nu är hon sjuk IGEN!!!

Cilla

Trådstartare
var på ATG:kliniken med pålla igår. lågt hb-värde (heter det så?) och slem i luftstrupen.
provsvaret på slemmet skulle komma på torsdag, så antingen har hon en infektion i kroppen eller åxå är hon allergisk, troligen mot pollen.

det är ju sååå himla typiskt, vi som precis har kunnat börja träna henne igen, efter ont i ryggen. innan det så var det ögoninfektion och innan det så hyperventilerade hon.

och det värsta är att hästägaren inte alls verkade speciellt glad över att det inte var något fel med hennes hjärta eller lungor, som vi först trodde. Det verkar nästan som om hon vill ha henne utdömd, så hon kan få köpa en ny häst, som hon kan springa fort med.

hade jag pengar så skulle jag köpa henne omgående!!!!!
jag har aldrig träffat en häst som passar mig bättre åxå ska det här hända. jag är livrädd för att dom ska ta bort henne, men gör dom det så vet inte jag vad jag gör...... :cry: :cry:

Vet hur det känns, min häst har varit dålig nu i flera omgångar, allt i från virusinfektion till kotledsinflammationer. För närvarande är det en senskada...

Vi får verkligen hoppas att pållan blir bra snart igen. Kan tyvärr erkänna att jag delvis kan förstå hästägaren som känner att det kanske är dags att "ge upp" hästen efter många återkommande skador av olika slag. Det är både dyrt och mentalt samt fysiskt uttröttande att ha en häst som är dålig en längre period. Till slut vill man bara ge upp och börja på nytt med en ny häst. :crazy:

Förhoppningsvis blir pållan bättre snart så att hästägaren känner att det fortfarande är värt ett försök, annars rekommenderar jag INTE att du köper hästen. Jag förstår att du bara vill hästens bästa och att det vore fruktansvärt om de skulle ta bort henne. Men köp dig inte sådana problem som det innebär att ha en häst med återkommande skador! Tänk på dig själv också! Det kostar mer pengar att ha en skadad häst än en häst i full tävlingskondition, det innebär med jobb att ha en skadad häst och det är dessutom väldigt psykiskt jobbigt att hela tiden behöva gå och oroa sig för huruvida hästen skall bli bättre/sämre alternativt för hur dyr nästa veterinärräkning skall bli. :crazy: I längden blir det dessutom väldigt deprimerande att aldrig kunna träna, tävla, ta en lång galopp i skogen eller vad det nu är man vill göra med sin häst.

Som sagt, jag hoppas verkligen att pållan blir frisk snart igen! Lycka till!

det är just det som är så tråkigt, att hon kommer att bli bra, men det tar tid. skritt, skritt, skritt är det enda som gäller för henne en tid framöver.
häst ägaren är inte intresserad av att bygga upp henne mjukt och lugnt, hon vill att det bara ska var att hoppa upp och rida iväg.

hästen är bara 5 år, och problemen är inte svåra att få bukt med. det tar bara tid. och det förstår inte hästägaren. men så är hon ganska ung åxå...

jag skulle köpa den hästen även om jag bara kunde gå ut och gå med henne i grimma resten av livet.

Jag skulle ändå inte rekommendera att köpa en oturshäst. Jag förstår att du känner så NU, men frågan är om du känner på samma sätt efter 2-3 år med skrittpromenader, boxvila, superfrustrerad häst som bara vill springa och 5000 kr i veterinärräknignar med jämna mellanrum... :crazy: Jag lovar, man tröttnar. Även om jag älskar min lille plutt pålle så är det hemskt frustrerande att vara låst vid en skadad häst. Det är ju inte bara det att det är dyrt och tar tid, det är dessutom svårare att få hjälp med att ta hand om en sjuk häst och rent ut sagt omöjligt att sälja ifall man skulle bli tvingad till det av ekonomiska skäl.

Nej, nu har jag varit pessimistisk så att det räcker och blir över. (Ska iväg till kliniken med pållens senaste skada i morgon och känner ingen direkt entusiasm över det så du får ursäkta att jag är som jag är idag... :crazy:)Hoppas att du kan förklara för ägaren hur viktigt det är att hästen får den konvalecens den behöver för att h*n skall undvika att problemen kommer tillbaka igen (förklara att det är ännu dyrare och kommer ta ännu mer tid om problemen återkommer). Om du nu är så intresserad av hästen så erbjud dig att ta hand om den helt nu under konvalecensen så slipper ägaren själv och då kanske h*n kan ha större tålamod med att vänta tills pållan är helt bra igen.

Hoppas att det löser sig!

jag skulle gääääärna ta hand om henne tills hon blir frisk, men det fattas penagr för mig. visserligen är bara stallhyran på 1400, men där ungerfär 1350 mer än vad jag råd råd med.....

om dom erbjuder sig att betala, så tar jag henne på stört, tills hon är bra igen.

Men gumman varör ställer du henne inte hos mig :confused:
Vi kan ju göra upp så billigt som möjligt o så kan Sara hjälpa till de dagar du inte kan + att du skaffar dig ett jobb här i stället så känns det inte så långt att åka :D
vilka ideér jag har :D :D :D

Åh sen när hon blir bar o kan ridas så har Sara säkert inget emot att rida i bland o hjälpa till med betalning, som hon gjorde m Gambler förr. :D
Ännu en suuuper ide :rofl:

har en häst som vart skaddad under ett år o det kommer inte att läka så nu måste han få vandra vidare även om jag inte vill... deet finns en liten förhoppnning om att han blir bättre om han får vila i sex månader till men det orkar inte min pappa.... :cry: :cry: :cry:

har haft honom i 1½ år...

lycka tíll med din häst :) :) :)

haha, ja det var en bra ide!!!!'

fast nu vet vad det är för fel på henne!!! Hon är allergisk, trogligen mot pollen.... :D

Men ägaren vill inte att du tar henne o sticker då??? :angel:
nu är det ju betes tid o allt (snart iaf) Så då är det ju ingen box att mocka, fast är hon allergisk så kanske hon inte ska gå ute????

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·
Övr. Hund strax efter halv ett inatt fick vi åka in akut till djursjukhuset i helsingborg. Hunden hade kräkts några gånger på dagen men jag trodde...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: liljekonvall
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har gjort alla miljöåtgärder som har rekomenderats utom lösdrift. Hästen står på kallstall med bra...
2
Svar
30
· Visningar
3 581
Senast: godaråd
·
R
Hoppning hejsan. allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt. jag fick hem min häst i september förra året, då var...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka