Nu är det vår i hingsthagen!

Sv: Nu är det vår i hingsthagen!

Nu har vi betäckt Poppy för första gången:banana: hon stod som ett ljus och jag trodde att Savoy skulle få en hjärtattack minst så som han lät. Denna gång blev det nerförsbacke metoden :D
Vad har ni för intervall på betäckningarna när ni betäcker för hand? Jag brukar låta det gå 1 dygn i mellan men krångelston har jag betäckt med 1½ dygns mellanrum.

Mellan 1 ½ och 2 dagar har jag bäst erfarenheter av. Grynet som blev infekterad förra året skall vi försöka ha is i magen med och bara betäcka en gång. Sedan ska 3 töser gå på lösdrift och då blir det avsevärt fler språng med den gode HalyBailey... :smirk:
Sedan kommer ett sto med föl vid sida men henne vill jag inte ha på lösdrift oavsett vad ägaren vill, det blir för stora skaderisker anser jag. Så hon kommer nog betäckas varannan dag beroendes på hur många ston han har i hagen just då under brunst.
Just nu är det bara skönt med en klar som vi fasade mest för. :crazy: fast vi vet ju inte om hon är dräktig ännu förstås... :cool:

;) Haily Baily har en goding till hingst, den enda av sitt slag.....jag gillar honom verkligen :love:

Jag måste berätta om min tok till hingst :smirk: , han ska gå på semin i år och ny fin bock är installerad!
Vi skulle testa bocken och gör iordning honom med höga benlindor etc. stigbett vilket gör att han vet att roligt blir det.... :angel:
Jag går lungt runt knuten till var bocken finns ingen ont anande om vad som ska hända, han har i flera år gått på naturlig betäckning så jag tänkte detta är lugnt. När han får se bocken ger han upp ett glädje vrål, drar iväg och formligen kastar sig över bocken :o , vi han knappt med att få fram "Coloradon". Efteråt vänder han och gör en ansats till att kicka lite åt bocken " precis som din träbock". Varje dag till hagen går vi förbi så vi ser bocken, då gör han ett litet glädje skutt precis som han inte kan värja sig...eller vad snygg den är!!! :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl:

DEt skulle jag vilja se :D. Han är inte så kräsen då vad det gäller damer... :p

Helen

Har alltid funderat på hur man kan "lura" hingsten med en träbock :confused:

När Be My Chief kom till Flyinge ifrån USA trro jag (eller om han gjorde något mellanår i england, minns inte) och skulle börja betäcka ston här, så avslöjade han själv hur aveln var "over there" :cool:

När dom ledde in honom i hallen och stoet stod berett, gav även han till ett illvrål och kastade sig på bocken istället, den hade han sett förut enligt AG´s funderingar som var med och såg honom... :cool: Så mycket för den fullblodsaveln. :angel:

Ja det undrar jag också som ska försöka locka upp min treåring som tittar oförstående!!?? Vad vill NI? Men den andra han tar vad han får när stigbettet kommer på!

I freda´s kom min pojke med storebror upp från Öland :banana: i lörda´s kom hans första sto :banana: Lite nervöst var det att handbetäcka med en för mig sprillans ny hingst men eftr övervägande så valde vi att använda repgrimma och han skötte sig exemplariskt. Det var ju hans 2a sto genom tiderna. Sen fick han gå ut till storebror och skita pyramidhögar igen. Att vi valde repgrimma beror på att träns och grimma ska inte förväxlas med betäckning, lättare för barn att rida i sånt fall. Oh så kul det var :bump: Han är så vacker :love:

Vad roligt för er :) Första egna hingsten. Hoppas att allt går fortsatt bra med betäckningarna om der blir fler. på tal om hans livs andra sto; har hans första barn kommit ännu? Det var ju lite speciellt det där.
Halys andra sto är här nu och hennes dotter kommer hit om ca en vecka. Han beter sig som världsvane Frasse och svassar runt i hagarna :D . Flickorna kivas en del sinsemellan förstås och Haly njuter över det... :rofl:

Så där gjorde Turban Rose oxå när jag var på praktik på Ekeby -96. Deras bock var jättefin, med röd klädsel, raka fina ben och ett lakan som bitring. Tubbe var för :devil: på att bita ston, det var därför smått omöjligt att ha honom att betäcka naturligt. Han bet sönder de stackarna.
När vi passerade "Berta" som hon kallades blev han vansinnig, pep, studsade och kastade sig. Nästan omöjligt att hålla honom. :D

Grattis och lycka till med hingsten ;)

Senaste rapporten kom i kväll, stoet har fyllt på sig, föl snart inom sikte :) jag håller tummarna hårt. Hoppas att allt går bra med båda fölen. Hos mig har nu Ida gått 331dygn och verkar inte vara intresserad av att föla. Dolly som gått 329 beteede sig som om det var dags ikväll. Hon hade bråttom in från betet och rammade stackars Tara som stod ivägen i dörröppningen. Men inget juver och helt normalt i rumpan. Ska titta till henne i natt för att se att inget är på G. Förra året fölade hon på 329 dygnet, hade bråttom in och höll på föla på stallgången. Fick vit mjölk bara någon timme innan.

Tackar tackar :bow: :bow:
Jag och dotern var ute en sväng på killarna nu ikväll. De skötte sig bra med tanke på att dotern är 10 år och vi red förbi stohagen :smirk: vilka röstresurser de har......

Har ett eget sto som skall betäckas om med våran hingst. Sedan så har det kommit ett sto som vi väntar på skall komma i brunst och ett sto kommer på söndag.

Kul kul. Här har det varit en del ston redan.
Hingst 1 är klar med 5 ston och 2 på ingång :)
hingst 2 är klar med 4 ston och har ett sto som vi väntar brunst på.
hingst 3 har inte betäckt ännu men kommer nog igång i slutet av denna veckan med första av hitills 2 ston.
Sammanlagt hitills 14 ston :banana: :banana:

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 862
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hittills i år har de verkligen inte blivit som jag tänkt mig med något. Först min 4 åring som visade sig att han kommer behöva massa tid...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka