Nu är det höst på allvar!

KungTulle

Trådstartare
Dvs Sköldpaddor IN!.

Idag tömde jag sköldpaddsdammen och bar in mina 4 st vattensköldpaddor in i huset till vintervistet i akvarium.

De brukar klara sig rätt fint därute långt ut på höstkanten. ( Rödörade övervintrar i det vilda tex i Canada), men nu när det drar sig mot nollan är det dags.

Sommarlovet är en fyrkantig damm som ligger ovanjord. Byggd av spontade brädor som hålls ihop med vagnsbult. Dammduk som är häftat med häftpistol i överkanten mot träet behåller vattnet inne och ett klipp i duken med trädgårdssekatören på ca 45 cm vattenhöjd innebär att vattnet inte svämmar över.

Iom de raka väggarna är den praktiskt taget rymningssäker vilket är ett stort plus.

Det brukar vara litet nervöst vid intaget dock eftersom man aldrig vet om allihopa är kvar eller om någon inte klarat sig. De hoppar ju ner i vattnet när man kommer och kikar så det är svårt att ha 100% koll på dom under sommaren.

De har en ö av tegelstenar mitt i som samtidigt är en grotta. Till nästa år ska det bli en till ö, en som man kan gräva i :). Det blir en stor cementblandningsbalja som kommer ha sten i botten så att den inte flyter runt och så sedan grus på toppen att gräva i.....

Dammens storlek är ca 220 x 220 cm vilket ger lite bättre svängrum än vad jag har plats med att ge dom om vintern.

Enda jobbiga med den här dammen är att jag tömmer den med hink. Räkna ut själv hur många tioliterspannar man får hiva ut...... Var jag rik hade jag köpt en länspump....( Den gamla är trasig...)

( Den ultimata drömmen hade varit ett stort uterum med en INNEDAMM för dom att bo i på vintern! Hade varit perfa för mina änglatrumpeter att bo i också...)

/KT

Senast ändrad:
Sv: Nu är det höst på allvar!

Kan du inte tömma den med en vanlig akvariepump modell starkare med bra lyfthöjd?

Det låter som om dina sköldpaddor har det väldigt lyxigt!

Ett tips: Ta en bit trädgårdsslang och ha ner ena änden i vattnet och den andra suger du i tills vattnet kommer, så rinner det bara av sig själv sen..

Första gången jag tömde mitt gamla akvarium så blev det en del spottande för jag hann inte ta bort munnen i tid, men man lär sig.;)

Ett tips: Ta en bit trädgårdsslang och ha ner ena änden i vattnet och den andra suger du i tills vattnet kommer, så rinner det bara av sig själv sen..

Ehrm att köra slanghävert och suga med munnen är RIKTIGT hippt när det gäller vattensköldpaddor. Kallsupar är säkert supernyttigt... med tanke på salmonellarisken....

/KT

Kan du inte tömma den med en vanlig akvariepump modell starkare med bra lyfthöjd?

Jag skulle iofs kunnat tömma med dammens filterpump, men vill inte hantera elgrejor när det spöregnar.... ( med alla skarvsladdar etc...).

BZZZZT!

:D

/KT

Ehrm att köra slanghävert och suga med munnen är RIKTIGT hippt när det gäller vattensköldpaddor. Kallsupar är säkert supernyttigt... med tanke på salmonellarisken....

/KT

Om dammen ligger högre än marknivå, så kan du tömma den med hävert utan kallsupar. Köp en slamhävert, sätt på slangen. Doppa slangände+hävert i vattnet så att häverten fylls, lyft rätt upp så att vattnet börjar rinna ner i slangen och sänk sedan häverten tillbaka ned i vattnet utan att få med luftbubblor. Vattnet rinner!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka