Nu är sidan tråkig igen ju......

Djurjouren

Trådstartare
..så i brist på andra intressanta trådar så skapar jag en.
Vilket ben fuskar era hästar oftast med? Hur yttrar det sig?
Vad gör ni åt det?

Vänsterbak. Försöker rida mycket sluta åt höger och öppna åt vänster. När han skjuter ut bakdelen åt vänster så försöker jag flytta framdelen efter bakdelen. Vi har lite varierat resultat, men igår kändes han rak o fin. Rider dressyrlektion en gång i veckan och jobbar med min sits eftersom alla Alfurs problem kommer från min snedhet.. tyvärr. Vi lär oss hela tiden och han gör rätt när jag gör rätt så att säga. Det är bara att kämpa på.

Har ni tips på några andra övningar som rakriktar hästen?

Nu fuskar inte min pålla med ett specifikt bakben, för det är egentligen diagonalen som hon fuskar i. Och det handlar om vänster bak/höger fram, vilket torde vara det absolut vanligaste diagonalen för många hästar.

Vi har precis kommit igång efter fölning, så jag har bara kalkylerat på problemlösning. Den kommer säkert att ändras efter vägens gång, beroende på utfallet. :D Men hon är fn väldig lösgjord och fin, min ambition är att behålla pållan där genom träningen.

Utan inbördes ordning ligger planen så här, longering med vikter. Ridträning i form av stärkande på bägge bak och sen inriktning på diagonal, pararellt med rakriktning.

För jag tror att många glömmer att rida sin häst rakriktad, när man arbetar med denna typen av problem. Man blir lite lätt fixerad av att stärka det svagare partiet, och glömmer hur viktig rakriktning i själva verket är.

Det var det jag var nyfiken på, om det fans nån generrell snedhet på våra pållar.
Tyckte oxå att det var kul att du nämnde diagonalen, de flesta snackar bara om ett bakben.....
ALLA mina hästar fuskar med diagonalen du nämner, och jag har börja tro att det är min egen snedhet som inbjuder till det, men du menar alltså att den är vanligast överlag? Kan det bero på högerhäntheten hos mäniskorna eller föds de flesta med den skevheten ( vänsterbak) så?

Håller för en gångs skulle med dig (kryss i taket :D )ang. rakriktning.
Om man ger sig dän på att stärka ett specifikt bakben ( för många ser bara felet i baken och glömmer att det finns fel i hela hästen) så ger sig även hästen dän på att hindra oss från att göra detta och den flyttar runt på ryttaren nått så kopiöst att om man kan stå imot det så blir det bara ännu mer spänningar och om man inte kan sitta imot det så blir den ännu snedare.

höger frambog.
hon skjuter fram den det yttrar sig med att hon inte travar lika bra utan "rollar"... mm
tränar det genom att göra öppna o genom att alla övningar jag gör gör jag 75% åt höger o 25% åt vänster av dom

Bara det att min unghäst vinglar bort från ridbanans ingång och går spikrakt hem mot utgången...ovanligt fenomen eller vad :D?!
Är än så länge både mjuk i sidorna och munnen, har inte hunnit felrida henne ännu :devil:. Hon är därtill sur på mig för att hon fick gå ett lite tuffare pass härom dagen när uppfödaren/tränaren var här. Brås på sin faster kan jag tro! Sen är det väl som Kyra säger; en hingst ber man, en valack säger man till, ett sto skriver man en 4 sidors avhandling till!

Vänsterbak på stoet.
Pållen ät dock jämnstark i benen med vill ibland sänka ryggen...

Aldrig är något bra....

Kanske är det ett diagonalt problem, men det är i alla fall höger bak som krånglar.

Hur det yttrar sej ? Hmmm...hon går gärna ställd åt höger med huvudet, när vi rider rakt fram. När vi går på en volt i höger varv, så förböjer hon sej (böjer sej endast i halsen inte i kroppen)och skjuter ut bogen, det är svårt att få kontakt med yttertygel. När vi rider i vänster varv vill hon gärna bita fast på vänster sida av bettet. Trav och tölt fungerar och blir renast i vänster varv, och tölt fungrar bäst om hon blir ställd åt vänster.

Vad gör jag åt det?....den svåraste frågan. Trodde tills i lördags(tydligen felaktigt)att det var vänster bakben som var boven i dramat. Var på kurs och fick hjälp. Jag fick öva på att driva mer och räta ut halsen mer i höger varv och i stället flytta baken, fick göra halv halt, räta upp mej, få med mej hästen genom att flyyta vikten utåt en snabb vändning och tilbaka till normalläge. Rida mer med benen och bäcken och hålla en stadig hand som ger hästen möjlighet till att hitta ett komfortläge. Har en förmåga att rida för mkt med tyglarna :cry:. PÅ ngt sätt kände jag till detta teoretiskt, men på kursen gick det upp ett ljus :idea:. Tillstor del pga att instruktörern jobbade mkt med grundläggande övningar i skritt, och mkt med sitsens inverkningar. Aktiv ridning då det krävs och passiv när det funkar.

höger bak är lite ovilligare att bära vikt på min pålle. han vill gärna gå lite slutamässigt i höger öppna och föra in vänster bakben mot tyngdpunkten istället. har lättare för att fastna i inner tygeln i höger varv också. detta märktes när jag började träna honom förra sommaren, samt nu efter några månaders vila.
just nu är det markarbete varvat med lite konditions träning i skogen.

Jaha du djurjouren, vad kan du tyda av dessa svar som kommit hitills. Läs och tänk, får jag höra vad du sen tror. :D

Förlåt, nu lägger jag mig i igen i era islandsdiskussioner. Fast jag inte har islänning... Men ni har intressantare diskussioner än på de andra sidorna. (Jag skiter väl i svävmomentet i passage eller vilket bett man ska ha?! ;))

Alla hästar jag rider slänger sig på höger bog och skapar en håla åt mig på vänster sida att sitta i. Och eftersom jag provar olika hästar (halvblod, araber, spanska djur, islänningar, hackney) med jämna mellanrum har jag slutit mig till, efter intensivt tankearbete, att det är mig det beror på. Vilket passar ganska bra, eftersom jag är högerhänt och drar ihop högersidan (då jag är starkast där). Detta leder till att min högra höftkam kommer länger upp än den vänstra och att mitt högra sittben viftar i luften. Hästar är ju begåvade djur (även om jag tvivlar på det när mitt halvblod blir rädd för skuggor, stenar, tulpaner osv) och det tar oftast bara en millisekund innan de känner min skevhet och förstärker den. Eftersom mitt högra sittben lever i övre stratosfären känns det som om jag halkar ner till vänster.

Jag är också en riktigt högersidad person, och det är en fascinerande tanke att många människor har så starka önskemål om att hästen skall vara ordentligt rak då vi själva inte ens är i närheten... Och jo, jag jobbar på den delen. :o

Vår svåra sida är den högra, och det är delvis höger bak som spökar. Värst är dock vänster bog pga en gammal åkomma där vilket gör att han inte riktigt gillar att länga den sidan. Det är dock på bättringsvägen.

Till en intelligent häst som höjer alternativt sänker halva ryggen har jag vardagsvis ofta en *eeenvis* medhjälpare som går bakom och gafflar på mig... :rofl:

Alla hästar jag rider slänger sig på höger bog och skapar en håla åt mig på vänster sida att sitta i.

Självklart vill hästen ha dig över på den starka sidan, för det är precis det den är höger bog starkare. Prova att börja vara mer aktiv i vänster sida, att rida mer med vänster för problemet ligger delvis även där fast i kombination med hästen. Tryck på från vänster bak, så kommer hästen att dämpa sin utskjutande bog fast det krävs säkert en del mindre korrigeringar i början.

Är man högerhänt, så rider man taffligare i vänster sida och det krävs mycket koncentration på detta samt mycket rakriktning med stor konscentration. :D

Fast jag försöker angripa det från andra hållet, att slappna av mer i höger sida. Men visst, det blir ju samma resultat.

Man kan slappna av i höger sida, men hästens problem kvarstår då och den kommer att fortsätta placera dig i hålan.
Som vår idol säger, kittla hästen på vänstersidan med skänkeln eller spöet så att den förstår att den har ett vänsterben och kanske börjar använda sig av det. Den använder all världens tricks för att få dig att sluta men på sikt så blir den bättre och hålorna försvinner.

Ett tips från mig som älskar att pilla med hästen i stallet är att leka med hästens vänsterbakben så ofta som möjligt, gärna innan du rider. Du kan lyfta benet och vika det i de olika lederna, skruva på det, snurra på hoven etc vad som helst som får honom att få en ökad medvetenhet om benet.

När han står på benet så kan du ta en ganska hård borste, typ piggborste och gnugga hela benet, ända uppifrån korset och ner, ta gärna lite på magmusklerna på den sidan oxå.
Det ger honom ökad kropssmedvetenhet.

Har massor av såna övningar jag gör, hjälper mkt.
Ska vi ta en dag där jag kommer till dig och jag får en halvblodslektion och du får en "vänsterbenslektion" av mig :idea: ?Jag kan på onsdag tex. (ifall du är intresserad förståss)

Pållan jag rider till är svag i höger bak. Hon har i flera år lagt tyngden på vänster fram istället, så pass att benet blivit svullet. Har ridit mycket öppnor, och svullnaden har försvunnit. Nu har hon dock fått stå i en vecka, red igår, och tydligen är vi tillbaka på ruta ett igen :crazy:

Jag vill gärna att du kommer ut och leker med oss. Dock inte idag onsdag, då jag boxas på onsdagar. Just nu är jag väldigt osäker på HANS svagheter, känns som om det är hos mig alla fel sitter. De sekunder jag kan släppa ljumskarna t ex har han ju en riktigt bra trav! Det är jag som hindrat den... På fredag rider jag lektion kl 16, har du lust att komma och kika?

När han står på benet så kan du ta en ganska hård borste, typ piggborste och gnugga hela benet, ända uppifrån korset och ner, ta gärna lite på magmusklerna på den sidan oxå.
Det ger honom ökad kropssmedvetenhet.

Det skall jag pröva på min 6 årige valack när han kommer hem. Han är stor och har långa ben, som han ibland har haft lite svårt att hålla koll på. Har tränat TTeam övningar med honom samt ridit över ris och stock, med gott resultat. Då han kunde vara ganska snubblig innan, vilket händer ytterst sällan numera. Tack för tipset!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
575
Senast: geting
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama