger ner. Mer halt. Ingen feber.

Hon är röntgad och det finns inga frakturer. Hoven är hel fin och torr, det finns inget som tyder på hovböld utifrån. Hovslagaren på kliniken har karvat lite i kanter men inget...

Så vi fick åka hem igen och ska höra av oss i slutet av veckan.

MEN hon har ONT!!

Finns det något man kan göra för att skynda på en ev böld? Våtvarma omslag? Rörelse? Nu går hon i ridhuset ett par tim/dag men rör sig inte gärna. Detta är INTE normalt för denna i vanliga fall spralliga häst...

Tacksam för alla idéer.

/C

Det är denna häst det handlar om: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=478550&highlight=otursf%E5gel

Sv: Nu behöver jag er hjälp - hovproblem...

Har ni kollat längre upp?? Kan det inte sitta nån annanstans? Bedövade ni alla kotor eller bara den hon var öm?

Finns det något man kan göra för att skynda på en ev böld?
En mycket effektiv metod för att dra ut hovbölder och annat skit som kan ha kommit in i hoven är att sätta hoven i en hink varmt vatten med en näve salt upplöst i det. Man ska göra det så många gånger om dan man hinner, och hästen ska stå där så länge det är möjligt.

Hon är verkligen jätteöm i hoven när man visiterar den, så jag tror inte det sitter någon annanstans...

Men det är bara kotan på det halta benet som bedövats.

Det skadar ju inte att lägga jodopaxomslag om det nu skulle vara en hovböld. Nu har ni ju röntgat hoven, men annars skulle det ju kunna vara hovbensrotation.

Hoppas iaf att din häst snart blir frisk, ni har haft mycket "otur"!

Instämmer att röntgen kan vara lämpligt om inget händer på ett tag men det är ffa hovbensfraktur som är diffdiagnosen.
PL

Stengalla...
Alltså en rejäl blödning i hoven, blir som en "blånagel" ungefär. Fruktansvärt ömt, symptom som en hovböld, men man hittar ingen böld. Man bör dessutom undvika att öppna dessa blödningar, då de är "sterila", risken för infektioner är stor. Men kan man lokalisera området så kan man karva bort lite horn runtomkring så att området avlastas lite.

Vi hade en sån häst inne när jag gjorde hovispraktiken på Ultuna. Hästen var rejält halt och ingen hittade någonting. Smärtan lokaliserades med scint, men inget hittades ändå.. Men några veckor/månader (minns inte) senare hittade man spåren efter en JÄTTEblödning, och gåtan hade fått sitt svar.

Hur är det med strålben, strålbensbursa och ligamenten som finns i hoven? Skulle skador på dem kunna ge liknande symtom?

Om strålben och strålbensbursa är inblandade så brukar de "gå på tå" (det avlastar smärtområdet lite: tån sätts ner före trakten, som oftast inte belastas så hårt) och det ger oftast inte så stora smärtor. Eller de blir inte jättehalta av det i alla fall. "Strålbenshästar" brukar ju mest vara diffust halta och de reagerar inte på visitertång. Har sett häst med frakturerat strålben och visst var han halt, men inte överdrivet.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: Centaur
·
Hästvård Hur hade ni gjort? Fredags morse: Hästen blockhalt, antar att det rör sig om en hovböld eftersom det är precis samma förlopp som...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: keilir
·
Hästvård För nåra veckor sedan märkte vi att min valack var halt. Han va 1 grads halt utan böjprov på vänster fram och ½ grad på höger fram...
Svar
2
· Visningar
2 589
Hästvård Har precis köpt en ny häst. Har haft honom i tre veckor. Allt var frid och fröjd första veckan. Måndag v. 2 blev han blockhalt v. fram...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 515
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar