Nu är tiden snart inne....

Sv: Nu är tiden snart inne....

Hej!

Skickar massor med tröstkramar och säjer som någon annat- det känns bättre när man väl bokat allting.

Jag tog bort min älskade pålla för 2 år sen, hon bultades och kördes iväg samtidigt. Killen som gjorde det var mycket proffsig och förstående. Jag hade inte tänkt hålla själv, men när vi väl stog där kände jag att jag inte hade nåt val. Pållan var väldigt lugn och hann nog inte märka alls vad som hände och jag fick någpn minut att säja farväl innan hon avblodades.

Jag var inte med när hon avblodades och vinschades utan då gick vi hem, såg bilen när den åkte ett tag senare, det var väldigt jobbigt.

/Lavinia, som fortfarande saknar pållan

halv knapp

Jag vet inte varför jag envisas med att gå in i sådana här trådar när jag vet att jag inte klarar av det.. Står här på jobbet nu och gråter.. :mad:

Ja, även jag sitter på jobbet med krokoldil tårar rinnandes över kinderna...

Beundrar er hästägare som har kraft att berätta om dessa minnen...
Hoppas mina flickor blir gamla gamla....

Bäst att sluta innan chefen undrar vad som hänt..

Mångra kramar och tankar till Dig som har detta svåra framför dig!!!!

Kl

Jag tog på mig att åka iväg med en kompis häst till ett gårdsslakteri.. så otroligt mysig gård, allt var jättefint med en massa vackra djur som gick runt och betade så som hjortar, kossor, får osv.
Hästen som i vanliga fall var en stressad häst var cool lugn och mannen som satte bulten var trevlig och framförallt duktig.
Jag bröt ihop när hästen föll till marken och bara gick min väg, sedan kom mannen och berömde mig och sa "de är era trotjänare, följer er troget och försöker göra det bästa ifrån sig bara för eran skull, och då ska väl ni stå vid dess sida hela vägen? inte sant?" Nu visste ju inte han att det inte var min häst men väldigt fint sagt :)
När jag hade lugnat ner mig lite så tog nyfikenheten över så jag fick följa med in i slakteriet, tittade lite snabbt bara för att få "svar på min frågor".

Är i samma sitts som dig tyvärr.
Känns helt fruktansvärt och man har
dålig samvete varje gång man ser honom i hagen.

Ringde nyss och ska bli uppringd om när de i så fall kan
hämta kroppen.... Bara att boka veterinär efter den tiden.

Vi kommer inte klara av att bulta vår gamla farbror som
vi haft sedan han var 1,5 år :cry:
Får inte ens nämna ordet när min pappa är i närheten då
det är han som ridit och tagit hand om min häst de senaste 10 åren.
Men kan säga att han snodde honom från mig ;)
Fick skaffa mig ett litet föl i stället.

Kramar från Oss :cry:

Jag har valt spruta på mina hästar och många jag känner har också gjort det. Det gick väldigt fort. I princip lika snabbt som med bulten, och risken för felskott finns ju inte heller. Har hört historier om hästar som löper amok med medlet i sig, men av alla otaliga avlivningar jag har haft i min närhet så har detta aldrig skett.

Avlivade min prinsesa för ganska exakt tre år sedan, också fullblod.
Hon hade vad man förmodade var tumörer på lungorna så det fanns inte så mycket att välja på.

Var i stallet på morgonen o hade gått en liten runda med henne när vet ringde o meddelade vad de kommit fram till "behandling utsiktslös" sa han.

Samma eftermiddag hade jag ringt alla samtal som behövdes, hon skulle avlivas nästa förmiddag. Denna väntan är det absolut värsta jag upplevt i hela mitt liv.

Hon gick ut i hagen som vanligt på morgonen o jag, min sambo o en vänninna kom dit strax innan det skulle ske. Hade lyckats ordna så att vet kunde komma o ge henne en lugnande spruta innan hon bultades, allt gick väldigt lugnt o fint tillväga.
Jag o vet gick ut i hagen o gav henne sprutan sedan kom "trotjänaravlivaren" fram o jag gav henne en sista klapp o gav grimskaftet till vet o gick en bit bort. Efter en stund kom smällen, när jag sedan vågade kika fram stod de båda o klappade på henne o hon hade öronen framåt.
Det är min sista bild av henne, som knappast kunde vara finare.
Alla de andra hästarna var i sina hagar bredvid o ingen reagerade, så jag tror bara det är vi som är fjantiga som tycker att dom inte ska behöva se.

Visst är det jobbigt efteråt men ingenting mot vad det är innan.
Denna hästen var mitt allt, vi hade gått igenom så mycket tillsammans under våra 13 år. Trodde aldrig jag skulle överleva utan henne men det gick faktiskt mycket över förväntan.

Är i dag lycklig ägare till ett annat underbart fullblod.

Styrkekramar till dig.

Har avlivat två hästar hemma med bult vilket gick mkt snabbt och smärtfritt.

För ett par veckor sedan avlivade jag för första gången med spruta på djursjukhuset inne i box i sjukstallet medans hästen mumsade för fulla muggar på mängder av havre. Det gick PRECIS lika snabbt som med bult! Den nya vätskan de använder nu fungerade otroligt bra på denna hästen. I samma sekund som de sprutade föll hästen raklång på sidan (de hjälpte till att styra med grimskaft utanför boxen). Så jag var otroligt nöjd med hur fint det här avslutet blev. Just för att hästen fick stå kvar i boxen, omgiven av andra hästar i boxarna runtomkring samt att den käkade gjorde att det blev så "naturligt" (eller vad man ska säga).

Men usch vad ont det gör i hjärtat att behöva ta beslutet :cry:

Otroligt starkt av alla som berättat!!

Jag har som tur var inte behövt avliva någon häst, men bra att få höra från andra, så man vet lite hur de olika sätten fungerat osv, om det någongång kommer behövas! :cry: :(

Har avlivat två egna hästar och tog hand om kompisens systers hästs avlivning.

Min första häst avlivades med spruta. Hon var då så dålig så hon orkade inte gå ur boxen. Efter att hon fått sprutan hann jag vända mig om fråga Vet. om jag skulle ta av grimskaftet vända mig tillbaka och börja ta av grimskaften och då BAM! gick hon i golvet stendöd! Jag fick panik för jag trodde de skulle dö långsamt så jag kunde sitta hos henne men icke.
Hon begravdes på sin favorit plats i hagen.

Min andra ponny blev plötsligt väldigt sjuk så henne var det bara att ta den avlivningen som fanns ledig snabbast vilket blev bult eller ja det skulle blivit bult men hon frös så mycket så det var omöjligt, så avlivaren sköt henne med revolver. Hon var så trevlig så hon ramlade ner i sin egen grav efter att hon blivit skjuten sedan avblodades hon nere i graven.

(har naturligtvis haft tillstånd för båda begravningarna)

Kompisens systers häst var jätte risig. Djurambulansen skulle komma ut och hon klarade inte av att vara med så min sambo tog ledigt från jobbet och så lämnade vi dottern hos barnvakt och åkte dit.
Vi gick in sa Hej sen gick vi ut igen och lät ägaren ta farväl av sin häst och berätta hur hon ville ha det med avlivningen, när djurambulansen kom gick hon in i huset och jag plockade ut gamlehästen. Sen fick min sambo ta över och jag gick runt stallknuten PANG så var det färdigt. Avblodningen var inte så otäck men mycket blod var det och det värsta var när ryckningarna kom har sett det förut men denna hästen försökte verkligen ställa sig upp! När det var klart skulle hästen in i ambulansen, men eftersom jag lovat hästägaren att vi inte skulle släpa hennes häst i snön in så fick vi först välta upp honom på en bår och sen vincha in honom på båren
Fick gå och hålla upp hans huvud hela vägen för att det inte skulle släpa i backen och det var tungt kan jag säga!
Tog av honom grimman och tog med mig hem för att tvätta av allt blod innan ägaren fick tillbaka den.
Sen när ambulansen åkt skottade vi bort allt blod och gick in och talade om för ägaren att allt gått bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 126
Senast: Flixon
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit