Nu är tiden snart inne....

timme

Trådstartare
ja nu är det dags för min älskade ögonsten att vandra vidare:(:cry:
riktigt jobbigt är dethär har aldrig varit med om nåt såhär hemskt:(
men i vilket fall måste jag ta reda på lite grejer innan :(

jag har inte tagit bort nån egen häst tidigare..
hur går det till?
vart händer med hästen efter?:cry:
vill veta allt så väldigt tacksam :cry::cry:

Sv: Nu är tiden snart inne....

Allt beror på vad du väljer.

Du kan låta hästen somna in med spruta (veterinären sköter detta). Du kan låta trotjänaravlivningen ta bort hästen hemma hos dig, med bult och sedan ta kroppen med sig. I vissa områden kan du låta kremera hästen och få tillbaka askan. Har du mark kan du ansöka om tillstånd och begrava hästen hemma, det krävs dock rejäl grävkapacitet för att få en tillräckligt stor och djup grav.

Ett annat alternativ är att lämna hästen till slakteri, ska den gå till livsmedelsproduktion får den inte vara behandlad med vissa karenspreparat och den måste ha pass.

Själv föredrar jag bult, de senaste hästarna har jag kört till slakteri och hållt när de bultat dem (avblodning måste alltid ske senast 60 sekunder efter bultning, värt att tänka på när man tar bort hemma - det blir mycket blod). Annars har vi tagit bort dem hemma och skickat kroppen till destruktion. Detta kostar dock en slant.

När jag tog bort min ponny valde jag bultavlivning.
Farbrorn som skulle göra det, kom med en massa äpplen som min ponny fick vräka i sig . Sen fick jag leda honom en bit och då tog en kompis över och höll honom. Jag gick till stallet och grät i en box .
Det gick fort och någon avblodning gjordes inte,vet ej varför.
Han tog med sig ponnyn direkt och jag betalade 4.500:-
Jag ringde honom akut på morgonen kl 8 och kl 11 var det klart .

Hej från Hambo

Fruktansvärt om avblodning inte sker, bulten är bara bedövning och inte avlivning. Avlivning sker genom avblodning, och är det så att det inte skedde är det definitivt ett brott mot fler än djurskyddslagen.

Tror att de kan avbloda på lastbilen ibland.

Hade också bult på min. Höll i själv, och det var en mycket trevlig man som tog sig tid att klappa och gosa lite innan. Allt gick väldigt lugnt och fint tillväga. Skulle inte tveka till att ta till den metoden igen. Hästen avblodades på stallplanen delvis (men så skulle resten göras i lastbilen) och den togs med.

Ja, så länge det sker inom de föreskrivna 60 sekunderna. Vilket lär bli svårt, med tanke på att det tar tid att vincha upp.

Jag har nyligen tagit bort min häst.
Vi åkte med honom till Bäsinge slakteri som jag varmt kan rekommendera om du bor i närheten. (Dalarna)
Hästen slipper gå in i själva slakteriet utan står i en sorts halthage utanför och allt går väldigt fort + personalen var väldigt trevliga.
Fast då under förutsättning att hästen får gå till livsmedel som även är tidigare skrivit.
Lycka till!

Min gammelhäst avlivades häromdagen med bult. Rekommenderas skarpt. Med spruta tar det lång tid innan hästen ramlar ihop, med bult går det på en gång. De jag anlitade var otroligt skickliga och mannen som gjorde det var fantastisk med både mig och hästen (framförallt hästen). Jag kommer inte att ta bort någon häst på något annat sätt. Jag tyckte inte alls att det var särskilt obehagligt att se på heller. Bara pang, och sedan en häst som låg där (kunde ha varit vilken annan häst som helst faktiskt).

Det jobbigaste var att ringa till slaktaren tyckte jag. När det väl var gjort så kunde jag i lugn och ro bearbeta sorgen redan innan det var dags (fick tid en vecka efter att jag ringde). Så när avlivningen var gjord så var det faktiskt en lättnad, trots att min häst inte hade ont, och säkert skulle kunna levt utan problem i något år till. Nu springer han på de evigt gröna ängarna och har det bra där. Hellre det än om jag skulle väntat tills han blev sjuk innan jag tog bort honom.

Ush vad jag lider med dig :(
Min första togs med spruta, jag var dock inte med men veterinären sa att det hade gått lugnt och snabbt. Så jag hoppas att hon talade sanning. Han var i så dåligt skick att jag inte hann vara med då han stod hos veterinären.

Min förra togs med bult på stallplanen, självklart avblodning direkt efter. Min bästa vän höll henne och jag slapp vara med vilket jag tyvärr inte hade fixat rent psykiskt. Men eftersom hon kände hästen väl så kändes det bra, enligt henne så gick det snabbt och hästen var helt ovetandes.
Numera sägs det att sprutorna tar kvickt och att de i princip rasar som vid bultning så jag vet inte vilket alternativ jag hade valt i dagsläget faktiskt.....men jag hade ALDRIG accepterat att de bara bultar utan att avbloda för då är inte hästen död så att säga.

Mer än 60 sek tog det defenitivt !
Min son Hann gå ner och klippa av svansen, jag fick den uppfattningen att ponnyn avblodades i Bilen . Jag skippar den här tråden nu, vill inte ha obehagliga funderingar............................

Hej från Hambo

Jag valde bultning.

Ringde Lantbrukstjänst i mitt län, dom talade om när dom kunde komma (dom sa först nästa dag, men det var jag inte beredd på så vi tog typ efter helgen) och vad det skulle kosta (man måste lägga ut direkt). På morgonen dagen det skulle ske ringde jag för att kolla exakt när dom skulle komma, och föraren ringde sen till killen på kontoret och han ringde mig, för att säga att han var på väg så att jag kunde hämta hästen.

Jag grinade i telefon, killen var hemskt förstående, han sa att dom vet att det är jobbigt för hästägare "men det blir bättre efteråt ska du se" och konstigt nog så var det det, det allra värsta är väntan.

Jag hade en kompis som stod med honom i slutögonblicket, vilket jag kände att jag inte fixade, och jag var rädd för att hästen skulle upptäcka att jag var i upplösningstillstånd och bli påverkad av det. Min kompis sprang också fram o tillbaka med pengar och papper som skulle skrivas på (jag satt och grinade bakom stallet) för att jag skulle slippa se honom vinschas in i bilen o så.

Obs att om du har försäkring på hästen så måste du kolla vad f-bolaget vill ha för div. intyg.

Skickar styrkekramar, för mig var det drygt 2 år sedan men jag minns fortfarande den tiden som det allra värsta jag varit med om, precis som du säger, det är så otroligt svårt. :cry::cry: Men vi är många hästägare som tagit oss igenom det och du kommer också att göra det.

Lycka till

Stackare.. Jag vet hur det känns.. :(
Har avlivat två hästar med bult, valde trotjänaravlivning då jag tycker att det är skönast för hästen att somna in hemma där den är trygg.
Jag betalade 4000 kr (tror jag) och man betalar direkt då de kommer.
Mitt försäkringsbolag krävde inget annat än kvittot på avlivning för att betala ut livvärdet..

Min kompis avlivade i stallet med spruta och sedan kom trotjänaravlivningen (lantbrukstjänst?) och hämtade kroppen nån dag senare...
Jag vet inte hur snabbt den hästen dog men inte så kul att ha en döing liggandes.. och hennes var mycket dyrare eftersom själva avlivningen med bult bara kosta några hundralappar och resten är transportkostnad..
veterinären tog några tusen för sitt besvär..
Som tröst kan jag säga att det känns mycket bättre efteråt, det värsta är att ta beslutet och sedan ringa och boka tid.. Och väntan tills de kommer..
Jag var naturligtvis helt förtvivlad i flera dagar efter men det var även en sorts lättnad och en känsla av lugn - nu är det över.
Kram

Lider verkligen med dig. Detta är det värst man kan göra men man gör det för att man älskar sin häst.
Jag klarade att ta bort min bäste bäste vän och det kommer du oxå klara av.

Min häst gick i hagen som vanligt. Jag gick ut i hagen och gav min häst en stor hink med äpplen, morötter och en massa havre som han aldrig fått äta under hela sitt liv. Strax efter kom veterinären dit och gav honom en rejäl dos lugnande och ganska snabbt var han helt "borta"
När mannen från Lantbruktjänst kom lämnade jag över grimskaftet till en god vän och gick därifrån. Han bultades och avblodades där i sin hage.
Lantbrukstjänst tog med sig kroppen och åkte. Stallägaren la en skopa grus på platsen och allt var över.

Grinar bara av att skriva om detta. Det är det värsta jag någonsin har gjort och jag kommer få göra det igen. Då kommer jag göra på precis samma sätt då hästen aldrig hann förstå att något konstigt var på gång alls.
Hoppas bara det dröjer många många år till nästa gång.

Jag har varit med om ett par avlivningar, dock inte mina egna hästar - fasar för den dagen. Men jag är "glad" att jag varit med och vet vad som väntar.

Med spruta gick allt mycket snabbare än jag trott. Hästen fick lugnande inne i stallet och så ledde jag ut henne till platsen hon skulle somna in vid. Väl ute började veterinären injicera avlivningsvätskan, stoet blev vinglig ganska omedelbart och började lägga sig ner. Jag hjälpte henne ner på sida och höll hennes huvud bekvämt tills hon somnade, tog av grimman och gick in till ägaren för att berätta att det var över. Kroppen täcktes med presenning och hämtades med lastbil någon dag senare, det gick att göra så eftersom att det var -15 grader ute, mitt i vintern. Annars hade de kommit samma dag.

Vid annat tillfälle har hästägarens pappa avlivat hemma på gården med bössa och begravt hästen själv (med tillstånd) i skogskanten på gården. Då ledde jag ponnyn till graven eftersom ägaren inte klarade av att vara med själv. Det gick fint till och samtidigt det billigaste sättet att avliva sin häst på.

känns bra att höra att det varit tryggt för er då ni tagit bort era älskade vänner..
jag klarar inte ens att tänka på det men samtidigt är det de enda jag tänker på..dethär är det värsta jag varit med om men hon har hunnit bli 26år gammal nästan 27 och tänderna börjar bli dåliga och hon har svårt att hålla hull så nu känner jag att det är dags..bättre att ta bort henne nu än sen när det blivit värre..:cry:hon är min allra bästa vän och jag kommer aldrig glömma henne hon är dte bästa som hänt mig...jag minns då jag fick henne ett stirrigt fullblod på 17år som jag en 12åring va ute och flängde på och hoppase allt som kom i vår väg.
vi utvecklades genom åren och red mycket dressyr tillsammans och även hoppning hon älskar livet denna häst och när jag är med henne glömmer jag allt annat!hon är verkligen min allra bästa vän!ingen kan någonsin ersätta henne!
jag ska låta tatuera in hennes namn på min kropp så hon alltid är med mig i både hjärtat och runt mig..
det kommer bli så otroligt kämpigt och jag har fasat över denhär dagen..

Skickar en massa tröstkramar

När jag tog bort min häst för snart tre år sedan så valde jag bult.
Jag gick iväg med henne till stället dit vi bestämt medans min dotter gick upp med den andra hästen till en annan hage så att hon och den hästen skulle slippa se.
Mannen som skulle avliva var verkligen jättebra, lugn och förstående. Han klappade om henne och jag hade ju oroat mej mycket för att det skulle gå fel eftersom hon hade headshakingsyndrom men just då fick hon som tur var inga skakningar.

Tyvärr var hon så dålig att hinken med godsaker luktade hon bara på, hon ville inte äta. Det var som om hon visste.
Bulten kom och hon föll till marken, jag höll hela tiden men vände mej om precis i bultögonblicket. Jag sa hejdå och gick innan han avblodade.

Jag tycker inte att man ska vara med vid avblodningen men hästen ser i stort sett ut som om den sover när den är bultad så det brukar inte bli ett obehagligt minne.

Jag bröt ihop när det var över och mannen som avlivade var så gullig och frågade så att jag verkligen klarade mej.
Jag gick upp till stallet och satte mej i sadelkammaren och grät, min dotter kom dit och vi satt där och höll om varandra och grät medans den andra hästen gnäggade förtvivlat efter sin vän :cry:

Det är fruktansvärt att något så fint som att få ha häst ska behöva sluta så men faktum är att det är värt all sorg för all glädje man får uppleva med dessa underbara djur.

Den dagen jag måste göra om det så kommer jag välja bult igen för det gick snabbt och smärtfritt för hästen och det är det viktigaste för mej.

Jag avlivade tre hästar förra året, två togs samma dag. Min sambos pappa känner en kille som har slakteri, han kom hem och bultade dem på gården och tog sedan med sig dem. Jag var inte med, utan stod inne i stallet, första hästen kom skottet fort på, och allt gick bra med avblodning etc.

Några timmar senare kom han tillbaka för den andra hästen, hon ville inte stå still och jag minns hur lång tid det kändes när jag stod i stallet innan jag hörde skottet, och jag vet att innan sade jag och hästens ägare, det värsta vore om det kom två skott, fall det första inte tog, och efter någon sekund hördes ytterligare ett skott. Min sambo var med hos hästen och han sa att mannen skjutit ett skott till för att hästen sprattlade så när hon åkt i backen, så för att vara på säkra sidan.

Det var hemskt jobbigt, och jag minns att när de ledde ut andra hästen klappa jag om henne och tänkte, detta önskar jag ingen annan, och att ta två på samma dag var hemskt påfrestande.

Gammelponnyn på 26 år skulle också tas bort, och meningen var att det skulle göras så fort som möjligt, men av diverse skäl så gjorde det inte det, så fick vänta från september till december, och det var jobbigt att gå och veta att han skulle tas bort, och dels var det jobbigt för hans skull för när dessa två hästar försvann, då försvann min ponny. Minns när jag släppte ut honom när de två försvunnit, han stod apatisk och stirrade rakt fram, och han fick aldrig tillbaka den där glimten hans ponnyögon haft. Trots sällskap av mina två andra hästar han kände, så var det de två avlivade han saknade.

När det sedan var dags var jag väldigt ängslig, för denna ponny älskade att klia pannan och så fort man närmade sig pannan började han klia, jag informerade mannen om detta då jag var orolig att skottet inte skulle ta ordentligt om han började rucka med huvudet. Min sambo var även denna gång med, och han berättade efteråt, att när han tog ponnyn så ställde han sig blixt stilla med huvudet rätt upp. Sambon sa att det såg ut som om han visste, att nu var det dags.

Och det tror jag att han gjorde, och det var så skönt efteråt att veta att han äntligen fick vara med sina vänner igen, med glimten i ögat.

hon har hunnit bli 26år gammal nästan 27 och tänderna börjar bli dåliga och hon har svårt att hålla hull så nu känner jag att det är dags..bättre att ta bort henne nu än sen när det blivit värre..

du tänker precis rätt. Min veterinär sa en otroligt klok sak som stärkte mig: han sa "det är du som ägare som bestämmer hur dålig hästen måste vara innan du tycker det är dags". Då ser man liksom den där utförsbacken som hästen står i, och förstår att det inte finns någon väg tillbaka....och man vet att för en själv blir det inte lättare bara för att man väntar.

Lider med dig :cry:

tack för erat stöd allihopa och att ni berättar era historier.
jag kommer välja bult och min syster håller i henne för jag vill att nån speciell ska vara med henne då det händer...jag kommer nog inte ens vara med utan kommer vara hemma..:cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 126
Senast: Flixon
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit