Nu är det nära!

Trissa

Trådstartare
På söndag åker vi till stationen! Nu funderar jag på vad stoet behöver med sig i pappersväg? Är det något jag behöver skicka in nånstans? Skulle förstås frågat när jag pratade med dom, men då var jag så till mig över att det äntligen var dags... :)

Hingsthållaren mitt sto var hos ville ha kopia av hästpasset. Jag skickade också med en kopia av försäkringsbrevet ifall det skulle hända henne något på stationen.

Vilken hingst blev det? *väldigt nyfiken*

Vi brukar alltid ta med en lapp om fölmärren till stationen.
Detta brukar stå:

Hästens namn
Ålder
Stam

Datum för lämnandet
till vilken station
och till vilken hingst

Sista avmaskningsdatum
Sista verkning

Om hon har föl vid sidan så fortsätter:
Földatum/pappa till den
Om fölningen var normal

Sedan blir det.
Max ett par rader hur stoet är.
Lättfångad i hagen?
Dum åt andra hästar/folk? m.m.
Tål inte att äta klöver??
Skadad där eller där.

Därefter:
Försäkringsnummer och sista stelkrampsvaccineringen.

Vem som äger stoet.
Faktureringsadress
Telefonnummer till ägaren

Och sist vilka som uppstallar:
Våra namn /adress/telefon

Och ett stort:
LYCKA TILL MED "HEJHOPPLISA"

Allt detta får rum i en A4 som man stoppar i ett kuvert och det brukar stå t.ex.

Till: Antwerpens stuteri
Ang: Hejhopplisa med föl

Så gör vi.

När vi sedan lämnar stoet så gör vi upp med hingstägaren/hållaren att DOM ringer när stoet är klar.
Vid 16 eller 42..det gör man upp då.
DOM ringer om det är något som hänt eller om hon inte alls vill bli dräktig.

Vi ringer aldrig eftersom hingsthållarna har häcken full dagtid/kvällstid och ibland nattetid (fryst sperma)

Kan inte begära av dom att dom kan svara på mina frågor ute på ett gärde när dom jagar fölunge eller när dom tappar ur hingsten på bock eller när stuteriveterinären är där.
Om dom sedan har 100 märrar uppstallade så blir det väääldigt många samtal...
Så..för att underlätta så säg till att dom kan höra av sig vid första ultraljudet... då vet ni ju om märra tagit sig.

AM

AM

Tack allihop för svaren! :)

Hrrmm, host, jag har inte riiiiktigt bestämt mig än :o (jag måste vara den veligaste människan i hela världen....), men det blir nog Biggles. Jag gillar hans stam, det jag sett av hans avkommor och hans uppsyn helt enkelt!

Min hingsstation frågade inte efter nått papper alls på stoet

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 007
Senast: Oh_really
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka