Nu är det jag som behöver transporthjälp!

P

piggis_83

Här tänker vi långsiktigt....! Tanken är väl att jag "så småningom" (dvs om 5 år kanske haha) ska ta BE-kort och jag vill ju självklart då kunna byta ut mitt nuvarande släp mot ett större så jag lagligt kan köra 2 halvblod.

Mina krav:
-behöver ha en lastvikt på ungefär 1400 kg (2 små/normalstora halvblod)
-räknar med att köpa ett nytt/nyare begagnat
-vill ha ett släp av "beprövat" märke, t ex star, kylinge eller boj. ume går oxå bra. Ingen import
-ska va rymlig sadelkammare (som helst öppnas utifrån)
-extra brett
-rymligt, säkert osv.
-inte "onödigt" stort (man ska ju köra runt på ekipaget oxå!) ;)

De större star-släpen, antingen XR3000 eller Ringo Star, vad är den största maxlasten man kan ha? Såg på nån återförsäljarsida och där står det 1100 kg, och det räcker ju inte.
Har kollat lite på Boj, är det bra kvalitet? Är ni nöjda, Boj-ägare? Vad är det för skillnad mellan Bravo och Classic? Vad kostar dom, nypris? Står ej på Bojs hemsida... Både på Bravo o Classic va det hög lastvikt iallafall! Dörrar bak verkar ju ganska smart när man ska lasta själv (ramar ju in hästen lite mer o minskar ev sparkrisk). Men finns det så man kan ha bom bak också? Är det inga öppningsbara fönster på dem (bara taklucka)? Kan man sätta fast en lina nånstans där bak när man har dörrar? Alltså om man behöver ta en lina bakom en svårlastad häst?

Lägg gärna in bilder om ni har släp som passar in efter kraven!

Bilen behöver ni inte fundera på nu, det får vi ta sen :D
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Jag är ju ume-ägare ;) och varför inte ett ume B60. Går att få upp till 2400 i nyskick, finns många på 1990 begagnat. Tomt väger vårat B60PI 880 kg så det räcker väl?

Stor sadelkammare är det också och vi tycker att det är rumligt. Öppningsbara fönster (vi har 6 st på vårt B60PI, där vi kör islänningar på diagonalen), dörrar eller bom bak valfritt på vanliga. "Linhälla" finns och taklucka så klart. 2,30 i taköjd, så för oss känns det väldigt luftigt ... :)
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Ja, Ume har man ju hört att många är nöjda med! Ska kolla in dom närmare.... Vad ligger den modellen på i nypris ungefär?
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Min hästägare har Umesläpet B60... KANON!!!
Hästen var ibland lite kinkig att lasta, men från första dagen med nya släpet går han villigt på helt själv! Det är stadigt på vägen och vid halka har det hänt att släpet rätat upp bilen då den släppt lite.

(Observera hur släpet matchar bilen. Den andra bilen är silverfärgad... *dräggel* )
2007-05-08_CinasHstekipage002.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Känns intressant att veta hur mycket din bil får dra, det blir ju en totalvikt på en bra bit över 2000 kg, kan vara lite krux att hitta en dragbil om du inte satsar pickis.

Vi har Boj Classic, känns överlägsen Bravo (som inte ens var aktuell för oss). Helt i aluminium (som jag i o f s har mina dubier om, gällande golvet). Kombiramp, dörrar invändigt, hela bommar fram och bak då vi ibland behöver transportera utan mellanvägg. Bra sadelkammare, gott om utrymme för hästen. Garderob. Upplever ventilationen som god, trots att fönstren inte är öppningsbara.

Ytterligare plus är att allt går att byta, om hästen lever djävul och taket, väggarna eller annat går åt skogen är det ingen katastrof. Det går att fixa. Tillbehören är mycket prisvärda jämfört med andra märken (har vi upptäckt som en bonus).

Nackdelen så här långt är att det verkligen är ett jätteekipage. Det är ett verkligt stort släp helt enkelt. Krävs lite övningskörning för min del innan jag fått grepp om exakt hur stort det blir (det krävs ju en rejäl bil till också!).

Nytt hade vårt kostat (med de tillvalen vi har) c a 145 000 kr.
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Lovisaleonora och jag är ganska överens om hur släp ska vara konstruerade och även designade för att stämma bra överens med de önskemål man har. Men jag har ett Bravo som jag är fullt nöjd med, alltså ett plyfa, Lovisas är ju i aluminium. Enda nackdelen med plyfa gentemot glasfiber/alu är att det är svårare att hålla rent från t ex asfalts fläckar.

Fördel med mitt bojsläp är VÄLDIGT låg baklem, vilket gör att hästen glatt och villigt kliver på då det inte sluttar så mycket. Dörrarna bakom "skärmar in" bra så det inte finns några "utvägar" att kliva åt sidan utan han går rakt in. Nackdel med dörrar är att när det blåser så kan de blåsa igen innan man hinner lasta hästen och då får man spärra upp dem med en gummitamp, då gäller det att man inte har en häst som går ut igen innan man hunnit lossa tampen och stängt dörren.
På tävling däremot är det väldigt smidigt att kunna har rampen nedfälld och dörrarna stängda och få bra luftgenomströmning när det är varmt.

Mitt släp har sadelkammare och klädkammare, gott om plats framför hästen där jag har både krubba och hösegel, men är ändå inte så stort som en Classic utan känns som en normal trailer på vägen. Mitt är normal bredd, 160 cm men eftersom det är mjuk mellanvägg så kan pållen ställa sig bredbent om han vill. Kör man 2 hästar kanske man ska satsa på en extra bred variant.

Slutligen kan jag bara säga att hästen åker jättebra, den går bra efter min Volvo V70, ventilationen är helt ok med taklucka (tyckte faktiskt att den var sämre i min Böckmann som hade 2 öppningsbara fönster) och jag känner att jag hittat hem i trailerdjungeln!:love:
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Jag har också en Boj Bravo som jag är jättenöjd med!

Den mesta infon hittar du nog på hemsidan. Jag kikade runt lite och där står bla om lastvikt (vissa släp har väldigt hög lastvikt). Ang prislista så finns den tex om du går in på återförsäljare och Gotland så vet jag att det står på hans hemsida (men om den är uppdaterad har jag ingen aning om).

Dörrar bak tycker jag är kanonbra. Vill man köra utan mellanvägg går det bra ändå, för då fäller man över en tvärslå så blir dörrarna stadiga. Men det finns bommar också, jag fick med bakbommar när jag köpte min transport. Detta ifall jag skulle ångra mig, men hittills ligger de bara och skräpar på loftet... Jag kan tillägga att bakbommarna ser dock inte ut att vara riktigt lika smidiga som tex startrailers snabbommar.

Öppningsbara fönster finns som tillval. På mitt släp finns det öglor på utsidan av släpet som man kan fästa linorna i om man önskar.
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Tack för era svar!
Jag är nog mest inne på ett Boj för tillfället, om inte Star har så hög lastvikt som Boj har (cirkus 1400 kg alltså).
Naturligtvis kommer jag få byta bil för totalvikten på ett sånt släp lär ju landa på 2200-2500 kg. Jag vet inte alls vad det finns för bilar som får dra så mkt, men några andra måste det ju finnas som kör 2 halvblod LAGLIGT?? Det finns kanske andra bilar med hög dragvikt än gigantiska KingCab:ar :smirk:
Ska kolla priserna på Boj, såg inte det på hemsidan, men ska kolla igen!
Problemet med Ume är att jag inte känner nån som har ett sånt släp, men jag har HÖRT mkt positivt om dem. Känner några som har Boj, så det blir ju automatiskt enklare att kolla o kanske få provköra om det blir aktuellt.
Ja Boj Classic är nog ett väldigt stort släp, ser stort ut på bild iaf! Så det lutar nog mer åt ett Bravo i så fall. Några 145000 vill jag inte lägga (såvida man inte hittar ngt beg....)
Va på dressyrtävlingar förra helgen o såg ett par Boj Bravo, de hade dörrar bak så hästarna stod lastade med baklemmen nere o dörrarna stängda. Smidigt!

Gärna fler åsikter!
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Jag har en Fautras Provan + med lastvikt 1240 kg (totalvikt 2200kg)
Kör ibland 2 hästar, senast på väg till tävling när vi plockade upp en häst på vägen när deras transport hade fått punktering.
Som dragbil har jag en Nissan Patrol som får dra 2500 kg.

Kolla deras hemsida http://www.fautras-skandinavien.com/
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Naturligtvis kommer jag få byta bil för totalvikten på ett sånt släp lär ju landa på 2200-2500 kg.

Som referens kan nämnas att vår XC70 bara får dra 1800 kg på BE, det är inte så imponerande mycket. RR´n däremot får dra imponerande 3500 kg, det känns gôtt. Kanske ska du titta runt lite på bilar som får dra bortåt 2500 kg?

Ska man hitta Bojs priser måste man gå in och göra en beställning (men du skickar den inte). När du gjort dina tillval får du upp priset. Men det finns ju många begagnade, så det är nog inga problem att hitta det du söker. Den enda begränsningen vi märkt är att folk oftast har vägt in dem med de klena axlarna, d v s de går inte att väga upp. Glöm inte kolla om du köper begagnat!
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Ahaa, tänkte väl. Inte sätter man dragkrok på en Rolls :p
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

RR? Rolls Royce eller? :p

:rofl: :rofl: :rofl: Roligast i år! Jag såg en svart Rolls komma sakta rullande med LL:s Classic kopplad efter...glider in på centimeter hoppningen/programridningen på klubben...

(Inget ont nu om nivån på LL:s ridning....! Bara min fantasi som spelar spratt!:rofl: )
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

jag är ju en volvofantast :) närå men jag tycker oxå dragvikten på dem är LÅG! 1800 för V70. Vilken årsmodell har du på din XC70? Vet inte vad XC70 (nya modellen) får dra? XC90 är alldeles för stor, och DYR! Dessutom törstig.
Så valet av bil, ja där får jag troligtvis vidga mina vyer....
Men vad gör man, det kan väl knappast va OMÖJLIGT att ha ett släp som man kan lasta 7 halvblod i och ha en bil som lagligt får dra ekipaget.
Har precis gjort en beställning bara för att få fram priset. Tog Bravo SEH225, med en del extra utrustning landade den på 106'. Classicen tror jag är alldeles för stor o otymplig för mig. Dessutom för dyr, iaf nypris!
 
Sv: Nu är det jag som behöver transporthjälp!

Men vad gör man, det kan väl knappast va OMÖJLIGT att ha ett släp som man kan lasta 7 halvblod i och ha en bil som lagligt får dra ekipaget.

Jo, jag tror faktiskt det är HELT kört att ha ett SLÄP som får lasta 7 halvblod, en lastbil har nog svårt för den uppgiften!

Har en -02:a, jag har faktiskt inte koll på om de nya får dra mer, men känns lite tveksamt. Möjligen att dieseln kommer upp i något kg mer, men jag tror inte det gör sån stor skillnad...
 

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: fio
·
Utrustning Kära Bukefalos! Nu har jag och mor snubblat runt i transportträsket ett tag och gråten är nära. Som alltid när man känner att man...
2
Svar
31
· Visningar
5 238
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag ska köpa min första hästtransport. Jag har BE-körkort. Söker en boggietransport som ska vara säker, stabil och minst 800 kg...
2
Svar
21
· Visningar
4 952
Senast: MissPopcorn
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 851
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp