Nu är det vår i hingsthagen!

Welsh

Trådstartare
Idag genomfördes den första betäckningen i vår hage. Lilla Savoy visste inte till sig av glädje när första stoet ställde sig för honom.
Efter flera månaders vistelse i hagar med ovilliga dräktiga ston så var det honom väl unnat att äntligen få en villig tjej.
Hur har det gått för er andra hingsthållare? Har säsongen kommit igång ännu?
Nu måste det vara vår :bump:

Sv: Nu är det vår i hingsthagen!

Nä, här är det lååångt till första betäckningen än. Inga intresserade stoägare har hört av sig. Jag hoppas på åtminstone någon intresserad stoägare efter hingstvisningen om några veckor, men det finns ganska många shettishingstar i trakten så varför ska de åka hit? :crazy: (väldigt många åker till en hingstägare som har flera hingstar. de åker alltid dit för att de alltid gjort det och de vet sällan vilken av hingstarna som är intressant för de åker inte till hingsten utan till hingstägaren :()

Zeb-stackarn har gått ihop med sin "fru" sen förra sommaren och han gör tappra försök att få henne intresserad. Men hon vill inte - kan inte förstå det, hon ska ju bara föla om 1½ månad eller nåt... :angel:

Nä inga betäckningar här heller fölen har inte tittat ut än så pappa går med polaren och tittar under lugg på sina damer som i sin tur skricker på honom om han kommer för nära på andra sidan staketet

Sam har precis gått ur sin tredje brunst för året och vi tänker betäcka på nästa. Så snart är det vår även här! Skall bli skönt att få komma igång - tycker inte minst Haly som verkligen försöker göra sitt bästa varje dag nu för att få fröknarna att titta på honom :D vilket sto blev den lycklige?

Även här kommer vi att börja betäcka på nästa brunst. Men visst märks det på hingstarna att det helt plötsligt har blivit vår!

Hlsn Helena

Foxey blev först ut, alltså inget av mina egna. Mina egna damer ska ju föla om några veckor. Förhoppningsvis så kommer Sunny igång med brunst snart, annars så får vi spruta igång henne. Sen kommer ju ytterligare en dam till Savoy i mitten på april. Olivia ska betäckas om, troligen på fölbrunsten. Sen har en finsk stoägare hört av sig men det betyder ju inte att de kommer med stoet.

Idag hörde den finska stoägaren av sig och vill komma v 15-16. Det är ju snart ju :banana: Förhoppningsvis så är Foxey avklarad då och Sunny kommit igång tills dess så han bara behöver betäcka 1 sto åt gången.

Här är det lungt. Vi har bara bet ett sto än så länge. Våran hingst är inte riktigt i form. Vi vill ha våra arab föl i feb/mars. det passar oss bra.

Seminerade de två första i går. I morgon skulle det visst trilla in två ston till, så nu är säsongen igång. Kul.

Åke, vad har ni för hingst?? ( Arab??)

Ett arabföl har det blivit, men det stoet ska ej betäckas om.
Har en treåring som ska betäckas & jag misstänker att hon är brunstig nu. ( Visar mkt dåligt hemma). Hon åker på/ till nästa brunst, om jag bestämt hingst.... Velar lite....Har två kandidater.
Ska på hingstvisning nästa helg, hoppas inte att det dyker upp fler möjliga då.. :D

Senast ändrad:

Arabis skrev:
Åke, vad har ni för hingst?? ( Arab??)

Ett arabföl har det blivit, men det stoet ska ej betäckas om.
Har en treåring som ska betäckas & jag misstänker att hon är brunstig nu. ( Visar mkt dåligt hemma). Hon åker på/ till nästa brunst, om jag bestämt hingst.... Velar lite....Har två kandidater.
Ska på hingstvisning nästa helg, hoppas inte att det dyker upp fler möjliga då.. :D
Vi har en arabhingst,

Rättar mig själv, det kom in 4 nya ston idag, så nu har stoägarna vaknat till, i samband med vårsolen.

Ja det måste vara alla blommor som poppar upp o jorden som får damerna att vakna till liv :D
igår fick Haly sitt första sto för säsongen :) Det var skönt att kunna komma igång såpass tidigt med henne, för det ramlar in fler ston sen och man vill ju inte att han ska behöva jobba ihjäl sig... :smirk: :p
Jag börjar förstå varför gårdagens sto har gått gall i 2 år, hon var inte helt enkel att handskas med, vicken pärs! Vi var svettiga allihop. Den damen satsar på ett galoppföl och tänkte börja trimma den i tid :rofl:

Jag har själv ett welsh sto som ska betäckas nu. Men jag börjar bli lite nervös då hon inte har visat någon brunst på ett tag. Hon började väldigt tidigt i år. Jag hoppas verkligen att det blir något när hon väl kommer till hingsten. :(

Mitt ena cob-sto har inte heller börjat brunsta ännu. Hon brukar vänta tills början av maj så jag är inte det minsta orolig. Det är jätte-individuellt.
Det andra stoet började brunsta i slutet av januari och har mycket bra aktivitet på det hormonella som det är just nu. betäcktes för andra gången ikväll och jag hoppas att hon har gått ur imorgon för hon var INTE lättbetäckt. :cool:

Jag har 2 ston som inte börjat brunsta ännu. När vet kommer 2a maj så sprutas de igång efter u-ljud om de inte kommit igång spontant. Båda dessa damer gick tomma förra året. :mad: De andra damerna har inte börjat brunsta av naturliga skäl, de ska ju föla snart :)
Betäckningsstoet har brunstat klart för denna gång och förhoppningsvis för resten av året :smirk:

Igår kom årets första sto och nästa kommer på söndag - så säsongen rivstartar här ... förhoppningsvis fortsätter det med jämnare fördelningen under resten av säsongen? ;) "Grabben" är iaf lycklig över att ha något annat än den dräktiga, tjuriga, tanten han har i sin egen hage att titta på nu! Båda dessa ston är "förstagångare" så han får se till att visa sina gentlemannatakter, ett prov på självbehärskning :angel: så här i början av säsongen. Men det är inga problem med den biten, som tur är. Han :love: är duktig med sina damer.

Hur har ni andra hingsthållare det? Känner ni också av att många hör av sig, men få förbokar? Sedan ringer (iaf förr om åren) många nästan "samma dag" som de har tänkt komma. Det kan bli lite körigt att få allt att klaffa ibland :crazy: Det är ju viss skillnad på att ha en hingst och några egna ston samtidigt som man jobbar heltid , mot de stora stuterierna som har anställd personal. Men man vill ju gärna försöka få det att fungera på bästa möjliga sätt få stoägarna. Nöjda kunder är väl den bästa reklamen man kan få?
/Anne

Alla som har hört av sig hittills har också förbokat, det känns som att det är därför dom ringer. En ville se hingsten innan hon bestämde sig, och efter att hon varit här och kikat så hade hon ångrat sig och gav honom 2 ston istället för 1! Men antalet betäckningar imon min ras är väldigt låg så jag har nog fått mina bomningar färdigt för i år, i såfall blir det 6 st och det är jag nöjd med.

En 7-årig Welsh Cob.
Engelskstammad med svensk nationalitet just nu, som pratat danska sedan födseln!
Dvs född i danmark men importerad som 3-åring. har engelskfödda föräldrar.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 862
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V
  • Barmarksdrag/canicross