gylle
Trådstartare
Styrkt av framgången med elcentralen i ridhuset, bestämde jag mig nu för att nu är det dags att ta tag i vissa problem med elen i hästlastbilen.
Problem nr1 som är väsentligast.
Har ett extra batteri som är seriekopplat med bilens batteri, är inkopplat ett skiljerelä mellan dessa båda.
Båda batterierna är nybytta och alltså helt fräscha.
Dock laddar inte extrabatteriet upp sig som det skall vilket ställer till med en hel del problem då något är så lustigt kopplat (problem nr 2) att det inte räcker att slå till tändningen för att få ljus i hästdelen utan man måste starta motorn (lasta med motorn igång är inte helt enkelt på ej resvana osäkra hästar). Likadant om man står på tävling i mörker och behöver tända så får man gå och starta motorn ?
Vi har bara haft bilen sedan i våras och pga skador använt den väldigt lite, men jag är 99% säker på att jag när vi tittade på den bara kunde sticka in handen och slå på lamporna i hästdelen på en kontakt i förarhytten utan att starta motorn. Även när jag har laddning på extrabatteriet idag kan jag inte bara gå in och använda dessa knappar utan att först slå till tändningen, har jag bara tändningen på medans jag slår till tex ljuset så fortsätter det sedan att vara tänt tills extrabatteriet dör, vilket det gör mystiskt snabbt nu vilket visar att det inte laddar upp sig helt när vi kör. Likadant måste jag slå till tändningen för att kunna sätta igång webaston vilket jag är 99% säker på att jag inte behövde tidigare.
Problem nr 3 jag klurar över är att jag skulle vilja sätta en strömbrytare till i alla fall vissa av lamporna i hästdelen vid bakdörren i den samma för att enkelt kunna tända och framförallt släcka om man fixar igjordning hästen på kvällen och slippa ta sig in till förarhytten mellan bilarna med hästen i släptåg.
Dock är det ju klurigt kopplat dels finns det två lägen halvtänt eller heltänt i skåpet (olika antal tända lampor), dels är det då kopplat att med motorn igång är det alltid tänt, men med enbart extra batteri igång så finns två olika knappar att välja på i förarhytten (hel eller halvtänt), dock har vi då det knepiga som jag tror är nytt att jag först måste slå till tändningen för att kunna använda dessa knappar.... Så då är den frågan jag kört fast i var tusan skall jag koppla in mig för att få en fungerande strömbrytare där bak ?
(Känns väldigt lockande att dra tex två helt nya separata lampor med egen strömbrytare från extra batteriet (när man fått det att funka som det skall) dock är redan hästedelen väldigt proppad med installerade lampor så känns lite knasigt.
En fundering om att batteriet laddar dåligt, kan det påverka om extrabatteriet har dålig jord ? (Det första jag fick syn på nämligen när jag började rota nere i lådan allt detta är inkopplat var att hela knippan med jordsladdar till alla extrasaker är inskruvade i väggen ut i chassit dock rakt under en läcka som finns från där man fyller på vattentankarna vilket gör att där är lite småkletigt precis vid alla jordsladdar, kan det vara så enkelt att detta kan vara hela problemet med laddningen ?
HELP pleeeease !!!
Problem nr1 som är väsentligast.
Har ett extra batteri som är seriekopplat med bilens batteri, är inkopplat ett skiljerelä mellan dessa båda.
Båda batterierna är nybytta och alltså helt fräscha.
Dock laddar inte extrabatteriet upp sig som det skall vilket ställer till med en hel del problem då något är så lustigt kopplat (problem nr 2) att det inte räcker att slå till tändningen för att få ljus i hästdelen utan man måste starta motorn (lasta med motorn igång är inte helt enkelt på ej resvana osäkra hästar). Likadant om man står på tävling i mörker och behöver tända så får man gå och starta motorn ?
Vi har bara haft bilen sedan i våras och pga skador använt den väldigt lite, men jag är 99% säker på att jag när vi tittade på den bara kunde sticka in handen och slå på lamporna i hästdelen på en kontakt i förarhytten utan att starta motorn. Även när jag har laddning på extrabatteriet idag kan jag inte bara gå in och använda dessa knappar utan att först slå till tändningen, har jag bara tändningen på medans jag slår till tex ljuset så fortsätter det sedan att vara tänt tills extrabatteriet dör, vilket det gör mystiskt snabbt nu vilket visar att det inte laddar upp sig helt när vi kör. Likadant måste jag slå till tändningen för att kunna sätta igång webaston vilket jag är 99% säker på att jag inte behövde tidigare.
Problem nr 3 jag klurar över är att jag skulle vilja sätta en strömbrytare till i alla fall vissa av lamporna i hästdelen vid bakdörren i den samma för att enkelt kunna tända och framförallt släcka om man fixar igjordning hästen på kvällen och slippa ta sig in till förarhytten mellan bilarna med hästen i släptåg.
Dock är det ju klurigt kopplat dels finns det två lägen halvtänt eller heltänt i skåpet (olika antal tända lampor), dels är det då kopplat att med motorn igång är det alltid tänt, men med enbart extra batteri igång så finns två olika knappar att välja på i förarhytten (hel eller halvtänt), dock har vi då det knepiga som jag tror är nytt att jag först måste slå till tändningen för att kunna använda dessa knappar.... Så då är den frågan jag kört fast i var tusan skall jag koppla in mig för att få en fungerande strömbrytare där bak ?
(Känns väldigt lockande att dra tex två helt nya separata lampor med egen strömbrytare från extra batteriet (när man fått det att funka som det skall) dock är redan hästedelen väldigt proppad med installerade lampor så känns lite knasigt.
En fundering om att batteriet laddar dåligt, kan det påverka om extrabatteriet har dålig jord ? (Det första jag fick syn på nämligen när jag började rota nere i lådan allt detta är inkopplat var att hela knippan med jordsladdar till alla extrasaker är inskruvade i väggen ut i chassit dock rakt under en läcka som finns från där man fyller på vattentankarna vilket gör att där är lite småkletigt precis vid alla jordsladdar, kan det vara så enkelt att detta kan vara hela problemet med laddningen ?
HELP pleeeease !!!