Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

F_M

Trådstartare
Vet inte om inlägget hamnar i rätt kategori. Om det är fel så får en av de snälla moderatorerna flytta inlägget till rätt plats :)

Nu är jag rejält trött på dessa leriga hagar som man ska stå ut med! För att inte tala om hästarna som ska gå i denna skit vareviga dag! Alla hagar vi har är ordentligt leriga nu, och ingen kyla eller snö finns så långt ögat når! Däremot regn, regn och mera regn ser man, vilket bara betyder mer lera! En av hästarna har dessutom börjat vägra att gå in i hagen på morgonen, och det tror jag beror på att hon inte tycker om att gå i den lera som är där :(
Nu har jag idag funderat på vad man ska göra egentligen, och kommit på en lite lösning i alla fall. Vi har tyvärr ingen som helst möjlighet att sätta in sand/grus i hagarna nu i år, det måste vi ta nästa år (för då ska det göras! Det här lever jag inte med ett år till!) Däremot så har jag en hel stor lada full med halm som vi inte använder. Ingen av hästarna äter halm hos oss, det är bara något man ligger i och skiter i anser dom, vilket har fört mina tankar till om det eventuellt skulle gå att dra ut en massa halmbalar och fylla hagarna med? Alltså inte hela hagarna, men i alla fall de partier där de rör sig mest (vid grinden, utfodringsplatsen och där de brukar stå och vila) Tror ni att det skulle fungera? Eller är det bara att glömma? Det finns några lite mer torra partier i hagarna ännu (leriga är dom självklart, men inte lika j**liga som de värsta ställena) där de nu har börjat att röra sig mer och mer till. Funderar på om man skulle passa på att fylla upp dessa partier rejält med halm, så kanske de skulle hållas lite torrare, och inte bli som resterande delar. Och kanske även flytta utfodringsplatsen till ett av dessa ställen efter att man har fyllt med halm där. Vad tror ni? Tips och tankar tas emot med tacksamhet!
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Vet inte hur jag ska tipsa.. vi grusar och dränerar.. blir tokiga för vi gräver ner fiberduk, plattar och grusar men är lergyttja på någon dag igen :(
Hälften av hästarna har fått mugg i år som ALDRIG haft det förut. Vi har fått ta in i omgångar ( de går eg på lösdrift ).
Vi har flyttat maten, vatten och kör runt med traktor och allt..
Ingen ide ha halm i hagarna.. det trampas in i leran och bajset..


Men nu har vi snö här! Så hoppas fan det fryser på och inte försvinner igen.. för vill kunna ha mina ute :(
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Jaa, snön har kommit två gånger här hos oss. Den första gången fick vi ha snön kvar 2 dagar och vi hade -8 grader. Oj så härligt det var! Sen kom regnet och värmen och då blev hagarna ännu mer förstörda än va de redan var. Nu den andra snön vi fick, så stannade en dag, sen kom värmen och regnet och nu är hagarna ännu värre!! Och det kommer bara mer och mer regn hela tiden. Jag håller på att bli totalt galen!
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

IOM att halm är ett levande material kommer det rätt snabbt brytas ner/förmultna/brännas och bli till mer sörja.

Det enda som funkar är att dränera och hälla på maaassor med grus/paddex. Gärna skrapa ur lite leta först. Och grusa då det är torrt. Med fiberrik under. Så det hinner sätta sig lite innan geggtid.
Men det går väldigt många mer ton än vad folk brukar tro för att få ett hållbart resultat!
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Här är det lerigt också. Eller ja, min ponny blir bara lerig upp över kronranden för det mesta och vid hennes utfodringsplats
är det tort och fint, men de andra hagarna är gräsliga. Jag som stått i stall med preparerade hagar i fyra år är helt ovan att
man ska behöva spola benen på hästen vid varje intag. :p

Precis som tuaphua skriver så är det att grusa upp ordentligt när det är torrt som gäller.

Min förra stallägare grusade upp samt la flera stora gummimattor vid grindarna i hagarna.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

KL

Hos oss har stallägarna grusat ett område vid varje haggrind inför årets vinter (började tidigt i höstas när det var torrt) och då har de lagt fiberduk, grovt grus och sen finare ovanpå. Blev bra och hästarna uppskattar att ha en ö att stå på, vissa av dem lämnar inte gruset (förutom min då som tar små tokrejs i leran så han tom är skitig under täcket :devil: ).

Men det där med gummimattor var ju ganska smart -om man lägger gummimattor under gruset (eller under fiberduken) så kanske det bär bättre?
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Vi har två grindar till hagen, nu när den närmaste är helt omöjlig att använda så använder vi den där det fortfarande är gräs (lyx!). Men vi har ett skogsparti där det är blötare och där har ju inte hästarna något val men vi slipper iaf leran vid in och utsläpp. Men jag vill också ha minusgrader så leran "stannar".
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Däremot så har jag en hel stor lada full med halm som vi inte använder. Ingen av hästarna äter halm hos oss, det är bara något man ligger i och skiter i anser dom, vilket har fört mina tankar till om det eventuellt skulle gå att dra ut en massa halmbalar och fylla hagarna med? Alltså inte hela hagarna, men i alla fall de partier där de rör sig mest (vid grinden, utfodringsplatsen och där de brukar stå och vila) Tror ni att det skulle fungera? Eller är det bara att glömma?

Jag hade gjort i ordning själva ladan till en slags hage, så de får röra sig någorlunda fritt med ett bra underlag varje dag.

Som de andra skrivit hjälper inte halm i hage så länge, det blir bara äckligt...
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Håller med !! Känns som jag ska bryta ihop snart !
Jag hade säkert släpat ut den där halmen för länge sen .. hade nog inte lyssnat på de negativa följderna , om ngn påtalat det :o

Jag har åtminstone ett skogsparti på en kulle kan man säja .. där vi riggat foderhäcken mellan 2 stora granar. Så de står torrt och äter iallafall.

Funderar starkt på att göra ett nytt grindhål bakom huset och ta ut/in dom över gräsmattan .. sambon gillar säkert inte ide´n ...:angel:
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Tyvärr kan jag inte göra så, eftersom ladan med halm inte ligger så att man kan fixa om den till hage på något sätt :(
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Här mår man näst in till snart psykiskt dåligt av att stirra på det här eländet varje dag! Det är lera vart man än tittar: på gården, i hagen, inomhus, i stallet, på vägarna.... Man bryter ju snart ihop och ger upp totalt!
Grannen sade också då jag pratade med honom idag att jag inte skulle dra ut halmen i hagen. Det blir så mycket jobb till våren då, sade han, då det ska tas rätt på igen osv. Men som det känns nu så är det något jag skiter i! Visst, drar jag ut halmen så vet jag ju att då våren kommer så står jag där och svär och är förbannad på mig själv för att jag drog ut den :D
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Lägg absolut inte ut halmen om du inte vill ha det ännu värre eller rättare sagt vill ha kvar sörjan där långt långt efter det torkat upp för övrigt, det håller kvar blötan och gör så att det inte torkar upp hade ett helsike utanför lösdriften det år jag hade halm där de drog ut det i det upptrampade utanför och vist en dag eller så var det torrare precis där efter första regnskuren så höll halmen vattnet kvar och allt förvandlades till en enda sörja som aldrig torkade upp.

Här är det just nu minst sagt katastrof, vi har normalt grus/stenmjöl innanför alla grindarna och tom blöta år tidigare har man haft bra underlag vid grindarna men iår har det gått rätt åt pipan, grusen/stenmjölen har förvandlats till soppa och det är på vissa ställen rena sjöar har aldrig varit med om något liknande, vad värre är att jag tycker misstänkt det börjar bli väldigt brunt även innanför grindarna så antagligen har de nu gått igenom det pålagda som är tjockt och fått upp jorden vilket då innebär att även om det genom ett under skulle torka upp så är troligen all grusningen förstörd, fick precis lagt på ny sten på vägen då tom den börjar ge vika och han som är van vid sådant markarbete menade på att det enda som hjälper nu är sten, grusen klarar inte de enorma mängderna vatten som står i marken utan förvandlas bara till mer sörja.
Han kom hit och lämnade ett prov på i mina ögon alldeles för grov sten för att det skulle kännas kul att lägga ut i hagarna iofs runda stenar men säkert ca 3 cm i diameter (om det räcker), han menade på att allt under den storleken är utkastat arbete i år och jag velar lägger man på det så får man ju dras med det i många år och hur sjutton är sådana stenar om de kommer dundrande upp på det och skall bromsa de lär ju fara omkring. Nu har vi i alla fall fördelen att det är bara nedre delen av hagarna mot gården som ligger lågt (tyvärr då alla grindar) och samtliga hagar har ca halva hagen högre upp för en backe så även om det är blött även där så blir det i alla fall bara slipprigt på ytan och ingen djup lera men på de låga delarna är de minst sagt inte fina.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Vi verkar ha tur för vår lera är inte djupare än att den täcker halva hoven som mest, och nu har det inte regnat på några dagar, har redan börjat torka.

Hagen, som är ca 2,5 ha till tre stora hästar, vilade ett halvår i somras och var full med övervuxet gräs = mycket gräsrötter/fastare mark. Samt då att hagen lutar så 2/3 av den är alltid relativt torr oavsett väder.

Bor i Södra halland och ett annat stall jag vet har riktigt jäklig lera i sina hagar.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Min häst har kämpat mot lymfangit i höst på grund av mugg så han får absolut inte gå i lera. Då hagarna är vanliga rasthagar på gräs så blir de leriga snabbt. Då för att min häst ska få vara ute över huvudtaget så har stallägaren kört in sand i hagen och sen har vi spärrat av den delen som inte sanden täcker. Hagen är som två stycken sjukhagar ung. och det ser ut som om han står uppe på en sandplatå. Där är det torrt och icke lerigt.

Det var den enda lösningen vi kunde göra här i alla fall. Och då har stallägeren ett eget sandtag som han hämtar sand ifrån. Här är det ca fem centimeter snö, 1 plusgrader och det snöar/regnar hela tiden, så det är jätteblött, jätteslirigt och jättelerigt.... :cry:
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Var inne och kikade på DMIs 30 dygns prognos som brukar ha ganska rätt, enligt den ingen riktig kyla på gång enstaka nätter där termometern går under nollan men som de utryckte det ingen dagfrost i sikte vad de kan se fram tills mitten av januari, så ser ut att bli en kul lerig vinter här i södra delarna.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Vi hade sån tur att vi fick tjocka gummimattor gratis (transportband på fabrik) och har gjort en gång till hagen från stallet med dom och även lagt dom precis vid grinden i hagen. Dom är så tjocka och bra så hästarnas hovar sjunker inte ett dugg ner i leran. Enda nackdelen är att dom blir lite hala att gå på om hästarna inte har brodd och det fryser på. Hade vi inte haft dom så hade vi haft ett helsike med att ta hästarna ut och in för dom sjunker ner till knäna i leran annars. Hellre lite hala gummimattor än brutna hästben.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Lägg inte ut halm - det kommer att se ut så här efter bara några dagar:

Hstochhund079.jpg


Hästarna trampar ner det i leran på nolltid och sen står det o "jäser" och blir ännu grisigare.

Jag har en halvcirkel precis utanför utfodringsplattan som är rejält lerig i år. Utanför den halvcirklen är det dock fortfarande hyfsat bra i övriga hagen. Jag har provat att halma - vilket alltså inte hjälpte. Har provat att fylla upp med sten -vilket inte heller hjälpte för stenarna gled bara undan i leran när hästarna trampade på dom.

Men gummimattor låter intressant! Koriander - hur la du ut dina mattor? Direkt på leran, eller?
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Jag har sett en lösdrift med en sorts gummimattor med håligt mönster, kan det kallas markförbättringsmattor kanske? Har funderat själv på att lägga sådana där jag har vattentunnan där de ofta trampar upp lera. Annars har jag - ta i trä - sluppit värsta leran än så länge i min hage.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

Nej, inte markförbättringsmattor, men jag hittade däremot något som kallas ringgummimatta som liknar det jag tänkte på. Jag antar att dessa kräver någon sorts förberedning av marken under dock, för att få ett hållbart resultat.
 
Sv: Nu är jag trött på leriga hagar!! Tips?

KL

Ni som tar bort lera och lägger dit andra material, såsom sand och annat: hur stora hagar pratar vi om då? Ungefär?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 076
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp