Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

gylle

Trådstartare
Styrkt av framgången med elcentralen i ridhuset, bestämde jag mig nu för att nu är det dags att ta tag i vissa problem med elen i hästlastbilen.

Problem nr1 som är väsentligast.
Har ett extra batteri som är seriekopplat med bilens batteri, är inkopplat ett skiljerelä mellan dessa båda.
Båda batterierna är nybytta och alltså helt fräscha.
Dock laddar inte extrabatteriet upp sig som det skall vilket ställer till med en hel del problem då något är så lustigt kopplat (problem nr 2) att det inte räcker att slå till tändningen för att få ljus i hästdelen utan man måste starta motorn (lasta med motorn igång är inte helt enkelt på ej resvana osäkra hästar). Likadant om man står på tävling i mörker och behöver tända så får man gå och starta motorn ?
Vi har bara haft bilen sedan i våras och pga skador använt den väldigt lite, men jag är 99% säker på att jag när vi tittade på den bara kunde sticka in handen och slå på lamporna i hästdelen på en kontakt i förarhytten utan att starta motorn. Även när jag har laddning på extrabatteriet idag kan jag inte bara gå in och använda dessa knappar utan att först slå till tändningen, har jag bara tändningen på medans jag slår till tex ljuset så fortsätter det sedan att vara tänt tills extrabatteriet dör, vilket det gör mystiskt snabbt nu vilket visar att det inte laddar upp sig helt när vi kör. Likadant måste jag slå till tändningen för att kunna sätta igång webaston vilket jag är 99% säker på att jag inte behövde tidigare.

Problem nr 3 jag klurar över är att jag skulle vilja sätta en strömbrytare till i alla fall vissa av lamporna i hästdelen vid bakdörren i den samma för att enkelt kunna tända och framförallt släcka om man fixar igjordning hästen på kvällen och slippa ta sig in till förarhytten mellan bilarna med hästen i släptåg.
Dock är det ju klurigt kopplat dels finns det två lägen halvtänt eller heltänt i skåpet (olika antal tända lampor), dels är det då kopplat att med motorn igång är det alltid tänt, men med enbart extra batteri igång så finns två olika knappar att välja på i förarhytten (hel eller halvtänt), dock har vi då det knepiga som jag tror är nytt att jag först måste slå till tändningen för att kunna använda dessa knappar.... Så då är den frågan jag kört fast i var tusan skall jag koppla in mig för att få en fungerande strömbrytare där bak ?
(Känns väldigt lockande att dra tex två helt nya separata lampor med egen strömbrytare från extra batteriet (när man fått det att funka som det skall) dock är redan hästedelen väldigt proppad med installerade lampor så känns lite knasigt.

En fundering om att batteriet laddar dåligt, kan det påverka om extrabatteriet har dålig jord ? (Det första jag fick syn på nämligen när jag började rota nere i lådan allt detta är inkopplat var att hela knippan med jordsladdar till alla extrasaker är inskruvade i väggen ut i chassit dock rakt under en läcka som finns från där man fyller på vattentankarna vilket gör att där är lite småkletigt precis vid alla jordsladdar, kan det vara så enkelt att detta kan vara hela problemet med laddningen ?

HELP pleeeease !!!
 
Sv: Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

Styrkt av framgången med elcentralen i ridhuset, bestämde jag mig nu för att nu är det dags att ta tag i vissa problem med elen i hästlastbilen.
Frågorna är väldigt svåra, eller omöjliga, att hjälpa till med utan att ha bilen framför sig. Men rent allmänt är installationer med flera batterier svåra att ladda respektive konsumera jämnt fördelat, det kräver att kabelförluster är lika stora, att batterierna är av samma typ och i samma kondition m.m. Bäst fungerar det med någon typ av åtminstone halvsmart elektronisk reglerutrustning, av samma typ som används i fritidsbåtar och stora husbilar.
(Sedan är väl extrabatteriet inte seriekopplat med huvudbatteriet...? Eller menar du att lastbilen har 24-voltssystem med dubbla 12 V batterier och du använder det ena av dem till 12 V belysning?)

Och ja, oantastlig jordning är helt vital för både laddning och förbrukning.
 
Sv: Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

Frågorna är väldigt svåra, eller omöjliga, att hjälpa till med utan att ha bilen framför sig. Men rent allmänt är installationer med flera batterier svåra att ladda respektive konsumera jämnt fördelat, det kräver att kabelförluster är lika stora, att batterierna är av samma typ och i samma kondition m.m. Bäst fungerar det med någon typ av åtminstone halvsmart elektronisk reglerutrustning, av samma typ som används i fritidsbåtar och stora husbilar.
(Sedan är väl extrabatteriet inte seriekopplat med huvudbatteriet...? Eller menar du att lastbilen har 24-voltssystem med dubbla 12 V batterier och du använder det ena av dem till 12 V belysning?)

Och ja, oantastlig jordning är helt vital för både laddning och förbrukning.

Det är ingen stor lastbil utan en Renault Master så allt går på 12 V även motorn. Så jo de är seriekopplade och så då med ett skiljerelä som stryper bort motorns batteri när tändningen inte är till.
Båda batterierna är som sagt bytta för några månader sedan då bägge var klart dåliga vid köpet, motorns först då bilen helt enkelt inte startade samtidigt kopplade vi då in ett löst batteri vi köpt ett år tidigare för att ha som starthjälp till traktorn (mkt lite använt och hållts fullladdat hela tiden så helt fräscht) när det då bara tömde sig så trodde vi ju dock att det trots allt var det som var dåligt och köpte därför ytterligare ett nytt extrabatteri denna gång ett "marin och fritids SMF batteri" just för att det tål bättre att bli urladdat än de vanliga. Har inte hundra minne men tror att bilens är ett 96Ah och extrabatteriet är 86Ah, båda alltså bara någon månad gamla, båda underhållsfria.

Ang jordningen skulle det alltså kunna vara hela förklaringen om det har läckt in på jordkablarna ? Blir till att borra ett nytt hål på lite smartare ställe än just på det enda ställe man faktiskt ser att det läcker ibland, smart placering med andra ord....
 
Sv: Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

Det är ingen stor lastbil utan en Renault Master så allt går på 12 V även motorn. Så jo de är seriekopplade och så då med ett skiljerelä som stryper bort motorns batteri när tändningen inte är till.
OK, då förstår jag! Men menar du då att bilens ordinarie generator laddar över båda de seriekopplade batterierna? Det låter litet osannolikt, eller ogenomtänkt, eftersom laddningen över den 24 V-krets som batterierna utgör behöver ske vid åtminstone 26-28 V vilket originalgeneratorn förstås inte ger. Eller hur får extrabatteriet laddning?
Samtidigt är det alltså väldigt svårt att balansera laddningen mellan två seriekopplade batterier av olika typ och kondition. Något i stil med den HÄR eller HÄR eller HÄR eller HÄR eller HÄR är nästan en förutsättning och då kopplas batterierna inte i serie utan i princip parallellt.
Ang jordningen skulle det alltså kunna vara hela förklaringen om det har läckt in på jordkablarna ?
Ja, oavsett hur laddning/frånskiljning är löst så är bra jordning en förutsättning för att något öht ska kunna fungera. Börja i den änden, det behöver ju åtgärdas hur som helst. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

Låter som ett rejält spänningsfall iom att generatorn måste ladda för det skall funka,ger ca 15V.
Kolla alla anslutningar och jordningar,sedan rekeomenderar jag en laddningsregulator till extrabatteriet med en diod mellan batterierna.
 
Sv: Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

Bilen är "proffs" byggd av VAAB (vägassistans), och det är de som kopplat in denna extrautrustning med extra batteri (kostade tydligen en rejäl slant som tillval när den byggdes), så det borde ju vara korrekt gjort från början.
Får väl ta och ringa dem i morgon och höra hur det egentligen är inkopplat.
 
Sv: Nu behöver jag elkunnig igen dock nu 12v bilström

Får väl ta och ringa dem i morgon och höra hur det egentligen är inkopplat.
Ja det låter som en bra idé, med litet tur kan du kanske få ett elschema (om du inte redan har det) där påbyggnaderna ingår. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp