nu är det dags att hålla...

Milosari

Trådstartare
...tummarna för minina, som ligger inne för livmoderop. min tappra lilla tjej som fortfarande var pigg och gjorde tricks i morse hade en jättestor livmoder och blev intagen direkt :cry:.

antar att flera gjort denna operationen, hur lång tid tog det för era tikar att bli pigga igen? vad kostade er op? hur stor är överlevnadschansen (livmodern hade inte spruckit och hunden hade inte feber). jag är förstås jättenervös, men vet att de tar god hand om henne inne i malmö. håll tummarna för att allt går som det ska!

Sv: nu är det dags att hålla...

De hundar som jag träffat som fått livmodern borttagen har det gått jättebra för. Inga problem.

Vi håller tummarna för er....

Min tervuerentik opererades på nyårsafton när hon var 9½, hon hade druckit mycket och pinkat floder, flåsade mycket.
Morgonen vi åkte in rann det äckelpäckel ur henne, när vi kom till Sollefteå djursjukhus röntgades tiken och livmodern var som en handboll i storlek.
Det blev op direkt, vi fick hämta henne redan den 2/1 eftersom hon varken åt, drack, kissade eller bajsade.
De ansåg att hon skulle må bättre hemma med mig än där.
Extrem enmanshund som aldrig brydde sig om annat än matte.
Det är så länge sedan att priset inte är relevant.
Minns att hon hade jobbigt med stygnen som verkade sträcka och klia kopiöst, jag brukade sitta och klia försiktigt runt stygnen hunden var alldeles salig.

Har inte gjort det med hund, men med ena katten, livmoderna var tydligen sprucken och hon hade var i hela buken. Hon låg inne med antibiotikadropp 3 dagar tror jag. Helt återställd och bossar med hunden här hemma.

Och jag åkte in med henne så fort jag märkte att hon var dålig, det var vär hon inte ville komma när det serverades mat, då hade hon feber och var öm i magen, så det vara raka vägen in till Ultuna på jourtid. Tur man har sina djur försäkrade!

6000 kostade det för oss för tre år sedan, typ samma storlek på hund som din.

Det gick jättebra, och ett och ett halvt dygn senare var hon som vanligt. Hon stannade då över natten eftersom vi kom in så sent, annars hade jag fått hem henne samma dag.

*kl*

Här hålls också tummar och tassar.

Här hemma håller vi alla tummar o tassar...hoppas på det bästa mer än det kan jag tyvärr inte göra!

Min ESS tik har också op för livmoderinflammation för 3 år sedan. Jag åkte in akut med henne en natt då hon hade feber, var rastlös och mådde uppenbarligen dåligt. Vet satte henne då in antibiotika mot urinvägsinfk. i 10 dagar (livmoderinflam. tänkte han nog inte på eftersom tiken endast var 2 år gammal). Efter några dagar ringde jag min ordinarie hemvet, som genast skickade mig på ul, hon trodde på livmoderinfl. Diagnosen stämmde och hon op. Fick hem henne efter några dagar och hon var sig själv (galen spaniel) efter någon vecka. Hela kalaset gick på runt 6000 kr.
Min tik la på sig en del efter op, men efter lite nerdragande på maten så håller hon nu sin idealvikt.
Håller alla tumma och tassar för din tik.
/ Qbaby

tack för allt stöd och uppmuntran :). 6000 är efter försäkringen har tagit sitt va? hur som helst är det inom svettgränsen på budgeten :D. skönt att höra.

vet ringde vid 2 i natt, op hade gått bra och hon höll på att vakna upp, men livmodern hade varit "gigantisk". jag ska ringa tillbaka idag och få reda på om hon kan komma hem idag, men troligtvis får hon vara kvar tills på lördag. saknar min lilla plutta!

Så skönt att op gick bra. Håller tummarna för att hon ska återhämta sig snabbt och bra.

tack för allt stöd och uppmuntran :). 6000 är efter försäkringen har tagit sitt va? hur som helst är det inom svettgränsen på budgeten :D. skönt att höra.

vet ringde vid 2 i natt, op hade gått bra och hon höll på att vakna upp, men livmodern hade varit "gigantisk". jag ska ringa tillbaka idag och få reda på om hon kan komma hem idag, men troligtvis får hon vara kvar tills på lördag. saknar min lilla plutta!

Hur gammal är din lilla plutta?
Blev hos akut sjuk, eller?
Min gamling har haft lite problem med löpen de senaste 2 gångerna och veterinären tycker vi skall röntga livmodern och se om det behövs en operation. Gilllar inte riktigt tanken på op eftersom in hund blir 13 senare i höst. Veterinären försäkrade att åldern inte spelar någon roll - bara man anser att hunden får ett bättre liv efter op än före.

Men fyy, vi håller tummar och tassar för att tjejen snart få komma hem och för att tillfrisknandet går så bra som möjligt :)

hon är 9,5 år och väldigt fräsch för sin ålder. hon har också haft struliga löp de senaste åren, och hade en cysta i juvret för ett par år sedan.

hon hade haft dålig aptit några dagar (inte ovanligt), sedan började hon dricka mycket och igår morse hade magen "ramlat ner", och hon såg nästan dräktig ut. en liten stund senare såg jag en liten droppe med rosa slem på golvet. men ingen feber och hon ömmade inte. senast i tisdags var vi på träning och då var hon pigg och glad och kutade runt på agilitybanan.

hon är 9,5 år och väldigt fräsch för sin ålder. hon har också haft struliga löp de senaste åren, och hade en cysta i juvret för ett par år sedan.

hon hade haft dålig aptit några dagar (inte ovanligt), sedan började hon dricka mycket och igår morse hade magen "ramlat ner", och hon såg nästan dräktig ut. en liten stund senare såg jag en liten droppe med rosa slem på golvet. men ingen feber och hon ömmade inte. senast i tisdags var vi på träning och då var hon pigg och glad och kutade runt på agilitybanan.

När löpte hon senast?

i början av augusti. jag hade nog pratat med min vet och kanske opererat ändå, om din hund är pigg och fräsch. bättre än att vänta tills det blir akut. vad är det för storlek på hunden?

i början av augusti. jag hade nog pratat med min vet och kanske opererat ändå, om din hund är pigg och fräsch. bättre än att vänta tills det blir akut. vad är det för storlek på hunden?

Pigg och fräsch är hon - en beardis :love:

Får se vad röntgen visar. Har bokat tid för det nu.

nu är hon hemma igen, ett dygn före förväntad hemgång. hon hade varit pigg redan i morse, och ätit sin frukost. men oj så ynklig hon är. hon har nog väldigt ont och ligger alldeles stilla (i sängen såklart :D). och vilken tur att hon var försäkrad! hela kalaset gick på 16 500, innan försäkringen tagit sitt...

Liknande trådar

Hundhälsa Den 20 Maj 2006 var den lyckligaste dagen i hela mitt liv. Då hämtade jag hem min första, alldeles egna hund, Unni. En samojed tik som...
Svar
4
· Visningar
1 277
Senast: lady_vip
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka